Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 7:20 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Painavaa ainetta
ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2011 9:21 pm 
Poissa

Vaikka Kuusankoskelta tai Stenalta. Lyijy taitaa pääasiassa olla epämääräisinä levyinä. Suosittelen terästä. Onhan tuota lyijyä ihan yleisesti pallon muotoisia, vähän pieniähän ne ovat ja taitavat sisältää tinaakin. 8)

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2011 11:12 pm 
Poissa

Lyijyn saat sulamaan avotulellakin vaikka kirpparin kattilassa.

Mistä aiot muotin rakentaa ja minkä muotoista osaa mahdat tarvita?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 01, 2012 2:34 am 
Poissa

Bushmaster kirjoitti:
Lyijy on aika lähellä sitä mitä haetaan, maksaa muutaman euron kilo ja tiheys on 11kg/cm3

No jopas. Pienoiskiväärin luoditkin olis jotain parin kilon mönttejä. :)
No joo joo, pilkkuvirhehän siinä vaan on, mutta oli ihan pakko.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 01, 2012 3:34 am 
Poissa

Pakki kirjoitti:
Bushmaster kirjoitti:
Lyijy on aika lähellä sitä mitä haetaan, maksaa muutaman euron kilo ja tiheys on 11kg/cm3

No jopas. Pienoiskiväärin luoditkin olis jotain parin kilon mönttejä. :)
No joo joo, pilkkuvirhehän siinä vaan on, mutta oli ihan pakko.

Ei se mikään pilkkuvirhe ole vaan kirjoitusvirhe. Periaatteessa yksikkövirhe, käytännössä ajatusvirhe ja teknisesti ottaen kirjoitusvirhe. Ylimääräinen k siellä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 01, 2012 10:49 am 
Poissa

Ihan hyvä huomio. Mulla on tapana yleensä ilmoittaa aineiden tiheys litroina, koska se on yleensä helpommin hahmotettava massa kuin gramma - 11kg lyijylle tai 20kg volframille, 1kg vedelle ja 8kg raudalle.

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 01, 2012 11:34 pm 
Poissa

fenomenologi kirjoitti:
Paul M kirjoitti:

Tai tee keräysastia tekstillä "Uudenvuoden tinat, ongelmajäte. Palauta tähän". Noin saat melkein puhdasta lyijyä. Sen keräysastian voi viedä vaivihkaa johonkin jätepisteeseen.

Näköjään tina onkin lähes lyijyä,

"...Toinen uudenvuoden viettoon liittyvä ongelma ovatkin uudenvuoden tinat, jotka sisältävät nimestään huolimatta suurimmaksi osaksi lyijyä, valmisteesta riippuen jopa yli 90%.

Metallinen tina on ihmiselle lyijyä vähemmän myrkyllistä lähinnä sen vähäisen imeytymiskyvyn vuoksi. Tinan ihmiselle haitalliseksi tunnettu pitoisuus ilmassa on 2 mg/m³ (8 tunnin keskipitoisuus), kun taas lyijylle suurin sallittu pitoisuus pitkäaikaisessa altistuksessa on 0,1 mg/m³.

Minä kurssit käyneenä valitsen aina lyijytöntä. Sillä tavalla olen mukana pelastamassa maailmaa tuholta jonka porvarit haluaisivat suorittaa.

Mutta nyt haluaisin sitä lyijyä. Kivasti firman muovipussiin laitettavassa muodossa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 12:41 am 
Poissa

barbababa kirjoitti:
Lyijyn saat sulamaan avotulellakin vaikka kirpparin kattilassa.

Mistä aiot muotin rakentaa ja minkä muotoista osaa mahdat tarvita?

En tiedä muotista. Sitä tässä myös kyselisinkin. Muodolla ei ole juurikaan väliä. Taidetta en ole tekemässä.

http://www.google.fi/search?q=kirjatuki ... 24&bih=608

Mutta siljardi kertaa coolimpaa ajattelin kuin nuo kuuklen kuvien väsyneet paskat. Sitä paitsi cd-levyille ajattelin ja mahdollisimman pieni ja näkymätön mutta painava. semmonen mikroskooppisen pieni neutronimössön kikkare olisi juuri sopiva. Sen voisi laittaa painoksi tukevoittamaan mitä tahansa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 2:49 am 
Poissa

Hanki pari paksua opusta, joiden alaosaan sisälle valat vaikka betonista painon.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 3:07 am 
Poissa

Naiseni ei pidä kirjojen modifioinnista. En uskalla tökkiä pyhyyttä. Saan turpaani.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 3:12 am 
Poissa

Toinen vaihtoehto olisi halparautaa toiselle puolelle ja tuju magneetti toiselle. Se ei kylläkään ole tämän ketjun aihe.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 3:16 am 
Poissa

Mistä mä saan sisämitaltaan 22 mm muoviputkea?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 11:00 am 
Poissa

CE-hyväksytty kirjoitti:
Mikä on hintaansa ja saatavuuteensa verrattuna painavinta ainetta? Onko se lyijy vaan? Pitäis saada painoa.

