Sumu Sireeni on Suomen tunnetuin aasi. Kuva: Otava
Sumu Sireeni on Suomen tunnetuin aasi. Kuva: Otava

Someaasi Sumu Sireenin suosio kertoo jotain aaseista ja paljon meistä ihmisistä.

Vapaa toimittaja Kirsi Haapamatti kirjoittaa kesän Tiede Luonnossa omintakeisista, sympaattisista aaseista.

Aasia on syytä kohdella hyvin, sillä se ei unohda huonoa käytöstä ikinä. Laiska elämä ja liian tuhti ravinto ovat sille tuhoisia. Älykäs ja toimelias eläin kaipaa tekemistä. Jos puuhaa ei ole, ressukka nuokkuu pihan perällä ja saattaa sulkea mielensä. Silloin se vaipuu apatiaan alkukantaisella, surullisella tavallaan. 

Suomen kuuluisin aasi, pörröinen Sumu Sireeni on käynyt kakkaamassa valtakunnallisen television suorassa lähetyksessä. Se on arponut lottonumeroita, saanut huippu-urheilijoita polvilleen ja vetänyt ihmismassoja puoleensä. Siitä on tullut internetjulkkis, mikä kertoo kenties enemmän meistä ihmisistä kuin aasista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Eihän se edes tee mitään ihmeellistä, syö ja piehtaroi vain”, sanoo aasin emäntä Kaisa Toivonen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siitä on ilmestynyt kirja, Sumu Sireeni – Suomen rakastetuin aasi (Otava, 2018). Sillä on oma Facebook-profiili, jossa julkaistaan kuvia aasin arjesta lyhyillä sitaateilla ryyditettyinä. Otoksissa pitkäkorva syö kauraa, paistattelee laitumella auringossa, laukkailee lajitoverinsa kanssa ja katselee ohi juoksevaa kissaa. Sisällön tuottavat aasin omistajat. Asiaan vihkiytymätön voisi sanoa tätä turhaksi hömpötykseksi, mutta on selvää, että näennäisesti ”ei millään” on iso merkitys.

Sumu ja muut sosiaalisen median eläinjulkkikset tarjoavat seuraajilleen helpotusta arjen paineisiin. Rinnassa läikähtää mukavasti, kun suloinen aasi lausuu kuvatekstissä: ”Hyvää perjantaita, ystävät!”

Sumu kertoo, että elämän tärkein asia on hyvä ruoka, ja siihen on helppo yhtyä. Aasin kuvien ja lausahdusten ympärille on kerääntynyt yhteisö, jonka olemassaolo luo hyvää tunnelmaa, me-henkeä ja toivoa siitä, että kaikki järjestyy.

Yksi syy Sumu Sireenin suosioon on eläimen aitous. Se ei ole laskelmoidusti brändätty hahmo, vaan postaukset ovat kaveripiirille alun perin suunnattuja vitsejä. Suosio tuli puun takaa. Julkisuutta on sittemmin hyödynnetty paitsi eläinten hyvinvoinnin, myös vammaisten oikeuksien puolesta puhumiseen. Aasi itse on vain oma, rakastettava itsensä, jonka mielenrauhaa 25 000 someseuraajaa tuskin hetkauttaa.

Tiede Luonto numero kaksi ilmestyy 11. heinäkuuta.


 

Sisältö jatkuu mainoksen alla