Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 7:50 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Teräksen ultimaallinen lujuus
ViestiLähetetty: Su Marras 13, 2011 8:52 pm 
Poissa

Toisessa ketjussa oli juttua maankuoren paineenkestosta ja todettiin, että vuori voi kasvaa noin 30 kilsan korkuiseksi ennen kuin maankuoren myötöraja tulee vastaan, eli sitä korkeammat rakenteet painuisivat pikku hiljaa maankuoreen, kunnes niiden paine tasoittuisi tuohon 30 kilsan paikkeille.

Vaikka teräs on yli puolet tiheämpää kuin kivi, on teräksestä rakennettujen rakennusten ominaistiheys kuitenkin vielä paljon kiveäkin matalampi, sillä rakenteet muodostavat kokonaistilavuudesta vain jonkun 10-20 prosenttia ehkä, joten maankuoren lujuus tulee teräsrakenteissa vastaan käytännössä vasta, kun rakennelma alkaa olla jo niin korkea, että maapallolla vaikuttavat muut voimat tekisivät sen rakentamisesta mahdotonta joko yleensä tai muualle kuin tietyille alueille (kuten keskipakoisvoima).

Eikö teräsrakennetta ole mahdollista lujittaa paljonkin rakentamalla tukevia ja puristusrasituksen vetorasitukseksi muuttavia rakenteita?

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Teräksen ultimaallinen lujuus
ViestiLähetetty: Su Marras 13, 2011 10:16 pm 
Poissa

Bushmaster kirjoitti:
Eikö teräsrakennetta ole mahdollista lujittaa paljonkin rakentamalla tukevia ja puristusrasituksen vetorasitukseksi muuttavia rakenteita?

Kyllä on. Teräsbetonirakenteet mitoitetaan käsittääkseni useimmiten tällä tavalla eli teräksiin vetoa ja betoniin puristusta.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]