Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 7:46 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 05, 2006 5:11 pm 
Poissa

Löytyi Savonius-roottorin pienoismallin teko-ohjeet, jossa on generaattorikin.
http://www.re-energy.ca/pdf/wind-turbine.pdf

Oikea tuuligeneraattori "home made"-mallin ohjeet
http://www.otherpower.com/otherpower_wind.html

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 05, 2006 5:53 pm 
Poissa

Lukematta koko ketjua on todettava tuon meille niin rakkaan Savoniuksen kelpaavan - jopa arabiyliopistojen mukaankin - vain veden pumppaamiseen ja siihen erittäin hyvin.

Kyllä se sähköntuotantoonkin kelpaa pirun suuren halkaisijan omaavalla kestomagneettigeneraattorilla ”Ampairin” tyyliin..ja se vietävä maksaa melkoisesti itse tehtynäkin.

Viimeisin tekeleeni on Darrieus-Savonius-hybridi, mikä pyörii erinomaisesti, mutta melko pienikokoisena protona. Jenkeillä on eräs pelkkä Darrieus, joka tuottaa noin 2.2 MW.

Toki hemmetillä kannatan aina (useinkin) turhauttavaa näpertelyä ainoastaan nuorille ja elinvoimaisille optimisteille ja suosittelen perehtymistä eurooppalaiseen LG:n pesukoneen kestomagneettimoottoriin uudella käämityksellä....mahdollisesti.
Itse en viitsinyt ostaa, koska rahti oli 400 US$...ONLY! Näyttää kiinnostavan nimenomaan jenkkinäpertelijöitä..

Aikaisemmista puheista huolimatta olen rakentamassa em. Savonius- Darrieuksen hybridiä toimivana pienoismallina, jossa on toinen, kapealla ja nopealla Savoniuksella varustettu vauhtipyörä tasaamaan tuuliryöppyjen kuoppia. Sen on pakko toimia, koska asettuu erääseen näyttelyyn ensi toukokuussa.

”Älkää lyökö, ettei teitä lyötäisi”...joten ei tuo näpertelytilanne loppujen lopuksi niin epätoivoinen ole kuten aikaisemmin ”tuulettomana” totesin.

Juha Janhunen: The most prospective Para-Uralic entity would for many reasons appear to be Yukaghir (Yukaghiric), and the arguments in favour of a Uralo-Yukaghiric affinity (on which cf., e.g., Rédei 1999), cannot completely be dismissed.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 05, 2006 6:16 pm 
Poissa

Sorry; taas sama mies, mutta......

Nähdäkseni Telluksen tuulienergian harrastelijoiden “Grand Old Man” on ehdottomasti Hugh Piggott.

Suosittelen EHDOTTOMASTI hänen sivujaan jokaiselle aloittelijalle:

http://www.scoraigwind.com/index.htm

http://www.windsave.com

Juha Janhunen: The most prospective Para-Uralic entity would for many reasons appear to be Yukaghir (Yukaghiric), and the arguments in favour of a Uralo-Yukaghiric affinity (on which cf., e.g., Rédei 1999), cannot completely be dismissed.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Tee se itse -tuulivoimala
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 11:00 am 
Poissa

