Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 8:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 177 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Olipa hyvin kirjoitettu
ViestiLähetetty: Ke Kesä 03, 2009 9:02 pm 
Poissa

Naksuttaja kirjoitti:
Takaisin aiheeseen:
anomalia kirjoitti:
Edit. Modet näköjään siirsivät ketjun pois Tiedevitseistä. Alkoi vissiin näyttämään liian tieteelliseltä.

lähde

Mitä? Mää vai?

Ilmeisesti tämä hyvin tieteellisen oloinen viesti sai liipasinsormen söpsöhtämään siirtämisen arvoisesti. Erityisesti tuo teknisen näköinen kuva.

[Kirjoitin tämän vain siksi, että asdf pakotti!]

Profiili  

ViestiLähetetty: To Kesä 04, 2009 9:43 am 
Poissa

Lainaa:
Kosh:
Keskustelimme lähinnä fysiikasta ja nimenomaan aina puhtaasti asiasta (poislukien ArKosin ilmeisen harhaiset välikommentit joita oli joskus aika paljonkin tekstin täytteenä).

Kosh hyvä, kuten Deus Ex huomautti, sinä et ole koskaan kyennyt keskustelemaan mistään sinulle tärkeästä asiasta sekoittamatta mukaan mieletöntä määrää ad hominem -kirjoittelua. Mitä läheisempi vastaväittelijäsi sinulle on (eli mitä aktiivisemmin hänen kanssaan väittelet) sitä suoremmaksi ja samalla törkeämmäksi sättimisesi ja nimittelysi menee. Olen vuosien varrella lukuisia kertoja todennut, että aivan ilmeisesti olet itse täysin sokea tälle tyylillesi - näet kirjoittelusi vain aiheellisina vastaiskuina tai sinulle (muttei muille) sallittuina huomioina. Muut kuitenkin näkevät tämän käytöksesi oikein hyvin ja monetkin ovat sitä ihmetelleet.

Viestisi ArKosille ovat tallella vanhalla keskustelualueella, ja esim. minun muistini niiden suhteen toimii oikein hyvin.

Lainaa:
Kosh:
Päällekäymishommissa minä olin kyllä vastaanottavana osapuolena noin suhteessa 99-1.

Toki ArKos kävi päälle minkä pystyi, ja varmasti sätti sinua enemmän kuin sinä häntä, sitä en kiellä. Mutta tuo suhdeluku kyllä menee pieleen. Olisiko todellinen luku jotain 70-30. Mutta ArKos oli kyllä osittain syyntakeeton.

Enkä minä sinua ArKosin kanssa käymästäsi kirjoittelusta ole syyttämässä sen enempää, mutta muistutan vain jälleen kerran, että sinun kannattaisi katsella useammin peiliin laatiessasi kirjoituksiasi muista kirjoittajista.

Lainaa:
Kosh:
Ei kukaan terve ihminen voi oikeasti kuvitella, että kaikki muiden ihmisten tekemiset jotenkin keskeisimmin liittyvät häneen itseensä.

Joo, ei varmasti voikaan. Enhän minä sellaista teekään.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Kesä 04, 2009 10:22 am 
Poissa

Valitettavasti vanhat keskustelut -alue on tynkä. Koshin ja ArKosin käymät keskustelut puuttuvat. Koshin nimimerkki "vakio" siellä jonkin verran Arkoksen kanssa meuhkaa, mutta tuossa vaiheessa pahin meno on alkanut jo hiipua. Kuvaavaa kuitenkin on, etten huolellisen selauksen aikana löytänyt ainuttakaan Koshin mainostamaa asiallista keskusteluyritystä fysiikasta. Kyllä ne kaikki enemmän tai vähemmän pureutuivat ArKoksen persoonaan ja kirjoitustyyliin. Muutamia poimintoja:

Kosh ArKosille:

Lainaa:
Joo. Pitäisi varmaan minunkin rajoittaa tätä ArKosmisiin päläpääaiheisiin vastailua, niin kohentuisi tieteellisyyden taso palstalla...

