Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 10:14 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Videoformaatin muunnos
ViestiLähetetty: To Loka 27, 2011 11:41 pm 
Poissa

Yle Areenalta olen kopsunnut radio-ohjelmia mp3-tikkuun päivien ratoksi.

Ihmeen hankalaksi on tehty systeemit. Tuli äsken mieleen, että onkohan tarkoitus rajoittaa ohjelmien tallentamista, vai mitäkökä?. Tuon Radioteatterin tekemän Terry Pratchettin Viikatemiehen tallensin levylle ja jouduin ohessa oikein hetken pähkäilemään, että miten sen saan talteen huomisen ratoksi.

Toisaalta ihan hyvä kun joutuu välillä vähän pähkäilemään, ettei ihan kokonaan putoa kelkasta. Nyt on kumminkin kys. audio laitvärkissä mpga mp3 paketissa ja tikkuun survottuna.

Nekin joissa on se "Lataa mp3" linkki ovat "eivät niin simppeleitä" ladattavia ja joutuu käyttämään apu-scriptiä, mutta tässä Viikatemiehessä ei ollut edes sitä "Lataa" linkkiä. Jos on ajatus, että yritetään estää YLE.n ohjelman tiedoston suora tallennus, niin eihän siinä ole mitään järkeä, kun sen pystyy striimistä tallentamaan joko radiolähetyksestä tai netistä ihan laillisesti joko analogisena tai digitaalisena. Tai ainakin ennen on radio-ohjelmia saanut "nauhoittaa". En kyllä tajua tätä hommaa. Olisiko jotain Lex Karpelan jälkivaikutuksia?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 28, 2011 12:14 am 
Poissa

Aiemmin oli puhe mp3 tiedostojen äänentason muuttamisesta. Löysin juuri tällaisen

http://www.download.fi/audio_video/musi ... ectcut.cfm

Lainaa:
mp3DirectCut on pieni työkalu mp3-tiedostojen suoraan käsittelyyn. Se ei pura ja pakkaa uudestaan mp3-tiedostoa, joten sen äänenlaatu ei kärsi. Voit leikkailla ja liimailla kasaan MP3-tiedostoja tarpeesi mukaan.

Lisäksi ominaisuuksista löytyvät mm:
- esikuuntelutoiminnot
- MP3 visualisointi ja VU-mittari
- Fade-toiminto, normalisointi, volumen säätö
- Layer 2 -tuki
- ID3-tuki
- .CUE -tuki

Oletan mainitun "volymen säätö" tarkoittavan äänitason säätöä koska normalisointi mainitaan samassa. Pitää kokeilla kun ehtii. (Äänen normalisointi on pakkopullaa mm. äänikirjoissa ja kuunnelmissa joita joutuu kuuntelemaan taustamelussa. )

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 28, 2011 10:38 am 
Poissa

Vaikka VLC on ykkönen, se ei tarkoita sitä, etteikö sen äärimmäisen monipuolinen toimivuus, kaikkiruokaisuus, uskomattoman monipuolinen käyttöliittymä etc. etc. olisi tällaiselle tyhmähkölle, kovapäiselle, etc, etc, lautapää härälle ääääääärrrrrrimmäisen kiduttavan insinörttimäisen vaikeaselkoinen. Hipoo Gimp kuvankäsittelyn käypää hallintaa tai Oo.n monipuolista kattavaa hallintaa.

Yleensä teenkin "jutut" yksinkertaisilla pikku ohjelmilla joskus monessakin vaiheessa, koska se on simppelimpää kuin omaksua hirmuinen kaikenkattava kokonaisuus. Mutta, kuten nyt, kun mikään muu ei onnistu, on pakko hoitaa homma VLC.llä.