Jaha en lukenut ihan tarkasti keskustelua mutta itselläni seuraavaa...
Kellarissa 700ah akkupintaa odottamassa kesää. kellarin sähköt 12v toteutettuna vanhoihin valaistus sähköihin vaihdetuilla 12v 11w energian säästölampuilla.
Kesällä tarkoitus laittaa aurinkopaneleita ja 4 keräintä katolle.
Synkkien talvi iltojen iloksi olen hankkinut vanhan mutta tehokkaan moottorisahan ja
auton 75w laturin.
Saamani pohjatiedon perusteella (tiedon oikeellisuutta en ole saanut varmistettua)
auton laturi vaatii ladatessaan 3hv.
Joten aikeissa oli seuraava kutkentä:
Mekaaninen puoli: hihnapyörän kytkentä moottorisahan rattaan tilalle ja laturin yhdistäminen samaan letkaan sekä pienen punnuksen liittäminen laitokseen.
Punnuksen tarkoitus on lisätä vääntömomenttia laturin lähtöpiikin ajan jolloin vastus on suurin.
Sähköpuoli on: se pakollinen lamppu ns latausvalo jota ilman laturi ei toimi ja lataus virran väliin katkaisija jolla erottaa latauksen akustosta.
homma toimii seuraavasti (teoriassa)
Moottorisaha repaistään käyntiin jolloin jarruvariaattori tai miksi sitä nyt kutsutaankaan antaa koneen lähteä tyhjiltään käyntiin.
lämmettyä sahan kierroksia lähdetään nostamaan (itselläni kaasuvivustossa semmonen tsydeemi) ja kun on sahan kierrokset noin silmämääräisesti sopivat (katso auton koneppellin alle ja arvioi tyhjäkäyntikierrokset) niin laturille annetaan lupa ruveta lataamaan. (ei saa käyttää liikaa aikaa muuten laturi ei tykkää)
Mitä lämmitykseen tulee nii oletteko kuullet jo nykyään unohtuneesta ilmiöstä nimeltä vapaakierto.
Eli kuuma vesi patjottuu ylös ja jäähtynyt tulee alas.
Vaatii vaan aika kookkat putket mutta ei tarvitse lainkaan pumppua.
itselläni 3kerrosta ja kattila tulee kellariin.
Liuos piirillä kun ei ole se kustannus suuri ongelma, kun nykyään on saatavana jo
ohutseinämäistä kuparin mitoilla olevaa teräsputkea joka on hyväksytty lämmitysjärjestelmään ja glykolivesihän tunnetusti ei ruostuta.
Omalle laitokselleni tulee hintaa aivan tarpeeksi mutta itse olen vielä nuori kolli
ja näillä kasvavilla energiahinnoilla säästän laitoksen 5-10v ja olen aina omavarainen sähkön ja lämmön suhteen.
by the way aurinkokennoja tulee 36kpl ja omatekoisena.
Niille joille heräs kysymys siitä aurinko keräin automatiikasta.
Minulla on sellainen automatiikka jonka saa 230v tai 12v ja on osin omaa tuotantoa. 8)
TAVOITTEENA PÄÄSTÄ PÄÄSULAKKEISTA EROON
vastaan jo etukäteen niille jotka kuitenkin kysyy: että kyllä meillä on kaasuliesi ja voimakone paistinuunille

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 11:10 am 
Poissa

Taitaa tunnin moottorisahailun hinnalla saada jo aika pitkän pätkän sähköä valtakunnanverkosta. Mutta ei siinä mitään jos harrastaa haluaa :)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 3:24 pm 
Poissa

Tuulivoima on ilmaista energiaa, vain tarvittavat laitteistot hieman maksavat.

Tuottavuutta laskettaessa voi arvioida saavansa myytävästä sähköenergiasta keskimäärin pörssisähkön hinnan. Ylen tekstitv:n sivulla 172 näkee, että tänään kalleimpana tuntina energiasta maksetaan reilu 20c/kwh keskimäärin hintataso liikkuu viiden sentin tietämillä.

Viiden kilowatin myllyllä tuotetusta jatkuvasta viiden kilowatin tehosta saisi myydessä noin 25 senttiä tunnissa ja noin kuusi euroa vuorokaudessa. Tuulta tietenkin pitää olla vähintään kymmenen sekuntimetrin verran koko tuon vuorokauden.

Tuulivoima on kilpailukykyinen tuotantomuoto silloin kun halutaan ilmaista sähköä ja laitteiston hankinta-, huolto- ja ylläpitokustannus on merkityksetön tekijä.

