Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 9:54 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 205 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2006 6:08 pm 
Poissa

Crash

Kirjoitit:

Ristiretket olivat aikansa rauhaanpakottamista.

Kaipa noissa yhtäläisyyksiäkin voi olla, mutta väittäisin eroja olevan siinä määrin enemmän, että näiden rinnastaminen vain sotkee asioita. Jos siis rauhaanpakottamisella tarkoitetaan Bosnian, Kosovon tai keskenjääneen Somalian operaation tyyppisiä juttuja.

Joissakin pohjoisen Euroopan ristiretkissä (myös Suomen tapauksessa) varmastikin mukana oli ainakin joidenkin yksilöiden kohdalta mukana myös kristillisiä hyveitä, joissa voitaneen nähdä nykytermein humasnistisia ja utilitaristisia vivahteita. Ne kuitenkin jäivät käytännössä hyvinkin pitkälti, tai täysin, perinteisempien valtapoliittisten ym. itsekkäiden pyrkimysten varjoon.

Alussa määritellyn tyyppisessä rauhaanpakottamisessa taas ei ole kyse omien etujen suoranaisesta ajamisesta. Siinä jokin toimija uhraa omia resurssejaan (raha ja veri) toisten toimijoiden edun ajamiseksi (tai "toimijoiden enemmistön painotetun edun", vrt utilitarismi). Nämä resurssejaan hankkeeseen sijoittavat toimijat tietenkin saattavat hyötyä taloudellisesti interventiostaan, mutta epäsuorasti ja pitkällä tähtäimellä vakauden lisääntyessä (etenkin ne valtiot hyötyvät, jotka ylipäänsä ovat taanneet virallisemmilla tai epävirallisemmilla sopimuksilla joidenkin muiden valtioiden tai alueiden turvallisuuden, eli lähinnä USA, UK ja Ranska) sekä rauhaan pakotetun alueen osallistuessa suuremmalla panoksella maailman talouteen (win-win hommiahan vapaa talous ja kauppa ovat).

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 2:25 am 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Olen muuten kuullut sellaisestakin mahdollisuudesta, että kaksosista toinen on musta ja toinen valkoinen. Pitääkö paikkansa?

Taisi olla niin, että nainen oli muhinoinut lyhyellä aikavälillä kahden erivärisen miehen kanssa. Seurauksena syntyivät erimunaiset (kahdesta erillisestä munasolusta; evät siis identtiset) kaksoset; toinen valkoinen, toinen musta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 11:01 am 
Poissa

Andúril kirjoitti:
Aweb kirjoitti:
Olen muuten kuullut sellaisestakin mahdollisuudesta, että kaksosista toinen on musta ja toinen valkoinen. Pitääkö paikkansa?

Taisi olla niin, että nainen oli muhinoinut lyhyellä aikavälillä kahden erivärisen miehen kanssa. Seurauksena syntyivät erimunaiset (kahdesta erillisestä munasolusta; evät siis identtiset) kaksoset; toinen valkoinen, toinen musta.

Juuri niin ei tainnut olla, vaan DNA-testi varmisti asian. Ei kai tuollainen ole edes mahdollista, että kaksi eri yhdyntäkertaa aikaansaavat hedelmöityksen kumpikin. Kissalla se on mahdollista (tietääkseni) mutta ei kai ihmisellä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 12:12 pm 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Andúril kirjoitti:
Aweb kirjoitti:

Juuri niin ei tainnut olla, vaan DNA-testi varmisti asian.

DNA-testeistähän ei tarvitse piitata, ne eivät kerro mitään tärkeää. Paljain silminhän sen näkee silkan väriaistin perusteella parhaiten, kuka kukin on.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 1:57 pm 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Andúril kirjoitti:
Aweb kirjoitti:

Juuri niin ei tainnut olla, vaan DNA-testi varmisti asian.

Häh? Eli siis miten se meni?

Aweb kirjoitti:
Ei kai tuollainen ole edes mahdollista, että kaksi eri yhdyntäkertaa aikaansaavat hedelmöityksen kumpikin. Kissalla se on mahdollista (tietääkseni) mutta ei kai ihmisellä.

