Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 7:40 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Soutamalla sähköä?
ViestiLähetetty: Ma Marras 28, 2011 8:04 pm 
Poissa

Idea syntyi kuntosalilla jonka soutulaitteessa on äänen perusteella vinhasti pyörivä huimapyörä jota magneetilla jarrutetaan. Eikun kauppaan laitetta ostamaan. Mutta mitä. Tuohan on vieteri vetoinen. Kuva:
http://aijaa.com/004059133934.jpg
Valkoisessa kiekossa on vieteri joka antaa perusvastuksen. Rautakiekkoon vaikuttavilla magneeteilla saadaan lisävastusta. Rautakiekko pyörähtää vain sen verran kun kapulasta vetää. Kun kapulasta päästää ei kiekko pyöri. Turha tuohon on dynamoa säveltää. Pieleen meni koko projekti.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Soutamalla sähköä?
ViestiLähetetty: Ma Marras 28, 2011 9:05 pm 
Poissa

Tunnin verisellä soutamisella voi synnyttää kovakuntoinen jamppa sellaisen energiamäärän, jolla pystyy ehkä hätäisesti keittämään haaleat kahvit. Vaikka kaikki maailman fyysinen kuntoilu muunnettaisiin sähköenergiaksi, siitä ei tulisi juurikaan saavutettuja hyötyjä.

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 28, 2011 9:34 pm 
Poissa

No en minä kahvia. Tarkoitus oli laittaa viinakaapin led-valot akulle. Soutamalla olisin akkua ladannut. Siinä olis yhdistynyt huvi ja hyöty.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Marras 28, 2011 9:45 pm 
Poissa

maalaisukko kirjoitti:
No en minä kahvia. Tarkoitus oli laittaa viinakaapin led-valot akulle. Soutamalla olisin akkua ladannut. Siinä olis yhdistynyt huvi ja hyöty.

Eikö tuo sentään onnistu.

Ja nyt tietysti kaikki kehityksen vastustajat ovat sitä mieltä ettei kuntopyörien sähköverkkoon liittäminen mitään auta, mutta on se huima määrä läskiä koko maailman kuntosaleilla, joka koko ajan polkee tai soutaa soutimilla.

Aina tulee sähköä jostain, ei mitään säätövoimaa tarvita. Sähköverkko vaan ajan tasalle ja vähän luovuutta peliin.

Muistan vain kun katselin Tallink-hotellin ikkunasta vastapäisessä rakennuksessa olevaa kuntosalia ja ajattelin: kaiken tuon turhan touhun kun saisi sähköksi...

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 03, 2011 5:16 pm 
Poissa

Sen sähkön saa varmaan paremmin kerättyä veivillä ja polkimilla kuin soutulaitteella, kun käytännön tekniikkaa miettii. Hyvä generaattori taitaa jonkin verran maksaa. Vaihteiston saa fillarista jolla voi säätää kuormaa. Muistelisin monasti eri asiayhteyksissä törmänneeni innovaatioon, jossa TV.tä, radiota tai radiopuhelinta olisi käytetty polkien tai veivaamalla.

7-luokkalaisilla oli kone- ja sähköopin tai fysiikan tuntien puitteissa aurinkokennon teko josta muistin, että.

Minä kun en itse ajatellut kennoa tehdä, niin olisiko jollain vinkkiä ja linkkiä heittää alan kamoja myyvälle edulliselle ja luotettavalle toimittajataholle. Pitäisi hoitaa 12V akun 60-120 Ah ylläpitovaraus eräkämpällä. Säädin, teline, paneeli, johdot, akku ja nippelit. Taitaa saada valmiita pakettejakin.

Olisiko jollain jotain sanottavaa. Onko kennoja eri systeemeillä? Käyttöikä? Hinta-laatu?

Kannattaako ostaa valmispaketti? Palasina jos kokoaa, niin mielestäni hinta vastaavaan valmispakettiin nähden edullisempi. Tulee tietysi helposti sutta näin aloittelijalla, mutta kokoamalla itse sarjan, pääsisi asiaan sisälle paremmin. Ehkäpä innostuu ja alkaa lisätä kapasiteettia.

Yritin löytää keskusteluja aiheesta, mutta ei oikein osunut sopivaa ja aattelin sitten, että pistän tähän jatkeeksi aasinsillalla, kun en uutta tohdi avata. Polkemaan tahi soutamaan en silti rupea.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]