Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 7:04 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 134 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Flirttaillen...
ViestiLähetetty: Su Touko 04, 2008 6:18 pm 
Poissa

Pubi kirjoitti:
Flirttaileeko heteronainen toiselle naiselle?

Tuon kysymyksen pitäisi osittain selvittää, onko flirttailu seksuaalista.

Kyllä flirttailee, siis leikki mielessä. Ja taas toisaalta, kaikissa ihmisissä asuu pieni bi. :lol: Mutta yleisesti sanottuna, hetero-naiset uskaltaa flirttailla keskenään. Hetero-miehillä taitaa olla vaikeampaa flirttailla keskenään?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 04, 2008 6:23 pm 
Poissa

Ayla kirjoitti:
Pubi kirjoitti:

Kyllä flirttailee, siis leikki mielessä. Ja taas toisaalta, kaikissa ihmisissä asuu pieni bi. :lol: Mutta yleisesti sanottuna, hetero-naiset uskaltaa flirttailla keskenään. Hetero-miehillä taitaa olla vaikeampaa flirttailla keskenään?

Joudun tunnustamaan, etten ole koskaan huomannut naisten välistä flirttailua - ehkä siihen on eri kieli kuin naisen ja miehen välisessä flirttailussa tai sitten olen vain kokemattomuuttani sokea.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 04, 2008 6:37 pm 
Poissa

Pubi kirjoitti:
Ayla kirjoitti:
Pubi kirjoitti:

Joudun tunnustamaan, etten ole koskaan huomannut naisten välistä flirttailua - ehkä siihen on eri kieli kuin naisen ja miehen välisessä flirttailussa tai sitten olen vain kokemattomuuttani sokea.

Tai voi johtua myös siitä ettei Ayla nyt ymmärrä mitä on flirttailu tai miten se toimii, tai miten se laitetaan toimimaan.

Kerro esimerkki miten flirttailet niin tiedetään mistä väitellään. Ei mitään sellaisia esimerkkejä että iskee silmää vaan siitä mitä on flirttailu.

Eikä kaikissa ihmisissä asu biseksuaalia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 04, 2008 8:22 pm 
Poissa

Barbaari kirjoitti:
Tai voi johtua myös siitä ettei Ayla nyt ymmärrä mitä on flirttailu tai miten se toimii, tai miten se laitetaan toimimaan.

Kerro esimerkki miten flirttailet niin tiedetään mistä väitellään. Ei mitään sellaisia esimerkkejä että iskee silmää vaan siitä mitä on flirttailu.

Eikä kaikissa ihmisissä asu biseksuaalia.

Tämä kertoo myös minun mielipiteeni flirttailusta.

Lainaus:

Flirttailu eli keimailu on ihmisten välistä vuorovaikutusta, jolla yleensä osoitetaan seksuaalista tai romanttista kiinnostusta toiseen henkilöön, mutta toisaalta sitä voidaan harrastaa ajankuluksi ilman tavoitteita. Flirttailu voi sisältää ystävällisiä sanoja, kehon ilmeitä tai hetkittäistä fyysistä kontaktia. Flirttailu voi jäädä yksipuoliseksi tai siihen voidaan vastata takaisin. Flirttailua ei tule sekoittaa iskemiseen, jolla on aina tavoite. Joidenkin mielestä flirttailu on toivottavaa, sen katsotaan piristävän elämää ja tuovan arkeen vaihtelua. Flirttailua voivat harrastaa sekä miehet että naiset.

Henkilö, joka flirttailee, voi tutkia toisen henkilön kiinnostusta itseensä, ja siten tutkia mahdollisuuksia pyytää häntä esimerkiksi treffeille. Toisaalta taka-ajatuksena ei välttämättä ole mitään, vaan flirttailu voi olla spontaania ajankulutusta. Aiheeton flirttailu voi herättää pahennusta ja väärinkäsityksiä, varsinkin jos flirttailija on parisuhteessa tai seurustelee ja siten äärimmäisissä tapauksissa sen voidaan katsoa olevan seurustelukumppanin pettämistä.

