Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
deep'n'dark
|
Viestin otsikko: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:01 pm |
|
|
Koska olen musiikki-miehiä, olen pohtinut äänen nauhoittamista ja tallentamista ja muuta asiaan liittyvää. On mielestäni ihmeellistä että ääntä voi nauhoittaa ja tallentaa ja muokata ja tuottaa niin monella eri tavalla/teknologialla. Sähköllä toistettava ääni esim. vinyyliltä tai kasetilta tai CD'tä on outoa. Et niinku miten se ääni niissä pysyy ja on soitettavissa. Keksijät on kyl ihme äijiä ollu, haha! Mikä sinua ihmetyttää teknologiassa?
_________________ "Pääsi on kuin tietokoneen leikepöytä - täynnä kaikkea paskaa"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pinky&Brain
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:06 pm |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Puuhevonen
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:21 pm |
|
Liittynyt: Su Tammi 09, 2011 9:40 pm Viestit: 1902 Paikkakunta: Turku
|
|
Mielikuvitukseni on aika tylsä, mutta korkean lämpötilan (nestetypellä jäähdytettävät) suprajohteet ovat monella tavalla hämmästyttäviä.
_________________ »For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.»
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:32 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14898 Paikkakunta: Oulu
|
|
Lasolipullon korkin lapsilukko on jännä.
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Astronomy
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:39 pm |
|
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 1:34 pm Viestit: 1835 Paikkakunta: Maapallo
|
deep'n'dark kirjoitti: Koska olen musiikki-miehiä, olen pohtinut äänen nauhoittamista ja tallentamista ja muuta asiaan liittyvää. On mielestäni ihmeellistä että ääntä voi nauhoittaa ja tallentaa ja muokata ja tuottaa niin monella eri tavalla/teknologialla. Sähköllä toistettava ääni esim. vinyyliltä tai kasetilta tai CD'tä on outoa. Et niinku miten se ääni niissä pysyy ja on soitettavissa. Keksijät on kyl ihme äijiä ollu, haha! Mikä sinua ihmetyttää teknologiassa? Ihmetyttää vain se, kun mikään ei varsinaisesti enää ihmetytä. Uskomattomimmat havainnot liittyvät nanoteknologiaan, mutta onneksi en ymmärrä niistä yhtään mitään. Otan tutkimustulokset ja -havainnot "annettuna", eli näin se vaan taitaa olla...  Olen tyhmä.
_________________ "To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Sartre "Do Be Do Be Do" - Sinatra — Kurt Vonnegut
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hei me troolataan!
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:43 pm |
|
|
Tietokoneen prosessori. 
_________________ Cargo matemaattisesta tehtävästä:
"Ei kai tuollaista tehtävää nyt missään voi olla! Sama jos pitäisi "todistaa", että kahden luvun summa on joku luku.... "
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jägermeister
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:54 pm |
|
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 11:10 am Viestit: 920 Paikkakunta: Itä-Suomi
|
|
Itse aikoinaan jonkin verran maakulkuneuvojen tekniikkaan perehtyneenä ja vieläkin asiaa hiukan seuraavana joudun hämmästelemään autoa.
Se, että autoja varsinkin kovilla pakkasilla hyytyy, ei minusta ole uutinen. Se, että ne kuitenkin enimmäkseen toimivat, ihastuttaa minua.
Kelatkaa, niinkuin nykyään sanotaan: Nehän kestävät huollettuina toimintakunnossa satoja tuhansia kilometrejä/vuosikymmeniä ja jopa täysin laiminlyötyinäkin vuosia/kymmeniä tuhansia ajokilometrejä.