Moottorisahan moottorilla laturin pyörittäminen jotta saadaan 14voltin ja sadan amppeerin latausvirta saisi kuluttaa enintään kahvikupillisen bensaa tunnissa jotta hommassa olisi edes jotain taloudellista merkitystä. Sahanmoottori loppu kyllä muutamassa päivässä kun se huutaa täydellä kaasulla puolentoista kilowatin laturia pyörittäen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 7:15 pm 
Poissa

Jos generaattori täytyisi varalle tehdä, niin itse miettisin vaihtoehdoksi esim Daihatsu Charaden 3 pyttystä dieselimoottoria, jonka kaasuvaijeri säädetään optimaaliseen asentoon latauksessa. Näitä moottoreita saa pilkkahintaan, kulutus on minimaalinen, varmatoiminen, hyvä vääntö, ei vaadi kierroksia ja samalla lohko ja putkisto lämmittää kellaria. Lisäksi tuota voi käyttää polttoöljyllä ja miksei vaikka rypsillä ja jäteöljyllä. Polttoaine siis halpaa, kun vertaa 2 tahtiseen moottorisahaan. Voin kuvitella sitä kärsimystä, kun moottorisaha huutaa kurkku suorana kellarissa keskellä yötä :) Pikkudieseli parilla hyvällä äänenvaimentajalla kun vähän putputtelee siellä. Siitä kun lähdet vielä kierrättään patterivettä lohkossa, niin jo on viherpiipertäjät ihmeissään.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 10:40 pm 
Poissa

Rasse kirjoitti:
Jos generaattori täytyisi varalle tehdä, niin itse miettisin vaihtoehdoksi esim Daihatsu Charaden 3 pyttystä dieselimoottoria, jonka kaasuvaijeri säädetään optimaaliseen asentoon latauksessa. Näitä moottoreita saa pilkkahintaan, kulutus on minimaalinen, varmatoiminen, hyvä vääntö, ei vaadi kierroksia ja samalla lohko ja putkisto lämmittää kellaria. Lisäksi tuota voi käyttää polttoöljyllä ja miksei vaikka rypsillä ja jäteöljyllä. Polttoaine siis halpaa, kun vertaa 2 tahtiseen moottorisahaan. Voin kuvitella sitä kärsimystä, kun moottorisaha huutaa kurkku suorana kellarissa keskellä yötä :) Pikkudieseli parilla hyvällä äänenvaimentajalla kun vähän putputtelee siellä. Siitä kun lähdet vielä kierrättään patterivettä lohkossa, niin jo on viherpiipertäjät ihmeissään.

tuollasta sydeemiä oon itekkin haaveillu....mut letukan dieselillä,ois tutumpaa tekniikkaa...mut just noin se pitäis tehdä,diesel mikä toimii "millä vaan",mielluumin kaks rinnakkain,kun toinen sippaa,niin toinen jatkaa,ja syvälle kellariin,pakokaasuistakin lämpö talteen....nam..

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2012 1:37 pm 
Poissa

Lainaa:
Pikkudieseli parilla hyvällä äänenvaimentajalla kun vähän putputtelee siellä. Siitä kun lähdet vielä kierrättään patterivettä lohkossa, niin jo on viherpiipertäjät ihmeissään.

Kunnon genis perään ja parin kilowatin sähköpatteri makuuhuoneeseen lämmitystehon säätöön.

Pikkudieseli kun ei tuota pyöriessään juurikaan lämpöä niin lämmitystehoa saadaan helposti nostettua kun lisätään dieselille sähköpatterilla lisää kuormaa. Käyttämällä halvempaa polttoainetta dieselissä saadaan helposti reippaita säästöjä aikaan.