Länsimaissa flirttailu voi sisältää elementtejä, kuten silmäpeliä katsekontaktein, hienovaraista koskettelua, silmäniskuja, kiusoittelua, eleitä ja ilmeitä ja hymyilyä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Flirttailu

Ja siihen päälle se että olen pienestä tytöstä lähtien tanssinut jonkin verran belly dance. Ja siinä on oppinut miellyttämään tanssillaan muita, jota voi myös sanoa eräänlaiseksi flirttailuksi tavallaan.

Minä kuulun siihen kategoriaan, jotka ei ota flirttiä vakavasti. :) Muut saa pitää flirtistä omat mielipiteensä. Sehän on jokaisen oma asia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 04, 2008 8:47 pm 
Poissa

Ei pahalla, mutta alleviivasit kaiken ei-olennaisen tuosta tekstissä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Touko 04, 2008 8:55 pm 
Poissa

Barbaari kirjoitti:
Ei pahalla, mutta alleviivasit kaiken ei-olennaisen tuosta tekstissä.

No jaa, se on ei-olennaista sinulle, mutta ei minulle. Voithan sinä alleviivata se mikä sopii sinulle? Minä en siitä pahastu. :wink:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 1:12 am 
Poissa

Pubi kirjoitti:
Ayla kirjoitti:
Pubi kirjoitti:

Ai sinuu veijarii! Sokea, ilman muuta - tai sitten on emmentaali alkanut vaivata :lol:

Ymmärrän oikein hyvin, mitä Ayla tarkoittaa, ja yhdyn lähes kaikkiin sanoihinsa.

Itsellekin flirtti on tapa ilmaista ihmisen "luottoaste". Hyvät ystävät on luokiteltu aika korkealla ja naisenkin kanssa saatan helposti flörttiä ja hui, jopa pusuttaa :wink:
Miehen kanssa pusuflörtti ei toimi, sillä se menee liian pitkälle sellainen, mutta tuollainen "ai sinuu veijarii" tuskin saa ketään luulemaan, että mie olisin tohkeissani Pubin suhteen, vaan pikemminkin kielii siitä, että henkilö on hyvissä kirjoissa, ihmisenä. Tai noin minä sen ainakin itse näen/koen ja tarkoitan.

Ja kyllä heteromiestenkin välillä on flirttiä. Joillekin kavereille vain voi sanoa asioita, joita ei kaikille sanota. Itse olen nähnyt poikain pusuttelevan aivan samaan tapaan kuin tytötkin - ja jokainen iivana tietää, että heidän juttunsa on vain pilan päiten tehty.

Itse asiassa flirtissä on harvoin seksuaalista latausta. Silloin kun on, niin jutut viedään ikäänkuin yli tietyn rajan tai kohde on äärest vieras persoona, tai oma kulta. Kiusoittelun/flirtin/kujeilu (you name it) ja iskemisen ero on aika selkeä loppujenlopuksi kuitenkin.

Mutta näkemyksensä kullakin.

Edittiä: selvensin lausetta

Viimeksi muokannut DedMoroz päivämäärä Ma Touko 05, 2008 1:58 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 1:25 am 
Poissa

Eli siis saa leikitellä naisten tunteilla?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 1:46 am 
Poissa

Barbaari kirjoitti:
Tätä kohtaa en allekirjoittanut, mutta epäilen vahvasti ettei Ayla ymmärtänyt tämän "leikitellä tunteilla" tarkoitusta täysin. Ja mielestäni hän tarkoitustaan selvensikin myöhemmin.

Keneenkään - mies tai nainen, aivan se ja sama - tunteilla ei pidä mennä leikkimään. Joskus voi toki käydä niin, että sattuu virhearviointeja, ja siksi lisäänkin, että tarkoituksella.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 10:47 am 
Poissa

DedMoroz kirjoitti:
Ymmärrän oikein hyvin, mitä Ayla tarkoittaa, ja yhdyn lähes kaikkiin sanoihinsa.

Terve terve, hejssan pitkästa aikaa, DM. :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 10:55 am 
Poissa

Barbaari kirjoitti:

En minä ole sanonut että naisten tai miestenkään tunteilla leikitellään ilkeily mielessä.