Eivät munasolut monisoluisessa raskaudessa putkahda yhtä aikaa kohtuun. Siksi eri isät ovat hyvinkin mahdollisia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 3:44 pm 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Andúril kirjoitti:
Aweb kirjoitti:

Juuri niin ei tainnut olla, vaan DNA-testi varmisti asian. Ei kai tuollainen ole edes mahdollista, että kaksi eri yhdyntäkertaa aikaansaavat hedelmöityksen kumpikin. Kissalla se on mahdollista (tietääkseni) mutta ei kai ihmisellä.

Kyllä se taitaa olla mahdollista. Olen joskus lukenut että nainen sai kaksoset. Toinen oli vaalea ja toinen oli tumma. DNA testi vahvisti sen että lapsilla oli eri isät. Tuollainen ei kai tapahdu usein. Mutta voi tapahtua joskus, jos naisella on huono tuuri. Aviovaimo joutuu kiinni uskottomuudesta.

Minä tiedän yhden mulattitytön, joka sai kaksoset täysi valkoisen miehen kanssa. Toinen lapsista oli tummaihoinen jolla oli negroida kasvon piirteet, musta kihara tukka, ruskeaat silmät ja tumma ihonväri. Ja toisella lapsella oli valkoisen "rodun" kasvon piirteet, vaalea iho ja vaalea tukka ja siniset silmät. Olen joskus nähnyt lapsista kuvan lehdessä.
Tuo voi tapahtua, mutta sekin on aika harvinaista että kaksosilla on noin suuri ero. Vaikkei hekään identtisiä kaksosia ole, mutta kuitenkin se oli huomiota herättävä tapaus.
EDIT:
Näillä lapsilla oli sama isä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 4:05 pm 
Poissa

Ayla kirjoitti:

Minä tiedän yhden mulattitytön, joka sai kaksoset täysi valkoisen miehen kanssa. Toinen lapsista oli tummaihoinen jolla oli negroida kasvon piirteet, musta kihara tukka, ruskeaat silmät ja tumma ihonväri. Ja toisella lapsella oli valkoisen "rodun" kasvon piirteet, vaalea iho ja vaalea tukka ja siniset silmät. Olen joskus nähnyt lapsista kuvan lehdessä.
Tuo voi tapahtua, mutta sekin on aika harvinaista että kaksosilla on noin suuri ero. Vaikkei hekään identtisiä kaksosia ole, mutta kuitenkin se oli huomiota herättävä tapaus.
EDIT:

Lisää tämmöistä miksausta, niin menee rotuhöpöttäjien pasmat sekaisin!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 4:24 pm 
Poissa

Crash kirjoitti:
Ayla kirjoitti:

EDIT:

Lisää tämmöistä miksausta, niin menee rotuhöpöttäjien pasmat sekaisin!

Tässä on mixiä.
Kaksostytöt. Toinen valkoinen, toinen tumma. Kaksosten äidillä sekä isällä on molemmilla valkoinen äiti ja musta isä.
Ja tapahtui harvinainen "mixi". Aivan eri väriset kaksostytöt.
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,781887,00.html

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 7:02 pm 
Poissa

Vieläkö täällä pyydellään anteeksi muslimien ja uskonnollisten ikonien välisen syvän tunnesiteen loukkaamista (mikä sinällään on kyllä ymmärrettävää, ei siinä mitään), vai joko kohu on ohitettu olankohautuksella? Mikäli näin, lienee aika vapauttaa tunnelmaa sarkastisella piirrosfilmillä.

http://www.zipperfish.net/free/yaafm12.php

Profiili  

Viestin otsikko: Mixi ei?
ViestiLähetetty: To Helmi 23, 2006 8:27 pm 
Poissa

Ayla kirjoitti:

Tässä on mixiä.
Kaksostytöt. Toinen valkoinen, toinen tumma. Kaksosten äidillä sekä isällä on molemmilla valkoinen äiti ja musta isä.
Ja tapahtui harvinainen "mixi". Aivan eri väriset kaksostytöt.
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,781887,00.html

Kiintoisa sosiologinen koe olisi seurata, miten mimmit pärjää elämässä, jos yhteiskunta on niin värisokea kuin väittää.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 205 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]