Lainaa:
Toki. Kyllähän huonollakin pakinoitsijalla ilman muuta omiin tuotoksiinsa oikeudet on.

Tuon pakinoitsijan taisin alunperin lanseerata ArKoksen kohdalla termiksi minä, mutta varsin hanakasti Kosh siihen tarttui.

Lainaa:
Niin. Sinä et usko mitään, mikä ei ole oman mielikuvituksesi tuotetta. Ei yllätä.

Lainaa:
Olet niinsanotusti monilahjaton.

Lainaa:
Minä puolestani ehdotan Arvo Koskisen uudelleennimeämistä Bulkki Kaikenteoreemaseksi, se kun olisi paljon kuvaavampi ja osuvampi nimitys. Mitään arvokastahan ArKoksemme ei ole juurikaan saanut tieteen saralla aikaiseksi, eikä yhteyttä koskiinkaan juuri liene. Bulkki Kaikenteoreemanen sen sijaan olisi mitä mainioin ja havainnollisin nimi; jokainen osaisi heti kirjoittajan nimestä päätellä kaverin luonteen. Nimikirjainlyhenne keskusteluissa olisi sitten luonnollisesti BulkKa. Mikä sekin kuvaisi hyvin ArKosimme alamäkiluonteista fysisointia.

Aweb ja Kosh yksimielisinä:

Aweb kirjoitti:
vakio sen keksi!

ArKoksen vuodatukset olkoon tästedes KYPÄRÄPÄÄSTÖJÄ!

Kosh ArKokselle:

Lainaa:
Sinun juttusi tosiaan ovat niin viinanhuuruisia, että niistä melkein tulee lukijallekin krapula...

Eihän noissa mitään erityisen kauheaa ole, ja kyllä ArKos vastaa vähintään samalla mitalla Koshille ja provosoi minkä pystyy, mutta tuolla tavalla sävyttynyttähän se Koshin ja ArKoksen keskustelu oli. En minä tuota nyt niin hirmuisen asialliseksi keskusteluksi fysiikasta kehuisi...

Profiili  

ViestiLähetetty: To Loka 29, 2009 1:36 pm 
Poissa

Saako lapselle syöttää kissanruokaa?
Riemuidiootti kirjoitti:
Rasputin kirjoitti:
tietää kirjoitti:
Taapero voi haljeta niinkuin kissakin jos vetää niitä kuivana vatsan täyteen. Oikeesti vaarallista.

Ei se niitä muutamaa nappulaa enempää popsi.

Ei tuo vielä mitään. Naperon ruokavalioon kannattaa alkaa kiinnittää huomiota sitten kun se alkaa roikkumaan verhoissa, hyppii silmille, raapii huonekalut rikki, jahtaa pieniä nisäkkäitä ja lintuja, pissii naapurin kukkapuskaan ja esiintyy Internetin joka kolmannessa kuvassa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 26, 2010 7:41 am 
Poissa

historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/onko-armeijan-kayneilla-oikeasti-todellista-vakaumusta-t44428-90.html

Ronron:
Minulla toinen näkökanta asiaan.

Vastasin ykkösen. Mutta todellisuus on tosiaan vähän mutkikkaampi. Ennen armeijaa halusin nimenomaan armeijaan, en edes tiennyt kuinka pitkä sivari olisi. Eikä kiinnostanut. Ajattelin että armeija olisi kumminkin enemmän minun juttu. Nyt armeijan jälkeen olen sitä mieltä että armeija on aivan perseestä ja Suomen kannattaisi siirtyä palkka-armeijaan jotta tälläiset minun kaltaiset, joista koskaan mitään todellista hyötyä tule sodassa olemaan, jäisivät pois suosiolla. Olen laivakokki joka ei osaa ampua eikä tehdä ruokaa. Halusin lopettaa armeijan jo p-kaudella, mutta en saanut aikaiseksi. Laivassakin halusin lopettaa, varmaan kahta enemmän, enkä ollut todellakaan ainoa. Olen pettynyt itseeni siinä mielessä että en saanut aikaiseksi, alistuin, olen huono. Toisaalta tyytyväinen siihen että sain suoritettua loppuun, kesken jättäminen olisi johtanut turhiin hankaluuksiin.

