Aweb pyysi modeilta kommenteja ja selvennyksiä moderointilinjaan. Mummo vastasi Awebin aukaisemaan ketjuun, ja minä päätin tehdä omani, koska vastaukseni on laajahko. Ketjun nimen olen varastanut korkealle arvostamaltani toimittajalta Veikko Ennalalta, joka samantyylisellä otsikolla kirjoitti kolumnia nuoruudessani Hymy -lehteen.
En pidä termistä moderaattori. Vielä vähemmän pidän termistä Valvoja. En koe olevani täällä kenenkään valvoja, vaan, niin mikähän olisi oikea termi. Vaikkapa puutarhuri, joka on saanut villiintyneen puutarhan kunnostamisen tehtäväkseen. Tämä palsta on kuin puu tai kukka joka voi juuri niin hyvin kuin kaikki sen osat. Kasvilla on juuret syvällä, niin myös palstalla, siksipä varmaan vanhan palstan historia-osio on sijoitettu alimmaksi. Sen yläpuolella ovat lehti ja lehden nettisivut antamassa aiheita ja ravinteita kasvien kasvulle. Vapaa Sana on kerros, joka lannoittaa koko puutarhaa.
Näiden yläpuolella ovat kasvin lehdet, eri aiheiden foorumit. Aina silloin tällöin foorumissa kuin foorumissa syntyy mätiä ja huonoja oksia ja hedelmiä, jotka on hyvä heittää lannokkeeksi Vapaa Sana -osioon. Joskus, toki harvoin, mätä on niin syvässä, että se ei edes käy lannokkeeksi, vaan on liian myrkyllistä jopa siihen tehtävään. Tällaiset ylilyönnit on heitettävä Styx -virtaan (asdf:n käyttämä ilmaus), emme enää uskalla heittää niitä bittiavaruuteen, ties vaikka koko ilmastonmuutos johtuisi niistä.
Ylimpänä ovat hallinnon aiheet. Ja kukkaset, kukkaset jotka kukkivat, (T)esterit suovat meille iloaan, tuulien tuivertamana multaset juuret syvällä maassa nämä ruukkikasvimme hamiloivat. Mutta se on jo tuttua huttua.
Jukka Ruukin sanoin: Antaa kaikkien kukkien kukkia. Ja kukathan eivät tunnetusti kasva ilman paskaa. Jatkakaa entiseen malliin, pyrin olemaan mahdollismman näkymätön moderoinneissani. Minulle voi kirjoittaa mieluiten tänne, sillä käsittelen asioita julkisesti ja läpinäkyvästi. Sähköpostini lienee profiilissani, en muista. Laitan sen tähän varmuuden vuoksi:
phony@luukku.com. Jos kirjoitatte laittakaa viestin otsikko suomeksi ja mielellään vaikka isoilla kokonaan. Luukkuuni tulee niin paljon roskaa -jopa itseni lähettämänä- että älyperäiset viestit sinne tahtovat hukkua.
[huumori] Ja ensimmäinen älypää, joka aikoo lähettää minulle tekstarin: "Oletko hoitanut puutarhaasi hyvin?" saa ikuiset bannit! [/huumori]
Seuraava asia on pakko käsitellä, koska se on ajankohtaisksi nostettu.
Tapaus Vastaaja ja "Ilmoitus".
Koska Vastaaja tuon ilmoituksen kaivoi menneisyydestä esiin, minun on palstan uusille lukijoille ja kirjoittajille varmaan hieman selvitettävä tuon taustoja. Kuuluisassa (sanoisinko surullisen kuuluisassa) "Voiko Ohmin lain mukaan laskea tehoja?" - keskustelussa , jossa Vastaaja väitti, että Ohmin lain mukaan tehoja ei voi laskea, tuo ilmoitus (se oli siis ilmoitus, ei allekirjoitus) tuli ensi kerran esille. Vastaaja oli lainannut aiemmin keskustelussa erään hut:n luennoitsijan luentomonistetta. Kirjoitin ko. opettajalle ja keskustelun sivulla 79 sain vastauksen:
viewtopic.php?t=10411&postdays=0&postorder=asc&start=1157(Kirjoitin silloin nimimerkillä Nukkumatti, mutta henkilöllisyyteni ja Phony -nikkini oli koko palstan ja ylläpidon tiedossa, kuten tuon viestin lopussa mainitsenkin).