Halvinta per kilo lienee vesi. Sen saatavuuttakin on hankala ylittää. Eli jos voisit kertoa edes jotain käyttötarkoituksesta, saisit parempia neuvoja.

Lyijy lienee painometalleista parhaimpia harrastehommissa. Kuten on kerrottu, sitä on helppo saada jokseenkin järkevään hintaan ja myös helppo valaa.

Minä olen usein ratkaissut tuonsuuntaiset paino-ongelmat tekemällä laitteisiin ylijäreän teräsrungon. 8 millinen latta painaa jo ihan kivasti ja kun vielä tekee poikkipalkit 20x40 millisestä, niin kiloja kertyy äkkiä. Mutta paksun raudan huono puoli on se, että sen työstö vaatii jyrsimen tai epäinhimilliset hermot (harrastetason jyrsimellä molemmat). Pienissä kohteissa umpimessinki on kova sana. Se on painavampaa ja helpommin työstettävää kuin rauta, mutta kilokaupalla ostettuna alkaa rasittaa budjettia.

Asiasta toiseen, joka ei ehkä täytä saatavuudeltaan kysyjän vaatimuksia.

Ronron kirjoitti:
Pala neutronitähteä, mikäli sen ikinä saisi sieltä neutronitähdestä pois, varmaan "räjähtäisi" omasta tiheydestään. Voipi meinaan olla ettei neutronimössö ole kauhean stabiilia ainetta.

Totta. Neutronitähden pitää kasassa suunnaton paine, jonka painovoima aiheuttaa. Jos se poistusi (esim. hakemalla ainetta tähdestä), neutroniaine levähtäisi hajalle suunnattomalla voimalla (jonka rinnalla ydinräjähteet ovat papatteja) ja neutronit hajoaisivat muutamassa minuutissa prototoneiksi ja elektroneiksi.

Lainaa:
Neutronit ei varmaan hylji toisiaan kun niillä ei ole varausta?

Tärkein mekanismi, joka estää neutronien romahtamisen edelleen neutronitähdessä, on fermionien kvanttimekaanisista ominaisuuksista seuraava degeneraatiopaine. Fermioni -tyyppisiä hiukkasia kun ei voi olla kuin yksi samassa kvanttimekaanisessa tilassa, ja tiloja puolestaan on tilavuudessa rajallisesti. Degeneraatiopaine on neutronitähden oloissa kertaluokkia voimakkaampi kuin sähkövarausten vaikutus.

Lainaa:
Toisaalta riittääkö niiden oma painovoima esim teelusikallisen kokoisena mötikkänä pitämään ne yhdessä klönttinä?

Ei riitä. Neutronitähdellä on minimikoko, joka on Auringon massan luokkaa ja säteeltään kymmenen kilometrin luokkaa. Sitä pienemmän massan on energeettisesti edullisempaa olla normaalissa olomuodossa. Muuten varmasti kaikki aine olisi neutronimassaa.

Lainaa:
Hmm. Olisiko se hyvin hienoa "hiekkaa"?

Ei, vaan laskennallisten simulaatioiden mukaan neutroniaine on suprajuoksevaa nestettä. Muistaakseni oli joku havaintokin uuden neutronitähden jäähtymisestä, joka tuki tähden aineen suprajuoksevuutta (johon liittyy erinomainen lämmönjohtavuus).

Lainaa:
Mitä yksittäinen neutroni tekee vapaana, lähteekö se kiitoon vai reagoiko se heti muun aineen kanssa jotenkin?

Neutroni käyttäytyy kuten hiukkaset yleensä. Se tuntee kaikki vuorovaikutukset. Sähkömagneettisestikin se voi vuorovaikuttaa dipolimomenttinsa (ja korkeampien) kanssa, vaikka sillä ei omaa varausta olekaan.

Koska atomiydinten varaus ei hylji neutronia, se reagoi erittäin helposti atomiydinten kanssa aineessa ollessaan. Pitemmän päälle vapaa neutroni on epästabiili, se hajoaa protoniksi, elektroniksi ja elektronin antineutriinoksi muutaman minuutin aikaskaalalla.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 6:24 pm 
Poissa

CE-hyväksytty kirjoitti:
Mistä mä saan sisämitaltaan 22 mm muoviputkea?

Sähkömiesten JM25 on aika lähellä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 6:51 pm 
Poissa

Eiköhän se neutronitavara riittäisi sulattamaan kalliota painonsa aiheuttamalla paineella, jos se tavara nyt edes pysyy kasassa ja käyttäytyy kuten muu materia. Hetken aikaa maaperään paineussa myöskin kitka olisi melkeinen, että luultavasti tuottaisi lämpöä ihan kivasti, etenkin kun sitä potentiaalienergiaa olisi melkeisesti sellaisessa pienessäkin nappulassa. Mutta varmaan pieniä ongelma, jos sellaisen on ensin saanut tuotua maan pinnalle.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]