Kerroin vain että kaikilla ihmisillä on tunteita, elämme tunteittemme kautta. Kaikki, koko elämmämme on tunnetta täyteen, siis jos alkaa katsomaan millainen ihminen on. Eihän silloin voisi mitään kenellekkään puhua, jos tunne-elämää olisi pelättävä, pelättävä koko ajan että joku loukkaantuu, koska kaikki esim. mitä sanomme ja teemme, johtuu tunteistamme. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? DM ymmärsi ainakin.

Ja että kun sanoin että flirtti on leikkiä minulle, niin tarkoitin leikkiä leikkimielessä, en siis leikkiä kenekään tunteilla pahoittaen toista.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 10:57 am 
Poissa

DedMoroz kirjoitti:
Barbaari kirjoitti:
Tätä kohtaa en allekirjoittanut, mutta epäilen vahvasti ettei Ayla ymmärtänyt tämän "leikitellä tunteilla" tarkoitusta täysin. Ja mielestäni hän tarkoitustaan selvensikin myöhemmin.

Keneenkään - mies tai nainen, aivan se ja sama - tunteilla ei pidä mennä leikkimään. Joskus voi toki käydä niin, että sattuu virhearviointeja, ja siksi lisäänkin, että tarkoituksella.

Naisen on helpompi ymmärtää toista naista. Muuta tähän ei tarvitse sanoa. :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 11:55 am 
Poissa

Flirtti on pettämistä. Piste.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 1:27 pm 
Poissa

DedMoroz kirjoitti:
Ai sinuu veijarii! Sokea, ilman muuta - tai sitten on emmentaali alkanut vaivata :lol:

Itsellekin flirtti on tapa ilmaista ihmisen "luottoaste". Hyvät ystävät on luokiteltu aika korkealla ja naisenkin kanssa saatan helposti flörttiä ja hui, jopa pusuttaa :wink:
Miehen kanssa pusuflörtti ei toimi, sillä se menee liian pitkälle sellainen, mutta tuollainen "ai sinuu veijarii" tuskin saa ketään luulemaan, että mie olisin tohkeissani Pubin suhteen, vaan pikemminkin kielii siitä, että henkilö on hyvissä kirjoissa, ihmisenä. Tai noin minä sen ainakin itse näen/koen ja tarkoitan.

Ja kyllä heteromiestenkin välillä on flirttiä. Joillekin kavereille vain voi sanoa asioita, joita ei kaikille sanota. Itse olen nähnyt poikain pusuttelevan aivan samaan tapaan kuin tytötkin - ja jokainen iivana tietää, että heidän juttunsa on vain pilan päiten tehty.

Itse asiassa flirtissä on harvoin seksuaalista latausta. Silloin kun on, niin jutut viedään ikäänkuin yli tietyn rajan tai kohde on äärest vieras persoona, tai oma kulta. Kiusoittelun/flirtin/kujeilu (you name it) ja iskemisen ero on aika selkeä loppujenlopuksi kuitenkin.

Mutta näkemyksensä kullakin.

Edittiä: selvensin lausetta

Tässä flirttikäsityksessähän on näitä koulukuntaeroja.

Itse pidän klassisen koulukunnan määritelmästä, jossa flirtillä punnitaan oma eroottinen "kukkuu", jolloin metsä joko vastaa, on hiljaa tai siellä kaatuu puu, jota kukaan ei ole näkemässä.

Se, että flirtti-määritelmän alle ollaan laittamassa kujeilua ja kiusoittelua on liika vallatonta ja lähes ilkivaltaa niille, jotka haluavat flirtin pysyvän esileikillisenä eikä leikillisenä. Bilejengin piristämiseen tarvittava kielari naapurin rouvan kera ei missään muodoin ole flirttiä vaan paremminkin läpsäytys hänen aviomiehensä poskelle, että "älä nuku, koska Pubi valvoo - se on muistutus, ettei suhde koskaan ole valmis, vaikka olisi sitoutunutkin".

Näkemys flirtistä on tietysti henkilökohtainen; etten sanoisi klassisen koulukunnan mielessä jopa intiimi, mutta sen määrittely on toki vapaa kuin frisbee, taivaan lintu ja Ellun kanat.

