Jaha en lukenut ihan tarkasti keskustelua mutta itselläni seuraavaa...
Kellarissa 700ah akkupintaa odottamassa kesää. kellarin sähköt 12v toteutettuna vanhoihin valaistus sähköihin vaihdetuilla 12v 11w energian säästölampuilla.
Kesällä tarkoitus laittaa aurinkopaneleita ja 4 keräintä katolle.
Synkkien talvi iltojen iloksi olen hankkinut vanhan mutta tehokkaan moottorisahan ja
auton 75w laturin.
Saamani pohjatiedon perusteella (tiedon oikeellisuutta en ole saanut varmistettua)
auton laturi vaatii ladatessaan 3hv.
Joten aikeissa oli seuraava kutkentä:
Mekaaninen puoli: hihnapyörän kytkentä moottorisahan rattaan tilalle ja laturin yhdistäminen samaan letkaan sekä pienen punnuksen liittäminen laitokseen.
Punnuksen tarkoitus on lisätä vääntömomenttia laturin lähtöpiikin ajan jolloin vastus on suurin.
Sähköpuoli on: se pakollinen lamppu ns latausvalo jota ilman laturi ei toimi ja lataus virran väliin katkaisija jolla erottaa latauksen akustosta.
homma toimii seuraavasti (teoriassa)
Moottorisaha repaistään käyntiin jolloin jarruvariaattori tai miksi sitä nyt kutsutaankaan antaa koneen lähteä tyhjiltään käyntiin.
lämmettyä sahan kierroksia lähdetään nostamaan (itselläni kaasuvivustossa semmonen tsydeemi) ja kun on sahan kierrokset noin silmämääräisesti sopivat (katso auton koneppellin alle ja arvioi tyhjäkäyntikierrokset) niin laturille annetaan lupa ruveta lataamaan. (ei saa käyttää liikaa aikaa muuten laturi ei tykkää)
Mitä lämmitykseen tulee nii oletteko kuullet jo nykyään unohtuneesta ilmiöstä nimeltä vapaakierto.
Eli kuuma vesi patjottuu ylös ja jäähtynyt tulee alas.
Vaatii vaan aika kookkat putket mutta ei tarvitse lainkaan pumppua.
itselläni 3kerrosta ja kattila tulee kellariin.
Liuos piirillä kun ei ole se kustannus suuri ongelma, kun nykyään on saatavana jo
ohutseinämäistä kuparin mitoilla olevaa teräsputkea joka on hyväksytty lämmitysjärjestelmään ja glykolivesihän tunnetusti ei ruostuta.
Omalle laitokselleni tulee hintaa aivan tarpeeksi mutta itse olen vielä nuori kolli
ja näillä kasvavilla energiahinnoilla säästän laitoksen 5-10v ja olen aina omavarainen sähkön ja lämmön suhteen.
by the way aurinkokennoja tulee 36kpl ja omatekoisena.
Niille joille heräs kysymys siitä aurinko keräin automatiikasta.
Minulla on sellainen automatiikka jonka saa 230v tai 12v ja on osin omaa tuotantoa.
TAVOITTEENA PÄÄSTÄ PÄÄSULAKKEISTA EROON
vastaan jo etukäteen niille jotka kuitenkin kysyy: että kyllä meillä on kaasuliesi ja voimakone paistinuunille