En haluaisi haukkua VLC.tä, koska se on paras, mutta saan psyykkisiä oireita sen liittymän käytöstä kun pitää tehdä jotain hiukan monimutkaisempaa prosessia. Olen Mäsän kauniiden ikkunointien pilaama pullamössö-pc.n käyttäjä. Häpeän surkeuttani ja voin pahoin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 28, 2011 12:53 pm 
Poissa

Mulla on nykyisin käytössä XBMC ja TV pyörii VDR:llä XBMC:n xvdr-lisäosan kautta.
Yksittäiset tiedostot katson mplayer2-ohjelmalla.
Tykkään.

Uskallatko klikata?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 28, 2011 9:46 pm 
Poissa

Notta yledumpilla areenalta audio.flv levylle, josta vlc.llä aac irti ja se ämpäriksi, joka taas pitää ajaa myllystä läpi että sadaan sopiva äänetaso ja normalisointi.

Voila. Näin helppoa se on 2011 YLE.llä. (sarkasmia)

Kyllä c-kasettiradiot oli paljon simppelimpiä käyttää, tai avokelanauhurit + radio äänitysjohdolla. Pitäisköhän hakee vintiltä. Kumpaakin löytyy. Josko sitten vetoremmit nauhureista ei ole kopettuneet. Edes Edisonin phonografi ei ole niin vaativa alusta kuin YLE.n systeemit.

Kuva
.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 28, 2011 10:33 pm 
Poissa

Pacanus Rusticanus kirjoitti:
Notta yledumpilla areenalta audio.flv levylle, josta vlc.llä aac irti ja se ämpäriksi, joka taas pitää ajaa myllystä läpi että sadaan sopiva äänetaso ja normalisointi.

TMPGEnc XPress softa imee myös flv tiedostoja sisään ja sylkee haluttaessa pelkän mp3 ulos.
http://www.download.fi/audio_video/vide ... xpress.cfm
Itse tulee aika usein käytettyä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Loka 28, 2011 11:32 pm 
Poissa

Pacanus Rusticanus kirjoitti:
Voila. Näin helppoa se on 2011 YLE.llä. (sarkasmia)

No o se nyt parempi kuin MTV3:n silverlight DRM-kakka. Siis ensin tuuppaavat salaamattomana ohjelmat ilmoille, mutta netin kautta saa sen sisällön drm:n kanssa reippaalla ylipakkauksella (koodekki VC-1, joten tilulilulii vain sinne maikkarin suuntaan.). :roll:Näin Linux-käyttäjänä vaihtoehdoksi jää Virtuaali-Windows VirtualBoxissa.
Tai no joo enhän sitä tartte, kun DVB-kortti löytyy (korkeampi laatu, ei suojauksia), mutta kun yksi vieras halusi töllötellä ohjelmaa katsomosta, mikä ei eksynyt kovalevylle.

Uskallatko klikata?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 29, 2011 8:12 pm 
Poissa

Miksi muutes rtmpdump ei ime kaikkia areenasta?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Loka 29, 2011 9:26 pm 
Poissa

Ei vielä ole yhtään jäänyt yledumpilla imuroimatta. Äsken kokeeeksi imuron jonkun dokkarin ja pistin vlc.n konvertoimaan sitä Xvid3.avi.ksi. Saas nähdä mitä tuutista tulee ulos. Ei harmi kyllä ollut tekstityksiä, niin ei päässyt niitä testailemaan samalla.

Googlasin vähän, ja on tullut järjetön määrä konvertointi, dvd-rippaus, jako, serveri, dekrypt, yms. sälää. Taitaa olla selvä peli mafian taistelu tuulimyllyjä vastaan ihan samalla tavoin kuin ämpäreissä joskus.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Loka 30, 2011 12:14 am 
Poissa

Joo suurin osa tulee areenasta ok, mutta kaikki ei ole onnistunut. Ei edes aloita lataan.

Tuo on ihan totta ja tekijäinoikeuden perimmäinen tarkoitus ei ole suojella artistia, vaan elää siivellä. Koko tekijänoikeus on nykyisellään hanurista. Yritetään sitkeesti soveltaa jotain, mikä ei nykymaailmassa onnistu. Piratebay:ta yritetään ajaa taas vaihteeksi alas ja vaikka onnistuttaisiinkin kuukaudessa oikeuskäsittelyiden kautta (onneksi en ole elisan asiakas), uusi korvaava purkki nousee jonnekin pystyyn tunnissa.
Tuulimyllyjä, tuulimyllyjä..