Mutta flirtin määritelmän väljentäminen ja metroseksuaalistaminen tekee kahden ihmisen eroottisesta baletista sauvakävelyä: totisesti; näin olen näkevinäni.

:D

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Touko 05, 2008 10:22 pm 
Poissa

Ayla kirjoitti:
Pubi kirjoitti:

Tämä asia alkaa minun mielestäni olemaan aika selvästi tulkittavissa. Ayla ja DedMoroz yksinkertaisesti sotkevat flirtin ja yleensä leikkimielisen käytöksen keskenään. Alla vielä sitaatti DedMorozin viestistä, joka on aika selventävä sekin:

DedMoroz kirjoitti:

Ayla siis sanoo, että on aivan tavallista, että heteronaiset flirttailevat keskenään. Herran tähden, kyllähän minullekin on ollut täysin selvää, että naiset laskevat leikkiä ja kujeilevat keskenään, kiusoittelevat toisiaan ja jopa puhuvat pikkutuhmia ja joskus isojakin tuhmia omassa porukassaan. Mutta minulle ei ole edes juolahtanut mieleen, että tämä käytös olisi flirttiä, sillä en ole kuvitellutkaan, että he sillä tavoin yrittäisivät viestittää eroottista tai romanttista mieltymystä toisiinsa. Heidän käytöksensä on silloin yksinkertaisesti vain sitä, mitä se on, eli leikkimielistä kujeilua eikä mitään flirttiä.

Lisäksi Ayla on koko keskustelun ajan tulkinnut, että flirtti on vain leikkiä eikä mitään muuta. Hän siis pyrkii kiistämään, että flirtissä edes teoriassa voisi olla sisältönä eroottisen tai romanttisen mieltymyksen signaloiminen vastakkaiselle sukupuolelle, mikä itse asiassa on flirtin pääsisältö. Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että Ayla ei yleensä flirttaile ollenkaan, vaan hänestä on vain kiva yleensä kommunikoida ihmisten kanssa hieman leikillisesti. Eroottisen tai romanttisen kiinnostuksensa hän sitten ilmeisesti ilmaisee haluamalleen kohteelle jotenkin suoremmin, missä ei tietysti ole mitään pahaa, sillä silloinhan viesti on selvempi, eikä tarvitse pyöriä flirtin hieman monselitteisellä alueella.

DedMorozin asenne on kuitenkin hivenen erilainen. Sitaatissaan hän sentään myöntää, että flirtillä voi joskus olla myös seksuaalinen sisältö. Siitä huolimatta hän kuitenkin pitää flirttinä myös tätä yleensä leikkimielistä käytöstä, mikä ei tietysti sitä ole, sillä flirtin tekee flirtiksi nimenomaan tämä seksuaalinen tai romanttinen sisältö. Muu leikkimielisyys on vain muuta leikkimielisyyttä eikä flirttiä.

Tosin tässä oikeassa flirtissä DedMoroz rajaa kyllä mahdolliset kohteet aika järkevällä tavalla joko tyystin tuntemattomiin tai omaan kultaan. Onhan tietysti selvä, että jos tekee mieli käydä vieraissa, niin tämä pikku syrjähyppy on parempi toteuttaa tuntemattoman kanssa, kuin yhteisen tuttavapiirin jäsenen kanssa. Kiinnijäämisen riskihän on vieraan kanssa selvästi pienempi :wink: .

Tämä flirtin käsitteen perusteeton laajentaminen koskemaan kaikkea leikkimielistä käytöstä tekee koko flirtistä kuin pahasti väljähtynyttä keskikaljaa. Kun mikä tahansa voi olla flirttiä, niin silloin ei oikeastaan mikään ole flirttiä. Muistuttaa hieman joitakin hermeneutikkojen käsitemäärittelyitä. Se suomenkielisen wikin määritelmä oli tosi surkea.

Tässä siis tällainen pikaisesti laadittu syvyyspsykologinen analyysi Ayla:sta ja DedMoroz:sta sekä määritelmä flirtistä. En usko osuneeni kovinkaan pahasti harhaan. Toivottavasti arvon naiset osaavat ottaa tämän hieman leikkisästi :D .

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 134 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]