Eli, ainakin se mitä itse koin armeijassa, oli vain naurettavaa orjatyövoiman hyväksikäyttöä, en kasvanut ihmisenä, en enää kunnioita auktoriteettia samalla tavalla, en arvosta Suomen puolustusvoimia enkä sen periaatteita. Tässä on se jännä, että menin tosiaan armeijaan positiivisella asenteella, ja yritin nauttia siitä. Ei vain mennyt ihan niin. Se oli varmaan joku oppitunti p-kaudella mikä sai minut ahdistumaan. Jossain vaiheessa halusin jopa aukkiinkin mutta ei ollut mitään mahkuja. Ja onneksi en päässyt. Minulla meinasi mennä laivassa mielenterveys, masennuin. Kyllä minä fyysistä rasitusta jossain määrin kestän ja hikoilua ja se on joskus jopa ihan huvittavaakin, kyllä minä siellä monesti ainoana hullun virneellä hymyilin kun tehtiin jotain. Mutta monesta asiasta en tykkää. Siitä että minut laitetaan tuntemaan itseni arvottomaksi paskaläjäksi, tyhmäksi idiootiksi jonka mielipiteitä ja ajatuksia ei kunnioiteta. Sellainen tavoite Suomen puolutusvoimilla jostain syystä on, enkä oikein ymmärrä sitä. Ehkä jotkut tykkää siitä, minä en. Keksin miljoona parempaa strategiaa tehdä meistä tehokkaita sotilaita. Tuollainen jo valmiiksi suht heikon itsetunnon omaavan viattoman nuoren henkinen musertaminen masennuksen partaalle on väärin. Ei minusta mitään miestä edes tullut. Ei yhtään karskimpaa, ei yhtään parempaa. Oliko minulla sitten asennevika? Yritin aina siellä hokea itselleni että tällä on tarkoituksensa ja kaiken takana on kyllä jokin järki, yritin ymmärtää niitä upseereja. Enkä silti ymmärtänyt. Tiedän mikä heillä oli tavoitteena, se kerrottiinkin lopussa meille, mutta kun asian voisi aivan varmasti toteuttaa hieman paremminkin. Ei syyllistämällä, alistamalla, nöyryyttämisellä, arvottomaksi tekemällä, rankaisemalla vahingoista.. orjuuttamisella.. eniten ehkä vitutti se kun käyttävät meitä hyväkseen. Kyllä meillä töitä saa teettää, mutta herrantähden millä perusteella meidän pitäisi olla jotain palvelijoita? "Petaa tämä minun sänky", "Keitä kahvia ja tuo tänne", "Keitit paskaa kahvia, keitä uutta ja pese tämä kuppi". Pieniä asioita joo, mutta kyse on periaatteesta. En minä halua tuntea itseäni orjaksi.

Joku muu ehkä haluaa ja voi sanoa tähän että suhtauduin väärällä asenteella, mutta miettikää.. miksi tuo on oikeasti tarpeen.. onko se? Jos niin tehdään Venäjällä (ei kiinnosta vaikka siellä tehdään kymmenen kertaa rajummin), tarkoittaako se että niin pitää tehdä täälläkin? Jos asiat on vituillaan siellä, miksi niiden pitää olla täällä?

Olen siis sitä mieltä että puolustusvoimat kaipaisi Pientä päivitystä strategiaansa. Ei sentään eletä enää missään keskiajalla. Ihmisarvot.