_________________ ---
|
|
| Ylös |
|
 |
|
V.A.Littaa
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 1:33 pm |
|
|
|
Yksi tulee mieleen ja ihastuttaa aina vaan uudelleen. Tasauspyörästö. Klassista mekaniikkaa, yksinkertainen rakenne ja monimutkainen vaikutus, mikä on täydellinen ja skaalautuva.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Paul M
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 1:39 pm |
|
|
|
Massamuistiteknologia meni hieman överiksi, kun tulivat USB-tikut. 20 M kiintolevyä aikoinaan kunnioittaneelle tuntuu varsin oudolta noitten tikkujen tulo. Sitäpaitsi se itse muisti on siellä rungon sisällä aivan mitätön hiutale.
Leditekniikassa kävi hieman samalla tavalla. Ensimmäisen polven ledit nähneenä nämä teholedit ovat melkoinen juttu.
_________________ edit: käännetty ¿ oikein päin ------------------------------------- Hiilinieluexpertti
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Veikko
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 1:46 pm |
|
|
Hei me troolataan! kirjoitti: Tietokoneen prosessori.  http://www.northdownfarm.co.uk/rory/tim/Siinä on maailman yksinkertaisin releistä koottu prosessori.
_________________ Tuulivoima on kuin kirkon aneet. Raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
syytinki
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 1:50 pm |
|
|
|
Aina olen ihastellut kovalevyä.
Pienehkö umpipaketti, jonka sisällä pyörii huimasti magnetoituva levy. Lukupää taitaa olla siitä alle karvan etäisyydellä. Tiedostot on lisäksi vinksin vonksin siellä täällä ja silti lukupää toimii. Vau.
On massatuotteena mielestäni melkoinen suoritus, jos vertaa esim. hyväkuntoiseen Ladaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mouho
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 1:51 pm |
|
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2011 8:20 pm Viestit: 1953 Paikkakunta: Olemassaolon keskipiste
|
Astronomy kirjoitti: deep'n'dark kirjoitti: Koska olen musiikki-miehiä, olen pohtinut äänen nauhoittamista ja tallentamista ja muuta asiaan liittyvää. On mielestäni ihmeellistä että ääntä voi nauhoittaa ja tallentaa ja muokata ja tuottaa niin monella eri tavalla/teknologialla. Sähköllä toistettava ääni esim. vinyyliltä tai kasetilta tai CD'tä on outoa. Et niinku miten se ääni niissä pysyy ja on soitettavissa. Keksijät on kyl ihme äijiä ollu, haha! Mikä sinua ihmetyttää teknologiassa? Ihmetyttää vain se, kun mikään ei varsinaisesti enää ihmetytä. Uskomattomimmat havainnot liittyvät nanoteknologiaan, mutta onneksi en ymmärrä niistä yhtään mitään. Otan tutkimustulokset ja -havainnot "annettuna", eli näin se vaan taitaa olla...  Olen tyhmä. Ihmetyttää, että pystyn vain himassa näppäimiä painelemalla tiedottamaan JUURI SINULLE yhtyväni täysin Astronomyn lausuntoon. 
_________________ *Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä. .....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.
Typeryyden edessä minäkin olen voimaton.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jees
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 1:55 pm |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kurremus
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 2:18 pm |
|
|
|
Joo, internet... Ottaen huomioon, että miten paljon IP osoitteita on, ja sen että yhdessä osassa internettiä ei tiedetä välttämättä mitä reittiä täytyy kulkuea että pääsee toiseen osaan, niin silti viestit menevät perille asti salamannopeasti, ympäri maailmaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Goswell
|
Viestin otsikko: Re: Mikä tekninen toimivuus ihmetyttää eniten? Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 2:24 pm |
|
|
|
Kyllä se on tämä tietotekniikka, internet kokonaisuutena. Ympäri maailmaa pelataan samaa peliä, siis samaa peliä toisten kanssa yhtäaikaa yhdessä, voi jopa puhua pelaajien kesken, hyvin hyvin mystistä minusta. Muistan nimittäin ajan, kun ei ollut mitään tuon kaltasista, edes kuvitelmissa.
_________________ Minun mielestä noin.
|
|
| Ylös |
|
 |