Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
|
Sivu 1/1
|
[ 11 viestiä ] |
|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 6:10 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14898 Paikkakunta: Oulu
|
|
Tuossa muuttopuuhissa huomasin että olin kaapin perälle jemmaillu vanhoja tiatsikoiden tuulettimia. Ajattelin että pitäis keksiä niille jotain käyttöä. Jos rakentelis pienen tuulitunnelin. Onko kannattavaa? Löytyiskö sille käyttöä?
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Astronomy
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 6:17 pm |
|
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 1:34 pm Viestit: 1835 Paikkakunta: Maapallo
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Tuossa muuttopuuhissa huomasin että olin kaapin perälle jemmaillu vanhoja tiatsikoiden tuulettimia. Ajattelin että pitäis keksiä niille jotain käyttöä. Jos rakentelis pienen tuulitunnelin. Onko kannattavaa? Löytyiskö sille käyttöä? Sen kun rakennat. Mitäköhän sillä "tuulitunnelilla" sitten vois tehdä onkin asia eri. Ei noissa tietsikoiden tuulettimissa ole mitään tehoja oleelliseen ilman liikutteluun. Kerro kuitenkin mihin päädyit ja mitä ihmettä sillä tunnelilla testailit? 
_________________ "To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Sartre "Do Be Do Be Do" - Sinatra — Kurt Vonnegut
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 6:20 pm |
|
|
|
Olen joskus ajatellut rakentaa vastaavanlaisen. Niitä tuulettimia voisi sijoittaa patterin rinnakkain ja päällekäin. Virtauksesta saisi laminaarisen jollain hunajakennorakenteella, jonka läpi ilma kulkee. Ja putki pleksistä perään. Siellä voisi sitten mittailla vaikka potkureiden tms. ilmanvastusta. En ole saanut aikaiseksi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 6:22 pm |
|
|
Astronomy kirjoitti: Sen kun rakennat. Mitäköhän sillä "tuulitunnelilla" sitten vois tehdä onkin asia eri. Ei noissa tietsikoiden tuulettimissa ole mitään tehoja oleelliseen ilman liikutteluun. Kerro kuitenkin mihin päädyit ja mitä ihmettä sillä tunnelilla testailit?  Näppärä sällihän voisi laittaa useamman peräkkäin ja modifioida siipien lapakulmat jyrkemmiksi jälkimmäisissä... No rajansa kaikella, mutta tuulta se on hiljaisempikin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Astronomy
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 6:34 pm |
|
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 1:34 pm Viestit: 1835 Paikkakunta: Maapallo
|
Electric shadow kirjoitti: Astronomy kirjoitti: Sen kun rakennat. Mitäköhän sillä "tuulitunnelilla" sitten vois tehdä onkin asia eri. Ei noissa tietsikoiden tuulettimissa ole mitään tehoja oleelliseen ilman liikutteluun. Kerro kuitenkin mihin päädyit ja mitä ihmettä sillä tunnelilla testailit?  Näppärä sällihän voisi laittaa useamman peräkkäin ja modifioida siipien lapakulmat jyrkemmiksi jälkimmäisissä... No rajansa kaikella, mutta tuulta se on hiljaisempikin. Samaa hieman jo ajattelinkin, aloin vaan miettimään että jos tollasen vekottimen rakentaa niin lähteekö koko vekotin ulkoseinän läpi jossain lapakulmavaiheessa.?
_________________ "To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Sartre "Do Be Do Be Do" - Sinatra — Kurt Vonnegut
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 6:43 pm |
|
|
|
Mä mietin pikkulentskareita ihmetellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
VPeltonen
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 8:43 pm |
|
Liittynyt: La Syys 10, 2005 9:32 am Viestit: 262 Paikkakunta: Heinola
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Mä mietin pikkulentskareita ihmetellä. CE-hyväksytty kirjoitti: Mä mietin pikkulentskareita ihmetellä. Juu nokastaa langalla kiinni niin siellähän leijuu tunnelissa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 10:21 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
Tarpeeksi vaan kierroksia niin hyvä tulee. Kytkee voimavirran hyrriin niin ottavat äkkiä 10k kierrosta ennen kuin kärähtävät.. 
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
barbababa
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: La Joulu 31, 2011 11:20 pm |
|
|
|
Pienessä mittakaavassa vesitunneli lienee se parempi vaihtoehto. Mahtaakohan tietokoneen propellista saada soveliasta kalua mylläämään vettä?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
V.A.Littaa
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: Su Tammi 01, 2012 11:19 am |
|
|
barbababa kirjoitti: Pienessä mittakaavassa vesitunneli lienee se parempi vaihtoehto. Mahtaakohan tietokoneen propellista saada soveliasta kalua mylläämään vettä? Tai ruokaöljy. Voi upottaa sen tuulettimen moottoreineen sinne öljyyn. Tiedä sitten onko virtaukset samanlaiset, kai ne on, ja moottorin vääntö ei taida riittää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Tuulitunneli Lähetetty: Su Tammi 01, 2012 11:11 pm |
|
|
|
Vesi ja muut litkut ovat pois suljetut. Nyt puhutaan tuulitunnelista ei imatran pienoismallista.
Tosiaan jos laittais neljä ropellia puhaltamaan putkiinsa ja sitten yhdistäis ne putket (jotenkin?) sillain että huiku olis tasainen. Just joku kennoreikäsysteemi minkä Electric shadow mainitsikin.
Onko ideoita miten sitä ilman virtausta saisi tarkasteltua? Jotain väriainetta ilmoille?
Jos tulitikuista askartelemani hävittäjä sakkaa on tuulitunnelissa vika.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Sivu 1/1
|
[ 11 viestiä ] |
|