Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Epätietoinen
|
Viestin otsikko: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 1:21 pm |
|
|
|
Hei!
Ajattelin täältä kysyä apua sillä itse en niinkään paljon tiedä mikrobiologiasta ja täällä näytetään tietävän aika paljon. Elikkä ongelmani on: Isällä on kahvikuppi jota hän käyttää päivittäin pesemättä sitä. Tottakai siihen kertyy erilaisia bakteereja ja silmälläkin sen näkee, mutta isä ei tätä usko. Olen yrittänyt netistä etsiä erilaisia linkkejä mistä löytyisi todisteita tai kuvia, mutta löydöt ovat loppuneet lyhyeen. Joten jos kukaan osaisi hiukan kertoa kahvikupin bakteerien synnystä tai itse bakteereista olisi tästä suuri apu minulle ja myös isälle.
Kiitos!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Äemänkäki
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 1:31 pm |
|
|
|
Terve
Mitäs jos tuosta kahvikupista ottaisi näytteen ja lähettäisi yliopistoon opiskelijoille tutkittavaksi mitä löytyy? Hyvä arkipäivän aihe. Tiedot mukaan eli, mikä kahvi, mustana vai maidolla, sokerilla vai ilman?
Mulle kertyy kans skördee kupin reunoille, ei aina jaksa pestä. Tuskin tuo kovin vaarallista on. Ja sitten on kuksa. Kuksaahan ei pestä koskaan, muuta kuin vedellä vähän huilastaan.
_________________ Krääh, krääh, kviih, lokit norpalla...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Epätietoinen
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 2:08 pm |
|
|
Siis ihan mustaa kahvia on ollut ilman maitoa tai sokeria. En aattelut, että asia ihan niin tärkeä on, että pitäis viedä näytteitä kaikkialle ajattelin vain jos joku täällä sattuis tietämään asiasta ihan vain tietopohjalta. Toki hyvä idea tuokin. Ei sitä ikinä tiedä jos tulee toteutettua tuo näyte idea! Jos jollain kuienkin on entuudestaan jotain tietoa kahvikupin bakteereista niin mielelläni otan tietoa vastaan! 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 8:34 pm |
|
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 9:22 pm Viestit: 9544 Paikkakunta: tampere
|
|
Kahvinkeitin kuumentaa kahvin n. 95 asteeseen, siinä lämpötilassa useimmat bakteerit kuolevat parissa minuutissa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Äemänkäki
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 8:47 pm |
|
|
fenomenologi kirjoitti: Kahvinkeitin kuumentaa kahvin n. 95 asteeseen, siinä lämpötilassa useimmat bakteerit kuolevat parissa minuutissa. Juu tottakai. Pointti olikin siinä, että kun vetelet kahvia vaikka kuukauden pesemättä mukia. Mukiin jää jotain mälliä reunoihin, kuolaa tai jtn. Mitä tämä mälli sisältää? Kunnon kasvustot luulisi kertyvän. Taian ite lähetellä mällit tutkittavaksi kun ei tietoa löydy. Hörhöt tutkii mielellään ja on hyvää opiskeluaineistoa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Carloz
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 8:56 pm |
|
|
|
Ei kai sitä mällejä nyt kuitenkaan kahvikuppiin heitellä. Tai no, ei mua kyllä oikein mikään enää yllätä.
_________________ - Totuuden kuuleminen kirpaisee.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Äemänkäki
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 8:59 pm |
|
|
|
Joo sori jos mälli on kielletty sana Carloksen trollisanastossa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 11:07 pm |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
|
Siihen kuppiin kertyy suun bakteereja sekä bakteereja ja homeita ympäristöstä. Tuskin mitään vaarallista siinä on. Lähinnä ällöttävää vain.
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ke Joulu 21, 2011 11:12 pm |
|
|
|
Onko siihen jokin erityinen syy miksi isäsi ei pese sitä kuppia? Pese sinä se välilä niin ongelma on poissa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Epätietoinen
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: To Joulu 22, 2011 1:59 am |
|
|
|
no ei siihen oo muuta kuin, että hän ei usko siinä olevan mitään. Kyllähä itse sen mukin sinne tiskikoneeseen laitan aina välillä kun iskee silmään, mutta parhain olis saada isä tajuamaan ettei haluais juoda likasesta mukista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: To Joulu 22, 2011 2:50 am |
|
|
Epätietoinen kirjoitti: no ei siihen oo muuta kuin, että hän ei usko siinä olevan mitään. Kyllähä itse sen mukin sinne tiskikoneeseen laitan aina välillä kun iskee silmään, mutta parhain olis saada isä tajuamaan ettei haluais juoda likasesta mukista. No en usko, että siinä mitään patogeenia kasvaisi. Varsinkin, jos mustana juo kahvinsa. Kahvista jää mustat jäljet kuppiin muutenkin. Eiköhän faijas kuole normaalisti sydän- ja/tai verisuonitautiin tai syöpään, kuten kaikki muutkin epähygieeniestä tavasta huolimatta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Dredex
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: To Joulu 22, 2011 11:21 pm |
|
|
|
Mahdollisesti on jotain bakteereja, jotka aiheuttavat hampaiden reikiintymistä.
Mutta totea, että bakteereja ei näe paljain silmin, kuten ei näe paljon muutakaan, mitä tiede on löytänyt. Ennen muinoin lääkärit eivät pesseet käsiään eivätkä apuvälineitä siirtyessään muiden potilaiden hoidosta auttamaan synnytyksessä -> lapsia / äitejä kuoli. Sitten asiaa tutkittiin, ja havaittiin, että jos oli hoitanut muita potilaita....
_________________ Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Pe Joulu 23, 2011 12:11 am |
|
|
Pesemättömään mukiin kertyy siihen reunaan hyvää makua. Se on varmaan osaksi sylkeä, ja sen mukana hitusia ruokavaliosta. Itse tykkään paljon tuosta mausta. 
_________________ Jo pukkas glaiduu aikaa, on kesis viimeinkin. Ja minne vaan kun tsiigaa, nii hittaa blumsterin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
miilu
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: Ti Tammi 24, 2012 10:12 am |
|
|
Saw kirjoitti: Itse tykkään paljon tuosta mausta.  Just just!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Kahvikupin bakteerit Lähetetty: To Maalis 29, 2012 7:48 pm |
|
|
|
μ
Miten saa tehtyä noita erikoismerkkejä?
(Testialueella kun tämä näköjään oli.)
|
|
| Ylös |
|
 |