Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: To Marras 17, 2011 8:11 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14898 Paikkakunta: Oulu
|
|
Taas tökkii
Miten tästä: E / e = (R+r) / r
pyörittelemällä saa: r = (eR) / (E-e)
En kykene.
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neutroni
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: To Marras 17, 2011 8:19 pm |
|
|
|
Kerro ensin nimittäjät pois
Er = Re+re
Siirrä kaikki missä on r vasemmalle puolelle ja yhdistä
(E-e)r = Re
Sitten jaat E-e:n nimittäjään oikealle.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: To Marras 17, 2011 8:52 pm |
|
|
Neutroni kirjoitti: Kerro ensin nimittäjät pois
Er = Re+re
Siirrä kaikki missä on r vasemmalle puolelle ja yhdistä
(E-e)r = Re
Sitten jaat E-e:n nimittäjään oikealle. No niinpä meneekin... tack. Nyt nolottaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 6:56 pm |
|
|
|
Nythän on käynyt niin että mut on ilmoitettu oulu-opistoon matematiikkaa insinööriopintoihin pyrkiville-kurssille. Kaks kertaa viikossa pari tuntia kolme kuukautta. Siellä on fysiikkaa ja kemiaa kai sitten myös. Ehkä mä saan siellä kurottua sen minkä lukiossa lintsasin juomalla kaljaa ja soittamalla rokkia. Ja sen minkä oon sittemmin unohtanu yli viistoista vuotta aivosolujani aktiivisesti tappamalla. Kun ei oo tarvinnu paljoo laskeskella muuta ku sähköjuttuja vähäsen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Veikko
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 11:39 pm |
|
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Ehkä mä saan siellä kurottua sen minkä lukiossa lintsasin juomalla kaljaa ja soittamalla rokkia. Ja sen minkä oon sittemmin unohtanu yli viistoista vuotta aivosolujani aktiivisesti tappamalla. Kun ei oo tarvinnu paljoo laskeskella muuta ku sähköjuttuja vähäsen. Ymmärrätkö englantia? Jos, niin vetaise peruskoulu uusiksi 10 minuutin videoluennoilla: http://www.khanacademy.org/#developmental-math
_________________ Tuulivoima on kuin kirkon aneet. Raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 8:14 pm |
|
|
|
Joo hyvin menee preppauskurssilla. Oon oppinu ratkomaan jo yhtälöitäkin...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 9:48 am |
|
|
|
Nyt on kurssi käyty. Osaan nyt moolimassan ja ohmin lain. Pitäis vaan ostaa uus kalkulaattori. Pelkään että vanha pettää kriittisellä hetkellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ing.geolog
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 10:32 am |
|
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 1:40 pm Viestit: 563 Paikkakunta: Ulkomaat
|
|
Minä en ikinä tykännyt sähkötekniikasta (fysiikassa ja omana aineenaaan) vaikka sitä oli pakko lukea, koskaan en ole (onneksi) sitä paljoa tarvinnut. Tarmoa (onnea) valitsemallasi tiellä
_________________ Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä. It is never to late to be what you might have been
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 11:02 am |
|
|
ing.geolog kirjoitti: Minä en ikinä tykännyt sähkötekniikasta (fysiikassa ja omana aineenaaan) vaikka sitä oli pakko lukea, koskaan en ole (onneksi) sitä paljoa tarvinnut. Tarmoa (onnea) valitsemallasi tiellä Joo kiitos. Tällä tiellä olen tosin ollut jo kakarasti asti enkä osaa muuta. Luonteva pykälä mennä nyt kouluun.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
installer
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 11:19 am |
|
|
|
Pistorasiaa (230 V) syöttävän kaapelin, MMJ 3x1,5S, kuormitettavuus on korjauskertoimineen 12 A. Mitattu oikosulkuvirta pistorasiassa on 70 A. Kuinka suurella ylivirtasuojalla johto on enimmillään suojattavissa, kun
a) ylivirtasuojana on gG-sulake?
b) ylivirtasuojana on johdonsuojakatkaisija?