Keskustelua voi tuosta linkistä hieman kelata eteen ja taaksepäin. Toin tuon keskustelun aikana ennen ja jälkeen esille huoleni Ohmin lain suoranaisesta raiskaamisesta, mm. Google nosti silloin tuon keskustelun toiseksi haussa "Ohmin laki". Olin ja olen edelleen huolissa tällaisten virheellisten tietojen levittämisestä.
Hut:n luennoitsija (nimi kyllä löytyy tuosta linkistä) kategorisesti kielsi Vastaajaa käyttämästä hänen opintomonistettaan lähteenään tekijäoikeuteensa vedoten. Tästä huolimatta Vastaaja jatkoi tuon lähteen käyttämistä ja disinformaation levittämistä. Sivulla 80 tuon tuon ilmoituksen ensimmäistä kertaa esille ja sivulla 81 se on ensimmäistä kertaa nähtävillä tuossa muodossa, jossa Vastaaja sen tänne kaivoi.
Käytin sitä myöhemmin muutamassa paikassa, joissa minun mielestäni Vastaaja syyllistyi vastaavanlaisen disinformaation levittämiseen mm. tuossa Tsernobyl -ketjussa, johon Vastaaja toisessa tämän osion ketjussa viittasi.
viewtopic.php?t=17038&highlight=tshernobylfaktaaTuossa keskustelussa on minusta ensimmäisen huomattava Vastaajan avausviesti ja sen alimmainen rivi: "Viimeksi muokannut Vastaaja_s24fi päivämäärä Ke Helmi 13, 2008 11:45 am,
muokattu yhteensä 6 kertaa". Keskustelun avausviesti on alunperin kirjoitettu "Ti Maalis 27, 2007 8:45 am". Kukaan meistä ei siis voi enää tietää avausviestin alkuperäistä sisältöä. Avausviestin muokkaaminen keskustelun aikana pitäisi minusta estää, sillä muokkaamalla avausviestiä erisisältöiseksi saa kaikki siihen vastanneet vaikuttamaan idiooteilta. En sano, että tässä tapuksessa näin olisi käynyt, mutta jokainen päätelköön itse.
Tsernobylketjuun tuo ilmoitukseni on liitetty: "Ti Maalis 27, 2007 12:18 pm" ja tuossa Ohmin laki ketjussa ilmoitus on ensi kerran: "Su Joulu 31, 2006 1:02 pm". Minun puoleltani tämä ei anna aihetta enempään. Suosittelen uusille palstalaisille tutustumista mainitsemiini ketjuihin ja lukemaan niitä muutaman sivun eteenpäin ja Ohmin laki -aihetta myös taaksepäin.
Luotan lukijoiden päättelykykyyn.
Luotan lukijoiden päättelykykyyn.
[Poistettu pyynnöstä tieto, joka ei tähän kuulunut ]
Vastaaja kirjoitti 23.4, ketjussa
viewtopic.php?f=16&t=29489&st=0&sk=t&sd=a&start=30 sivun kolme ensimmäisessä viestissä Awebille: "Luitko jo edellä niistä Phonyn sairaista trollailuista?" ja muutamaa viestiä myöhemmin samoin vastauksessa Awebille: "...kun sanoit äänestäneesi Phonya, vaikka tiesit nuo sairaat sikailut,..."
Näitä viestejä en poistanut, enkä poista!
Kaipa tässä piinapenkkiä ja perustelua täksi kertaa. Palaan asiaan, jos jotain suurempaa toimenpidettä olen tekemässä. Keskustelkaa sovussa ja pitäkää hauskaa.
Edit: Poistin kohdan, joka oli asiaankuulumaton. Samalla muokkasin ko. kohdasta viestiä muutamalla sanalla, ettei se näyttäisi ihan typerältä. Phony 30.4.08 klo 09:30