Muutoinkaan mä en ymmärrä kun vedotaan että piratismi tekee aina sen ja sen verran tappioita. Jos mä en kummiskaan olisi ostanut jotain musalevyä, niin keltä se on pois? Jos mä lataan elokuvan ja katson sen, mutta en olisi mennyt elokuviin katsomaan vaikka sitä en ladattua olisi saanut, niin kenen pussista se on pois?

Jos mä päätän ostaa vesa-matti loirin levyn, niin mä imutan sen ja lähetän rahan suoraan loirille. Juridillisesti ei ehkä se oikein tehty menettely, mutta moraalisesti kylläkin. Näin musiikista hyötyy vain se jonka ansiota se on. Imuttamallahan mun ei tarvitse maksaa kansipainatuksesta yms, joten muut tahot ei voi niistäkään vaatia "osuuttansa".

Muutoinkin sen piratismin kitkemiseen käytetyt rahat voisi sunnata muualle. Hyvä esimerkki nykyaikaisesta ajattelutavasta nykyaikaisessa maailmassa on the tunnel leffa, joka siis on täysin laillista ladattavaa torrenttina. http://dome.fi/elokuvat/uutiset/vapise- ... i-traileri

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Loka 30, 2011 11:05 am 
Poissa

Pari tuttavaa softapuolen yrittäjää ovat sanoneet noista suomalaisista TV ja radio-toimintaan liittyvistä tiedostoista, että ne ovat "epäkuranttia laatua". Tarkoittaen, että ne on joko tahallisesti tai tahattomasti korruptoitu käyttökelpoisuuden rajamaille. Joku toimii, toinen ei. Itse näen taustalla kaikissa näissä vastaavissa tilanteissa olleen kopiosuojausajattelu. Se on ollut riesanamme vhs-tallenteissa, vhs-soittimissa, cd-levyissä, jne, jne... Moniko
ostos onkaan vuosikymmenien aikana mennyt hukkaan? Joskus kun vhs-kasetteihin tuli joku kopiosuoja, oma vhs ei toistanut niitä, mutta vuokraamon soittimella ne toimi, eikä rahoja saanut takaisin. Pelkkää sahalaitaa ja vilkkumista sai itse katsella. Juuri noita kasetteja ei kai kovin kauan tuotettu ilmeisten ongelmien vuoksi. Sitten tuli dvd. Ostin halpoja dvd-soittimia aika monta, mutta määrätyt elokuvatallenteet sekoittivat jokaisen järjestään. Ei saanut välillä edes vuokraamon lättyä ulos koneesta kuin väkivalloin. CD-levyjen kanssa oli myös jotain laitevaikeuksia joskus.

Kävi viimein niin, että vein dvd-soittimet jäteasemalle, kopioin dvd.t ja cd.t usb-levylle ja pistin alkuperäiset jäteastiaan. Oliko 3 vuotta sitten. Vaikea sanoa. Mitta vain tuli yksinkertaisesti täyteen. Nyt jos pitää esim dvd.ltä katsoa elokuva, en edes yritä katsoa sitä suoraan levyltä vaan siirrän sen kovolle ennen katsomista. Näin välttyy monelta murheelta. Ei esim. häviä salaperäisesti XP.stä dvd-asema x)

Odottelen toimivaa ja kätevää drm-vapaata nettipalvelua joista voi ladata sisältöä kohtuuhinnalla. Olen odotellut jo aika pitkään. Ja näyttää että saan sitä odotellakin vielä aika pitkään. Tämä on naurettavaa. Mafia kaataa mieluummin alan yritykset konkkaan, kuin taipuu nykyajan tekniikkaan. Tai onhan noita tietysti pilvin pimein, mutta ei yhtään laillista. Mieluummin minä laillisesti sisällön hankkisin.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Marras 12, 2011 12:27 pm 
Poissa

Nyt olisi pulma. On C-kasetteja jotka pitää tallentaa audio-tiedostoiksi. Kyseessä puheohjelmaa, joten hifistelyä ei tarvita. En ole ennen edes kokeillut analogisen signaalin digitointia, kuin joskus muinoin satunnaisesti mikillä.