Niin.. että nyt jos saisi valita uudestaan niin olisin mennyt sivariin, olisi kannattanut mennä. En sen takia että jos olisi ollut lyhyempi, mutta varsinkin, jos olisi ollut lyhyempi. Menen syömään ruokaa ja kookosöljyä. Minulla ei ole minkään sortin vakaumusta armeijan suhteen, vihaan sitä.

Palstalle eksyneet ääliötrollit näyttävät kaivaneen itsensä esiin niiden kivien alta, missä yleensä itkevät omaa typeryyttään ja surkeuttaan

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 27, 2010 1:39 am 
Poissa

Suomi - Yhdysvallat 1-6:

de Selby 27.2.2010 klo. 00:35 Viestin otsikko: Re: Vancouver 2010 kirjoitti:
"He olivat hävinneet. Saaneet rangaistuksen. Mistä se oli tullut, siihen tulisi varmasti monenlaisia vastauksia. Eräs myönteinen seikka siinä asiassa sentään oli. Kohtalo oli vapauttanut heidät kaikesta vastuusta antamalla heille selkäsaunan. Mitä olisikaan merkinnyt voitto. Vastuuta. Vastuuta teoista jotka kerran olisivat vaatineet hyvityksen."

...tai sittenkin:

"Hyväntahtoinen aurinko katseli heitä. Se ei missään tapauksessa ollut heille vihainen. Kenties tunsi jonkinlaista myötätuntoakin heitä kohtaan. Aika velikultia."

...ettei niitä nyt aivan Linnalla uhattais.

Viimeksi muokannut de Selby päivämäärä 27 Helmi 2010, 00:26, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: To Joulu 30, 2010 12:44 pm 
Poissa

Ketjussa Lukitsepa poni loputkin topikkini ja unohda kaljalle meno
Dresden kirjoitti:
Vihdoinkin aihe, joka innostaa hiljaisen lausumaan ajatuksensa julki! Samalla käytän tilaisuutta hyväkseni ja ilmaisen mielipiteeni myös pakkoruotsista, monikultturismista ja Euroopan islamisoitumisen aikataulusta. Järisyttävää, kerrassaan! Ja pojat! Kiitos teille! Heittäkää voltti!

Ketju haiskahtaa ainakin lukittavalta, jos ei kohta katoavalta, joten talteen tällainen helmi piti ottaa. Kiitos :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 04, 2011 8:49 pm 
Poissa

Neutroni kirjoitti:
Mutta mikäs meidän ituhipeillä on täällä paukutellessa vihreitä hamppuhenkseleitään, kun ei se näy meille asti että Afrikassa nähdään nälkää ja Brasiliassa muutetaan maailman suurin ja rikkain sademetsä Sahara kakkoseksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 7:23 pm 
Poissa

Neutroni kirjoitti:
naisilla on tapana kokea huonoja seksikokemuksia ja saada traumoja

post1489581.html#p1489581

Profiili  

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 9:49 am 
Poissa

Gerson kirjoitti:
"Väitteesi on yhtä relevantti kuin jos Hitler olisi alkanut vonkumaan siitä että Wolf Halsti vainoaa häntä. Islamia on voitava kritisoida jos ja kun siihen on aihetta. Ideologian kritisoinnissa olisi keskityttävä eteenkin siihen, rohkaiseeko idelogia suoraan tai epäsuoraan väkivaltaa, sortoon ja ihmisarvojen polkemiseen."

Moses Leone:.
"Eikö sitten myös Halla-ahoa olisi voitava kritisoida, jos siihen on aihetta, ilman että hän ja hänen kannattajansa alkavat itkeä noita-vainoista? Halla-ahon kritisoinnissa on keskityttty siihen, että rohkaiseeko hänen idologiansa suoraan tai epäsuoraan väkivaltaan, sortoon ja ihmisarvojen polkemiseen. Breivikin tuo ideologia yllytti suoraan väkivaltaan. Halla-aho taas itse arvottaa omien kriteeriensä mukaan maahanmuuttajat (jotka siis ovat ihmisiä) "hyviin" ja "huonoihin" maahanmuuttajiin ja pyrkii surutta polkemaan näiden "huonoiksi" luokittelemiensa maahanmuuttajien ihmisoikeuksia."

