Tieteessä nyt

 

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

 

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

14.02.2011 20:00
Punaviini voi jarruttaa kasvaimia

Tummien viinirypäleiden ja joidenkin muiden kasvien sisältämä fenoliyhdiste resveratroli auttaa ehkäisemään syöpäkasvainten muodostumista, raportoi tuore Cancer Letters.


Lerner-institutuutin tutkijat havaitsivat, että resveratroli tehostaa olennaisesti kasvainten jarruttajana kokeillun rapamysiinin vaikutusta.


"Rapamysiiniä on testattu kliinisissä tutkimuksissa syöpähoitona. Valitettavasti ilmeni, että syöpäsolut kehittävät sille jonkin ajan kuluttua vastustuskyvyn", tutkija Charis Eng sanoo.


"Omat tuloksemme kuitenkin osoittavat, että resveratroli ehkäisee tämän vastustuskyvyn syntymistä ainakin laboratorio-oloissa. Jos havaintomme pitävät kutinsa myös kliinisissä kokeissa, lasi punaviiniä tai kulho pähkinöitä voi edesauttaa syöpähoidon onnistumista."


Resveratroli-rapamysiini-yhdistelmää testattiin kolmeen eri rintasyöpäsolulinjaan. Jo vähäinen pitoisuus pudotti syöpäsolujen kasvua 50 prosentilla.  


Vaikkakin varhaista, tutkijat uskaltavat toivoa resveratrolista apua perinteiseen kemoterapiaan.


Lisää aiheesta:



Tilaa Tiede-lehti!

  30  


Kysy asiantuntijalta
Viikon gallup
Mikä on paras valmistujaislahja?