Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Tarkkailija
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: To Elo 20, 2009 4:55 pm |
|
|
|
Menin muutama vuosi sitten ostaman muusalleni synttärilahjaksi laukkua. Kaupassa oli viehättävä, nuori myyjä. Koska en ollut ihan varma naisten makutottumuksista, kysyin myyjättäreltä: - Jos sinun miesystäväsi ostaisi sinulle laukun, millaisen itse haluaisit saada? Neitonen vastasi: - Jos minä olisin teidän vaimonne, tahtoisin matkalaukun.
(edit: anteeksi, nyt tämä juttu tuli ihan väärän aiheen saitille, mutta en ala sitä muuttelemaan)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Barbaari
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: To Elo 20, 2009 7:33 pm |
|
|
Mei long kirjoitti: Barbaari kirjoitti: Naisten kanssa jos tutustumaan alkaa niin tutustumisvaiheessa ei kestä pientäkään virhettä tai rukkaset saa. *Köhöm* Minulle on käynyt suunnilleen tuossa samassa tutustumisen vaiheessa kerran niin, että poika osti uuden tietokoneen ja sen kanssa touhutessaan unohti olemassaoloni (sekä yhteydenpidon ja suunnitellun tapaamisen) kokonaan viikoksi. Ja vieläpä kertoi sen rehellisesti. Seurusteltu on nyt melkein puolitoista vuotta. Epänormaalia?  On se aika epänormaalia jos olitte silloin vasta tutustumisvaiheessa. Varsinkin jos ensimmäisillä tapaamisilla tai deiteillä mokaa pahasti vaikka vain unohtaa viikoksi niin useampi nainen olisi silloin jättänyt. Ehkäpä olet harvinaisuus. Onnea vaan suhteelle.
_________________ Love is a Discovery.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: To Elo 20, 2009 10:01 pm |
|
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:34 am Viestit: 13734 Paikkakunta: Oulu
|
Barbaari kirjoitti: On se aika epänormaalia jos olitte silloin vasta tutustumisvaiheessa. Varsinkin jos ensimmäisillä tapaamisilla tai deiteillä mokaa pahasti vaikka vain unohtaa viikoksi niin useampi nainen olisi silloin jättänyt. Ehkäpä olet harvinaisuus.
Onnea vaan suhteelle. Toista ei jätä vaikka mikä olisi vaikka toinen kämmäisi miten tai vaikka hyväksi käyttäisi jos on oikein kunnolla ihastunut! Ihastuksensa kohteelta sietää aika paljon sontaa. Eri asia sitten jos on vaikka mennyt treffeille alun perinkin sillä asenteella että kahtoo että tuleeko siitä nyt mitään.
_________________ Hämmentää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Barbaari
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: To Elo 20, 2009 10:28 pm |
|
|
|
Emmä vain tiedä. Ei kukaan ole koskaan ollut ihastunut minuun.
Kuitenkin varsinaisessa alkuperäisessä vitsissä mihin juttu perustuu niin voi päätellä että tyttö oli ehkä vähän ihastunut ja jätti silti.
_________________ Love is a Discovery.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mei long
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: To Elo 20, 2009 11:29 pm |
|
|
Vatkain kirjoitti: Toista ei jätä vaikka mikä olisi vaikka toinen kämmäisi miten tai vaikka hyväksi käyttäisi jos on oikein kunnolla ihastunut! Ihastuksensa kohteelta sietää aika paljon sontaa. Juuri tästähän tietenkin oli kysymys. Tässä oli tapahtunut sellainen yksipuolinen "rakkautta ensisilmäyksellä"-ilmiö, ja se olin enemmänkin minä joka olin aloitteen tekevänä osapuolena. Tapaus herätti aikanaan enemmänkin hilpeyttä kuin ärtymystä. Nyt samasta kaverista ei ole kuulunut oma-aloitteisesti pihaustakaan puoleentoista viikkoon, koska menossa on jokin hieno ohjelmointiprojekti.  Yhteydenottoihini on tullut vastauksena lähinnä hajamielistä selostusta stokastisesta näytteenotosta. Mitäpä se nörtti luonteelleen mahtaisi. Poikaparasta olisi kerrottavissa myös useampi matemaatikkovitsien joukkoon erinomaisesti sopiva tositarina, mutta taidan ihan yksityisyydensuojan vuoksi jättää ne pois. Barbaari kirjoitti: Onnea vaan suhteelle. Kiitoksia.  