Tieteessä nyt

 

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

 

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

16.04.2011 18:00
Kohtuukäytöstäkin voi seurata syöpä

 


Alkoholin kohtuukäytöstä voi olla terveydellistä hyötyä. Noin 1–2 annosta päivässä on toistuvasti yhdistetty sydän- ja verisuonitautien ja niistä johtuvien kuolemien vähentymiseen.


Mutta asialla on kääntöpuolensakin: tuoreen tutkimuksen mukaan kohtuukäyttö voi samalla lisätä syöpäriskiä.


Alkoholinkäyttö saattaa aiheuttaa merkittävän osan eurooppalaisten syövistä, monikansallinen tutkijaryhmä raportoi. British Medical Journal -lehdessä julkaistut tulokset osoittavat, että monissa Länsi-Euroopan maissa alkoholi saattaa aiheuttaa jopa kymmenen prosenttia miesten ja kolme prosenttia naisten syövistä.


Riskit liittyvät runsaaseen, mutta myös kohtuurajojen sisällä pysyvään käyttöön.


Syöpäriski kasvaa etenkin miehillä, jotka juovat yli kaksi, ja naisilla, jotka juovat enemmän kuin yhden alkoholiannoksen päivässä. Tätäkin vähäisempään alkoholin käyttöön liittyy riski.


Aiemmissa tutkimuksissa alkoholin on osoitettu lisäävän muun muassa suun ja nielun, ruokatorven, paksu- ja peräsuolen ja maksan syöpiä ja naisilla myös rintasyöpiä. Nyt julkaistut tulokset ovat samansuuntaisia.


Tutkimuksessa nykyistä ja aikaisempaa alkoholinkäyttöä kyseltiin 110 000 mieheltä ja 255 000 naiselta. Osallistujat olivat 37–70-vuotiaita ja asuivat Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Hollannissa, Kreikassa, Saksassa tai Tanskassa.


 


Lähde: Duodecim ja BMJ (British Medical Journal).




Lisää aiheesta:



Tilaa Tiede-lehti!

  21  


Kysy asiantuntijalta
Viikon gallup
Mikä on paras valmistujaislahja?