Omalta pellolta saa helposti koottua esimerkiksi halpaa rypsiöljyä dieselin polttoaineeksi.
Normi dieselpolttoainetta dieselaggregaatti kuluttaa noin 200grammaa/tuotettu kilowatti.
Tuosta voidaan helposti laskea edullinen polttoaineen hinta:
Litrasta polttoöljyä saadaan noin kolme kilowattituntia sähköä joka maksaa siirtomaksuineen vajaat viisikymmentä senttiä lisäksi saadaan hukkalämpöä nelisen kilowattituntia joten kun polttoöljyn hinta on noin seisemäkymmentä senttiä ollaan valtakunnan sähkön kanssa samoissa hinnoissa. Itsetuotettua valmista biodieseliä saa parinkymmenen sentin litrahintaan joten säästöjäkin alkaa syntyä.

Käytettävä diesel kannattaa tietenkin valita vähintään kymmenen vuoden käyttöiän tarjoavista vaihtoehdoista.

Säästöt sijoituksiin!

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2012 3:00 pm 
Poissa

tassuttaja kirjoitti:
Lainaa:
Pikkudieseli parilla hyvällä äänenvaimentajalla kun vähän putputtelee siellä. Siitä kun lähdet vielä kierrättään patterivettä lohkossa, niin jo on viherpiipertäjät ihmeissään.

Kunnon genis perään ja parin kilowatin sähköpatteri makuuhuoneeseen lämmitystehon säätöön.

Pikkudieseli kun ei tuota pyöriessään juurikaan lämpöä niin lämmitystehoa saadaan helposti nostettua kun lisätään dieselille sähköpatterilla lisää kuormaa. Käyttämällä halvempaa polttoainetta dieselissä saadaan helposti reippaita säästöjä aikaan.

Omalta pellolta saa helposti koottua esimerkiksi halpaa rypsiöljyä dieselin polttoaineeksi.
Normi dieselpolttoainetta dieselaggregaatti kuluttaa noin 200grammaa/tuotettu kilowatti.
Tuosta voidaan helposti laskea edullinen polttoaineen hinta:
Litrasta polttoöljyä saadaan noin kolme kilowattituntia sähköä joka maksaa siirtomaksuineen vajaat viisikymmentä senttiä lisäksi saadaan hukkalämpöä nelisen kilowattituntia joten kun polttoöljyn hinta on noin seisemäkymmentä senttiä ollaan valtakunnan sähkön kanssa samoissa hinnoissa. Itsetuotettua valmista biodieseliä saa parinkymmenen sentin litrahintaan joten säästöjäkin alkaa syntyä.

Käytettävä diesel kannattaa tietenkin valita vähintään kymmenen vuoden käyttöiän tarjoavista vaihtoehdoista.

Säästöt sijoituksiin!

enempää häkäpöntöistä tietämättä kysyn kuitenkin,mitenkä vaikeaksi koko jopi,siis oman talon lämmitys menisi jos sitä koittais tehdä puukaasulla?...tarviiko se Kunta Kinten asumaan kellariin jotta talo lämpiää....?

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2012 3:52 pm 
Poissa

Lainaa:
enempää häkäpöntöistä tietämättä kysyn kuitenkin,mitenkä vaikeaksi koko jopi,siis oman talon lämmitys menisi jos sitä koittais tehdä puukaasulla?...tarviiko se Kunta Kinten asumaan kellariin jotta talo lämpiää....?

Onhan noita maakaasulla toimivia lämmitysjärjestelmiä käytössä, isompi kaasusuutin ehkä puukaasulle tarvittaisiin alhaisemman lämpöarvon vuoksi.

Laadukkaan puukaasun tuottaminen kilpailukykyiseen hintaan vaatii hyvän hinnanlaskijan.

Biokaasu olisi jo tuotantokäytössä olevaa teknologiaa:

http://www.biovakka.fi/Biokaasulaitos

Tarvitaan vain muutama possu joiden jätöksistä tulee puhdasta metaania poltettavaksi kaasukattilaan ja kaasumoottoriin.

Kaasu on ilmaista sillä eiväthän possujen jätökset mitään maksa ja samalla saadaan hyvää lannoitetta pelloille.

Sijoitettavat voitot eivät tässä tapauksessa edes haise!

Voitot voi sijoittaa tuulivoimaharrastukseen!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]