Palstalle eksyneet ääliötrollit näyttävät kaivaneen itsensä esiin niiden kivien alta, missä yleensä itkevät omaa typeryyttään ja surkeuttaan

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Loka 19, 2011 3:33 pm 
Poissa

Otsikko: Miten tilataan saksaksi kaljaa?

KBolt kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
iMuke kirjoitti:
Yksi olut kiitos. Ja jos ei heti ymmärrä, niin saman voi sanoa sitten useampaan kertaan aina hieman kovemmalla äänellä.

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin paremmin toimii:
KALJA PERKELE, JA SASSIIN!

Joo, perkele on sellainen sana jonka ymmärtää joka nekkeri.

:shock: 8) :lol: :mrgreen:

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Loka 23, 2011 6:29 am 
Poissa

Japetus kirjoitti:
Kirjekuori kirjoitti:
Japetus. Taidat olla niitattu. Ja determinismiä on voitu huijata tällä tavalla.

Tällaisia tarkoituksia varten tulisi kehittää hymiö, joka välittää saman viestin kuin pahansuovasti huvittuneen hymähdyksen saattelema ”oh, please”. Pelkät sanat kun eivät niin hienoihin nyansseihin taivu. No, ehkä kirjallisen asun pakottama vulgaari tyylittömyys kuitenkin riittää itse pointin läpi puskemiseen.

En missään kohtaa puhunut minkään ”vahvistuvan muistijälkiohjauksen” puolesta. Muistijälki ei ylipäätään ole ainoa aktin toteutumiseen vaikuttava tekijä. Päätöksen tapahtumisen mekaniikkaa on tässä ketjussa jo selvitetty sen verran paljon, ettet varmasti kehtaa sitä enää jumalista kiskoa. Edellä siteeraamassani artikkelissa oli selvää evidenssiä ensinnäkin sen puolesta, että volitionaalinen akti eroaa aivoperustaltaan ei-volitionaalisesta, ja toiseksi se tuki käsitystä, että agenttiuden kokemus on observaatio eikä liikkeen alulle paneva voima. Kun päätöksen synnyn ei-vapaa perusta siten on etabloitu, voidaan sitä hyvällä syyllä soveltaa minkä hyvänsä isomorfisen mielenliikutuksen syntyyn.

Toistaakseni siis jälleen itseäni, päätös avata jääkaapin ovi kello 18.00 ei ole syntynyt vapaasti. Samoin myös päätös asettaa hälytys asian muistamisen tueksi syntyy ei-vapaasti. Ja edelleen, hälytyksen soinnin jälkeen tehty päätös olla sittenkin avaamatta jääkaapin ovea on sekin samojen lakien alainen. Muistijäljen vahvistumisen funktio on ainoastaan lisätä todennäköisyyttä, että ylipäätään muistaa suorittaa sanotun aktin kun aika on kypsä. Sen voi aivan hyvin muistaa ilman ”välivaiheitakin”, mutta tavalla tai toisella sen on aktivoiduttava juuri ennen kuutta. Tämä aktivoituminen taas mitä todennäköisimmin tapahtuu jonkin assosiaation kautta. Saatat muistaa sen katsottuasi kelloa aivan sattumalta, tai se voi vain pulpahtaa mieleen spontaanin ja sen tarkemmin identifioitumattoman tajunnanvirran seurauksena. Kummassakin tapauksessa tuo ajatus vain ilmestyy tietoisuuteen. Se vaikuttaa emergoituvan tyhjästä, koska esitietoisia prosesseja ei määritelmällisestikään voi introspektion valokeilassa nähdä.

