tiäremiäs kirjoitti:
pc = potential criminal kirjoitti:
Volitans kirjoitti:
tutkimus kirjoitti:
Lainaa:
Siviileille myytävä malli, ilman sarjatulta.
Reserviläisille hyvä mies, reserviläisille! Kyllä niitä näitäkin malleja myydään ressuille kun taustat on kunnossa.
Väitätkö nyt tosissasi, että siviili (tässä reserviläinen) voi ostaa laillisesti sarjatuliaseen?
Eiku katos Valdemar, täs on nyt sellainen tapahtumaketju just ollut, että mulle on yritetty rautalangasta vääntää ymmärrettäväksi, et siin rynkyssä ei oo sitä sarjatuli ominaisuutta. (
olettaen että olen ymmärtänyt oikein 
)
+ Bonus kyssäri kaikille: Miten mä muistelisin että lippaissakin oli joku rajoitus reserviläisille (
tai vaihtoehtoisesti) siviileille?
Metsästyksessä on vain rajoitus patruuna määrälle. 3 patruunaa saa olla vain lippaassa jos metsästää.
Ampumaradalla ei ole mitään patruunarajotuksia.
Täytyy myös muistaa että jos metsästää itselataavalla kertatuliaseella hirveä, on tuo rajoitus 3+1 mutta karhulla 2+1. Euroopan majavalla ja kanadan majavalla sama ero kuten myös metsäjäniksen sekä rusakon välillä. Eli kun metsästyslaki viimeksi remontoitiin, ei siihen ainakaan tältä osin saatu mitään järkeä. Varmuuden vuoksi makasiiniin/lippaaseen vain kahden kudin rajoitin. Pulttilukossa/pumpussa näitä rajoituksia ei onneksi ole.
Ja mitä tulee sarjatuliaseisiin niin jos saa erva -luvan niin voi ostaa vaikkapa tällaisia:
http://www.joensuunsar.fi/erikoisaseet.html
Aselait ovat muuten sangen kummallisia. Siinä missä täällä pidetään tietyissä piireissä lähes itsestäänselvyytenä kunnollista äänenvaimenninta kaikessa ammuntatoiminnassa pidemmillä torrakoilla, on se äärimmäisen kriminalisoitua joissain osavaltioissa amerikan ihmemaassa.
edit: Metsästäjäin keskusjärjestön Metsästäjän Opas vuodelta -97 sanoo melko suoraan 1+3 puolesta mutta tarkistin sitten homman ja jutun juju kummallisiin rajoituksiin johtuu siitä että osa osa riistaeläimistä on eri ministeriöiden alaisia.
Ympäristöministeriö on tiukempi ja siksi patruunakapasiteetti saa olla 1+2 karhun, rusakon ja euroopan majava kohdalla. Lintujen kohdalla oli myös vastaavia rajoituksia.
Maa ja metsätalousministeriö puolestaan on joviaalimpi ja hirveä, kanadan majavaa, sekä metsäjänistä saa ampua itselataavalla aseella peräjälkeen neljästi, eli kolme lippaassa ja yksi patruunapesässä.
Virkamiehet, kukapa heitä ymmärtäisi..