Ja jotta aiheessa pysyttäisiin, pari oikeaa matemaatikkovitsiä: Ääretön määrä matemaatikkoja kävelee baariin. Ensimmäinen tilaa oluen, toinen puolikkaan, kolmas neljännesoluen, jolloin baarimikko lyö kaksi tuoppia pöytään ja huutaa: "Selvä peli! Kaksi olutta tekee sitten neljä euroa." Kuumailmapalloilija joutui yllättäen nousseen ukkosmyrskyn riepoteltavaksi. Ennen kuin hän ehti löytää turvallisen laskeutumispaikan, myrsky alkoi kuljettaa palloa kauas pois suunnitellulta reitiltä. Pitkällisten ja vaarallistenkin vaiheiden jälkeen lentäjä onnistui laskeutumaan viljapellolle, hänelle täysin tuntemattomaan paikkaan. Karttakin oli kadonnut siinä tohinassa. Pellon reunalla kulki maantie, jota pitkin ajoi polkupyöräilijä. Ilmapalloilija huusi: - Hei te siellä, osaatteko kertoa missä minä olen? - Totta kai, olette keskellä kaurapeltoa! Lentäjä oli hetken vaiti ja huusi sitten: - Oletteko ammatiltanne matemaatikko? - Kyllä, opetan matematiikkaa paikallisessa yliopistossa. Miten saatoitte arvata sen? - Vastauksenne kysymykseeni sijaintipaikkani määrityksestä oli eksakti ja teoreettisesti oikea, mutta käytännön arkielämän kannalta sillä ei ole mitään merkitystä!
_________________ "Never say higher or lower in referring to organisms." -- Charles Darwin
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sakvaka
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Su Elo 30, 2009 10:49 am |
|
|
Mei long kirjoitti: Ääretön määrä matemaatikkoja kävelee baariin. Ensimmäinen tilaa oluen, toinen puolikkaan, kolmas neljännesoluen, jolloin baarimikko lyö kaksi tuoppia pöytään ja huutaa: "Selvä peli! Kaksi olutta tekee sitten neljä euroa."
Mutta jos ensimmäinen olisi tilannut oluen, toinen puolikkaan, kolmas kolmannesoluen, neljäs neljännesoluen jne. niin baarimikko olisi ollut erittäin mielissään (miksi?).
|
|
| Ylös |
|
 |
|
linkki
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Su Elo 30, 2009 12:14 pm |
|
Liittynyt: La Maalis 14, 2009 12:41 pm Viestit: 1262 Paikkakunta: Espoo
|
sakvaka kirjoitti: Mei long kirjoitti: Ääretön määrä matemaatikkoja kävelee baariin. Ensimmäinen tilaa oluen, toinen puolikkaan, kolmas neljännesoluen, jolloin baarimikko lyö kaksi tuoppia pöytään ja huutaa: "Selvä peli! Kaksi olutta tekee sitten neljä euroa."
Mutta jos ensimmäinen olisi tilannut oluen, toinen puolikkaan, kolmas kolmannesoluen, neljäs neljännesoluen jne. niin baarimikko olisi ollut erittäin mielissään (miksi?). Summa ei suppene. Lasien pesu olisi kuitenkin pian maksanut enemmän kuin oluen myynti olisi tuottanut.
_________________ www.edge.org www.ted.com Pseudotiede.fi
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hans Lankar
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Su Elo 30, 2009 3:24 pm |
|
|
Matemaatikko, fyysikko, nunna, psykiatri ja hämäläinen poliisi menivät pubiin ja istuutuivat vierekkäin baaritiskille. Kun baarimikko saapui paikalle, fyysikko tilasi: - Saisinko yhden isotoopin. Matemaatikko jatkoi: - Minulle riittää 50% siitä. Nunna tilasi: - Yksi ehtoollisviski tuplana. Psykiatri sanoi: - Minulle myös tuplaviski, mutta vain siinä tapauksessa, että viski itse haluaa sitä. Hämäläispoliisi lausahti koko muulle seurueelle: - Ehlotan että lählettäs kamalille! (Keksin tämän jutun juuri ihan itse Toivottavasti en tappanut ketään nauluun  )
_________________ Kiitos teille kaikille näistä vuosista; minulla on ollut täällä ihan mukavaa! - Tarkkailija -
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Tarkkailija
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Ti Helmi 23, 2010 2:04 pm |
|
|
|
Matematiikan lehtori keskusteli abiluokan oppilaidensa kanssa ammatinvalinnasta. Yksi oppilaista sanoi: ”Minua kiinnostaisi ylioppilaaksi päästyäni hakea yliopistoon opiskelemaan matematiikkaa, mutta minua hieman arveluttaa se, miten matematiikkaa opiskelemalla pystyy myöhemmin elättämään itsensä ja perheensä?”