Kun muisto sitten on aktivoitunut, syntyy jälleen päätös joko mennä avaamaan ovi tai jättää se tekemättä. Kummassakin tapauksessa kyse on jo edellä esitellyn kaltaisesta neurobiologisesta tapahtumasta, joka ei ole vapaa. Positiiviseen päätökseen voi esimerkiksi johtaa ketju, jossa ensimmäinen postimies kuljettaa viestin kaapin avaamista koodaavasta muistijäljestä vapaan tahdon kiistaa koodaavaan laatikkoon, josta signaali taas voi edetä limbiseen järjestelmän ja lisätä motivaatiota todistaa eräs kuviteltu pointti oikeaksi. Jos motivaatio kasvaa yli tietyn kynnyksen, aktivoituu motorinen järjestelmä ja villi tutkimusmatka kohti keittiötä voi alkaa.

Ei ole huono analogia kuvitella päätöksen toimeenpanon initioitumista padon murtumiseksi. Positiiviset (eksitatoriset) signaalit hakkaavat sitä nurin kuin myrskyn raivostuttamat aallot negatiivisten (inhibitoristen) signaalien yrittäessä puhaltaa niitä takaisin, minkä palkeistaan kykenevät.

Tämä on tietysti räikeä yksinkertaistus; lukuisat aivoalueet aktivoituvat ennen päätöstä eikä prosessi myöskään ole noin seriaalinen. Mutta näihin tarpeisiin tällainen olipa kerran elämä –narratiivi kyllä sopii paremmin kuin hyvin.

Jälkimmäinen neronleimauksesi lävähtää myös samaan pinoon. Selostamastasi koejärjestelystä kun ei ole vapaan tahdon advokaatioon alkuunkaan. Koko ajan on ollut täysin selvää, että agenttiuden kokemuksella voidellut päätökset ovat valenssiltaan muista poikkeavia. Sitä juuri kaikki mainitut neurobiologiset ja psykologiset tutkimuksetkin puoltavat; aivan kuten ne puoltavat myös sanotun kokemuksen observatorista luonnetta. Myöntänet sentään, että jonkin tapahtuman ennustettavuus ei sinällään implikoi, että sen on joku vapaasti valinnut. Eikä näin tarvitse olla myöskään nk. mielellisten prosessien kohdalla. Se, että agenttiuden kokemus esiintyy ennustettavan prosessin yhteydessä, ei tarkoita, että se aiheuttaa tuon prosessin.

Sanottakoon nyt vielä kerran, että kyseessä on tiedostamaton tapahtumaketju, jonka tuloksena muodostuu päätös. Tämän päätöksen tullessa tietoiseksi, syntyy agenttiuden kokemus eli illuusio tietoisesta päätöksen tekemisestä. Sama tiedostamaton tapahtumaketju tuottaa myös muistijäljen, joka mahdollistaa päätöksen toteutumisen myöhempänä ajanhetkenä. Sen, miten tämä tapahtuu, olen sanonut jo yllä. Kokonaisuudessaan prosessi on hyvin monimutkainen automaatio: Saat tietyt ärsykkeet, jotka aloittavat päätösprosessin muodostumisen ja loppu on historiaa. Aivastus on osaltaan samanlainen tapahtuma, mutta sitä ei voi ennustaa, koska mikään tiedostamaton päätöksentekoprosessi ei johda sen syntymiseen.

Jatkoa ajatellen voin pienenä vinkkinä ehdottaa päätöksen synnyn ei-vapaata luonnetta puoltavan näytön falsifioimista. Nyt päädyt jatkuvasti olettamaan sen, mitä yrität todistaa. Teet päätöksen avata jääkaappi ja koska avasit jääkaapin, päätös oli vapaa. Päätös kuitenkin voi toteutua vaikka kuinka tarkasti olematta silti vapaa.

post1663027.html#p1663027

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 177 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]