Käytössä läppäri jossa 3,5 stereojakki naaras audiotulo(mikki) ja kasettisoitin jossa vastaava audiolähtö(kuuloke). Välijohto löytyy.

On Ubuntu ja XP. Ubuntulla lie helpompi homma kun setvii, millä ja miten, mutta koska nämä mediapuolen jutut olen tehnyt XP-koneella, niin ei viitsisi vaihtaa, eli hajauttaa.

Koneella on nyt ainakin Audacity ja VLC. Molemmilla taitaa onnistua analogisen syötteen digitointi.

Onko heittää ehdotusta jostain ilmaisohjelmasta, jolla homma sujuu mahdollisimman simppelisti?

----------------------------------------------------------

Toinen juttu on se, että kasettisoittimessa melkoinen taustakohina. Onko jotain simppeliä juttua millä sitä saisi tässä operaatiossa leikattua? Audacityssä jotain työkaluja muistaakseni on. En vain ole ehtinyt perehtymään koko softaan, kuin ihan pikaisesti.

Onko heittää ehdotusta jostain ilmaisohjelmasta, jolla homma sujuu mahdollisimman simppelisti?

--------------------------------------------------------------

Linux/Ubuntu ympäristö kiinnostaa myös, koska siihen suuntaan olen pikkuhiljaa siirtänyt toimintaa. Jossain vaiheessa tämäkin tulee eteen. Periaatteessa voisi kokeilla nytkin sillä rajaehdolla, että käyttö onnistuu graafisten liittymien avulla. Ei sovi komentorivityöskentely enää vanhan vartalolle kun siitä on kerran päässyt eroon ikkunoinnin myötä vuonna
silli ja salaatti.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Marras 12, 2011 8:42 pm 
Poissa

Lataahan tuo http://www.mediafire.com/?7x2b3zwzk30k4d3
Siinä hommasta kotimaan kielellä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 11:56 pm 
Poissa

On Elisan liittymä käytössä läppärissä ja piti kokeilla TPB.n operaattorieston pitävyyttä nyt kun Firefox vaihtui 3.sesta 9.iin, että toimiiko estonkierto lisäosa MAFIAAfire yhä. Hittolainen. En löytänyt tpb.org, vaan ohjauduin tpb.se sivulle, joka taas ei ole estolistalla, enkä pääsyt kokeilemaan ff lisäosaa. Dämit. Ei taida sitten olla kovin tehokas tuo Alioikeuden valtuuttama, EU oikeuden kieltämä, Helsingin ulosottomiehen määräämä uusi ennakkosensuurilista. Vai joko ne on tullut järkiinsä ja lopettaneet pelleilyn?

Lisäys:

Kyllä Elisalla on se esto päällä. Oli vahingossa eri operaattorin verkko käytössä kun kokeilin. Eston kierto onnistuu tällä

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... y-dancing/

Se vähän tökkii riippuen proxystä yms. mutta kun sen käytön oppii, niin eipä juuri ole ollut sanomisen aihetta,

JK

Kasettidekki yhä hankkimatta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 05, 2012 12:46 am 
Poissa

http://piraattilahti.org/ on myös tosi nopea ja Elisan verkossa toimiva proxy. Yritin tosin uploadata omaa MP3-sävellystäni piraattilahden kautta, mutta se ei toiminut. Mutta iPadissani on DNA:n netti, joten sentään pääsen jakamaan hengen tuotoksiani sitäkautta maailmalle.

Viimeksi muokannut Puuhevonen päivämäärä Su Helmi 05, 2012 12:48 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]