”Eihän tuo ole mikään ongelma”, lehtori vastasi. ”Voit tehdä mitä tahansa matematiikkaan liittyvää sivubisnestä ja tienata sillä hyvin lisäansioita.”
”Millaisia sivubisneksiä lehtori on sitten tehnyt?”
”No, minä myin esimerkiksi kuukausi sitten 500:n euron arvoisen käytetyn autonromuni 5000 eurolla”, vastasi lehtori.
”Miten tuo onnistui matematiikkaa hyväksikäyttäen?”
”Järjestin arpajaiset, joihin ilmoitin lehdessä päävoitoksi henkilöauton. Yhden arvan hinta oli 10 euroa ja myin 501 arpaa. Arvat kävivät kaupaksi kuin makkarat nakkikioskilla.”
Oppilas epäröi: ”Eikö kukaan muka huomannut, että voittoauto oli vanha romu?”
Lehtori: ”Arpajaisten voittaja toki huomasi asian ja valitti siitä minulle heti, mutta hänelle hyvitin arvan hinnan välittömästi takaisin.”
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hans Lankar
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Pe Helmi 26, 2010 9:57 pm |
|
|
|
Kaksi matemaatikkoa matkusti perheineen pariksi viikoksi Etelän lomarannoille rentoutumaan. Kummallakin perheellä oli teini-ikäiset pojat, jotka kaveruksina kuljeskelivat rannoilla, kun perheiden muut jäsenet ottivat aurinkoa ja seurustelivat keskenään. Kerran pojat näkivät korkean lauta-aitauksen, jossa oli kyltti: Nudist area. Keep out! Kaverusten uteliaisuus ei antanut periksi, joten toinen nousi toisen harteille nähdäkseen, mitä aidan takana oli. Hartioilla seisova katsoi hetken aitauksen sisäpuolelle ja sanoi: - Wau! Miehiä en laskenut, mutta nakuja naisia on tasan kaksisataa! - Miten ihmeessä sinä laskit ne naiset noin nopeasti, kysyi toinen. - Helposti. Laskin kaikki tissit ja jaoin summan päässäni kahdella.
_________________ Kiitos teille kaikille näistä vuosista; minulla on ollut täällä ihan mukavaa! - Tarkkailija -
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TPa
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Pe Helmi 26, 2010 10:14 pm |
|
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:29 pm Viestit: 1251 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
|
Kaverini, joka on opettaja, kertoi, että kerran hän jäi luokan edessä kiinni jostain epätarkasta väitteestään. Joku oppilas huomasi sen, ja kysyi: "Onko se oikeasti ja tarkasti noin". Kaverini vastasi: "Se ei ole oikeasti tärkeää, tärkeää on se, että minä saan palkkaa sanoin mitä hyvänsä".
Kun kerroin tämän tarinan isälleni, joka teki elämäntyönsä opettajana, niin hänelle nauru maistui. Sanoi, että hemmetin hyvin sanottu.
Luulen, että jokaisella opettajalla on takanaan vastaavia improvisointeja
|
|
| Ylös |
|
 |
|
McAber
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: La Maalis 27, 2010 10:04 pm |
|
|
Asioissa ei pidä olla liian tarkka. Eikä myöskään oltu Indianassa 1897, jolloin paikallinen matemaatikko esitti osavaltion lainsäädäntökomitealle aloitteen, jonka mukaan piin arvon kuuluisi olla sopivan pyöreä eli 3,4! Aloite ei onneksi mennyt läpi. Olisikohan Indianaan valmistettu heidän oloihinsa sopivia ovaalikelloja? http://www.agecon.purdue.edu/crd/localg ... ndiana.htm
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Edu
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: To Loka 28, 2010 11:12 pm |
|
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 12:45 pm Viestit: 1408 Paikkakunta: Tre
|
|
Miten voi naamioitua niin, ettei topologituttava tunnista? Hankkimalla lävistyksen.
Keksin tämän ihan itse.
_________________ You can look at practically any part of anything manmade around you and think 'some engineer was frustrated while designing this.' It's a little human connection. -Randall Munroe
|
|
| Ylös |
|
 |
|
salai
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 1:40 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: Matemaatikkovitsejä Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 1:54 am |
|
|
^^ nyt taisivat Googlen hyvinkoulutetut apinat vetäistä hihasta aikalailla marginaalitason vitsin. 
_________________ Jo pukkas glaiduu aikaa, on kesis viimeinkin. Ja minne vaan kun tsiigaa, nii hittaa blumsterin.
|
|
| Ylös |
|
 |