_________________ Se piti sanoa että pidän hieman säälittävinä sellaisia henkilöitä jotka ovat niin köyhiä että joutuvat lainaamaan oman allekirjoituksensa muiden teksteistä.- CE-hyväksytty
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Shan
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 12:21 pm |
|
|
En tiedä pitäskö sun pyöritellä laskukaavoilla tuo, mutta ST-kortista tms. katsoisin. Muista että: - Mitattu Ik tulee olla taulukkoarvoa 25% isompi (x1,25) - gG-sulakkeelle on eri arvot 0,4 ja 5s laukaisuajoille - Johdonsuojakatkaisijoissa vaikuttaa onko B, C tai joku muu tyyppi. Tuolla on jotain teoriaa: http://www.amk.fi/opintojaksot/030503/1 ... 04898.htmlpaitsi että tuossa puhuttiinkin johdon kuormitettavuudesta, ei nimellisvirrasta. 10A gG:lle Ikmin 47A mitattu 58,75A eli ois siltä osalta laillinen. 10A gG:lle vaan johdon kuormitettavuuden pitäs olla vähintään 13,5 A STULin mukaan. TL;DR onko kyseessä pääsykoe/koulutehtävä joka pitää ratkaista jollain palikkakaavalla vai varsinainen mitoitustilanne
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 1:20 pm |
|
|
installer kirjoitti: Pistorasiaa (230 V) syöttävän kaapelin, MMJ 3x1,5S, kuormitettavuus on korjauskertoimineen 12 A. Mitattu oikosulkuvirta pistorasiassa on 70 A. Kuinka suurella ylivirtasuojalla johto on enimmillään suojattavissa, kun
b) ylivirtasuojana on johdonsuojakatkaisija? Ei minkäänlaista käryä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
installer
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 1:45 pm |
|
|
installer kirjoitti: Pistorasiaa (230 V) syöttävän kaapelin, MMJ 3x1,5S, kuormitettavuus on korjauskertoimineen 12 A. Mitattu oikosulkuvirta pistorasiassa on 70 A. Kuinka suurella ylivirtasuojalla johto on enimmillään suojattavissa, kun
b) ylivirtasuojana on johdonsuojakatkaisija? Tollanen 6 A gG sulake käy, johdonsuojakatkaisijaa käytettäessä voidaan katsoa suoraan taulukosta johdon kuormitettavuutta vastaava eli 10 A nimellisvirralla toimiva.
_________________ Se piti sanoa että pidän hieman säälittävinä sellaisia henkilöitä jotka ovat niin köyhiä että joutuvat lainaamaan oman allekirjoituksensa muiden teksteistä.- CE-hyväksytty
|
|
| Ylös |
|
 |
|
installer
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 1:51 pm |
|
|
Shan kirjoitti: - gG-sulakkeelle on eri arvot 0,4 ja 5s laukaisuajoille
Kyseessä ei ole nousujohto.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
installer
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötekniikka AMK valintakoe Lähetetty: Pe Huhti 20, 2012 1:54 pm |
|
|
|
Nousukeskus kuluttaa virtaa 70 A, cos φ = 0,9 ja U = 400 V. Mitoita nousukaapeli ja sitä ylikuormitukselta suojaavat gG-tyypin sulakkeet, kun lämpötila on koko asennuksen matkalla + 35 °C.
Kaapeli on asennettu rei'itetylle kaapelihyllylle pysty- ja vaakasuoraan kahdeksan muun kaapelin joukkoon (kaikki kiinni toisissaan), hyllyjä on asennettu kaksi päällekkäin 300 mm etäisyydelle toisistaan.
Nousujohtona käytetään AXMK-tyypin kaapelia.
|
|
| Ylös |
|
 |