Tältä se näyttää. Kuva: The Event Horizon Telescope

Vihdoin näemme kuvan maailmankaikkeuden ehkä merkillisimmästä ilmiöstä.

Nyt voi viimeistään sanoa, että mustat aukot ovat totta, jos joku on sitä epäillyt. Todiste näkyy silmien edessä, sillä kansainvälinen tutkijaryhmä julkaisi mustasta aukosta odotetun kuvan.

Se esittää galaksin M87 mustaa aukkoa. Tai oikeastaan sen varjoa, jota reunustaa säteily.

Muotokuvaa haettiin mustan aukon tapahtumahorisonttia kiertävän aineen säteilystä. Tapahtumahorisontti on ikään kuin mustan aukon uloin reuna. Reunan ylittävä valokin jää painovoiman vangiksi.

”Kun viime kesänä ensi kertaa dataa käsitellessäni näin rengasmaisen rakenteen muodostuvan kuvaan, tunne oli sanoinkuvaamaton”, sanoo hankkeessa mukana ollut tutkija Tuomas Savolainen Aalto-yliopistosta.

”Olen tutkinut supermassiivisia mustia aukkoja kaksikymmentä vuotta, ja nyt sellainen tuijotti minua tietokoneeni ruudulta.”

Kyseessä ei ole valokuva, vaan radioaalloilla tehdyistä havainnoista jälkikäteen koostettu kuvannos. Se on yhtä lailla suora havainto maailmankaikkeuden ehkä merkillisimmästä ilmiöstä, jossa avaruus kuroutuu pisteeksi.

Kuvaa mustasta aukosta odotettiin melkein päivälleen kaksi vuotta. Havaintoja tehtiin kahdesta aukosta viitenä päivänä huhtikuussa 2017.

Kahdeksan radioteleskooppia eri mantereilla toimivat yhdessä kuin maapallon kokoinen havaintolaite. Mukana Event Horizon Telescope -hankkeessa on yli 200 tutkijaa eri puolilta maailmaa.

Kohteina oli M87-galaksin keskustan massiivisen musta aukon lisäksi Linnunradan keskustassa piileksivä Sagittarius A*. Voimat keskitettiin M87-galaksiin, koska sitä on helpompi kuvata.

Mustat aukot ovat äärettömän tiheiksi pisteiksi romahtaneita entisiä massiivisia tähtiä. Merkilliset kohteet löytyivät Albert Einsteinin yleisen suhteellisuusteorian yhtälöistä yli sata vuotta sitten.

Kuvatun M87-galaksin aukon massa vastaa miljardeja Auringon massoja. Sen tapahtumahorisonttiin mahtuisi koko oma aurinkokuntamme.

Kotigalaksimme keskustan Sagittarius A* taas on arvoituksellisen pieni, sillä Linnunradan kokoisen galaksin keskustassa pitäisi olla kolme neljä kertaa massiivisempi musta aukko.

Goswell kirjoitti:
Kyllä sitä saa hävetä silmät päästä teidän kanssa.

No niin saa. Esimerkiksi tämä Kuopijon ikiääliö kuvittelee olevansa pötevämpi kuin kaikki maailman fyysikot yhteensä, vaikka sillä ei ole edes pienintäkään hajua siitä mistä puhuu.
Sama kyllä koskee yleensä sinun horinoitasikin.

Olin 100% varma siitä, että yleinen suhteellisuusteoria on täydellisessä sopusoinnussa ko. havaintojen kanssa ja että sen ennusteet tullevat aina vahvistetuiksi kaikissa tähtitieteellisissä havainnoissa.
Perusteenani (mutuinttäjille tosin millään perusteella ei ole mitään merkitystä käsien heilutteluun verrattuna 😂) on se, että Yleinen Suhtis on teoria, jota EI voi säätää. Se oli lopullisessa muodossaan jo yli sata vuotta sitten. Ykskin koe, jos olisi teorian vastainen, romuttaisi sen eikä mitään teorian säätömahdollisuutta olisi. Kun yleinen suhtis on jo sata vuotta täydellisesti läpäissyt joka ikisen testin ja ennustanut niin paljon uutta fysiikkaa ja koska sen rakenne on periaatteiltaan niin yksinkertainen, on käytännössä varmaa, että pätevyysalueellaan (käytännössä aina ja kaikkialla paitsi hyvin tunnetuissa singulariteeteissään) se tulee aina pitämään paikkansa.

111 kirjoitti:
JPI kirjoitti:
Goswell kirjoitti:
Kyllä sitä saa hävetä silmät päästä teidän kanssa.

Sama kyllä koskee yleensä sinun horinoitasikin.

😂😂😂

"Ykskin koe, jos olisi teorian vastainen, romuttaisi sen eikä mitään teorian säätömahdollisuutta olisi."

Mitenkäs nämä pimeät purukumit joilla kyseistä teoriaa ylläpidetään keinotekoisesti?!?

Mitä nyt joku pimeä jumala ja muutama hatusta tempaistu käsite joita ei voi sanoin, eikä visuaalisesti kuvata.

😂😂😂

🤔

Kuten yllä sanoin, et ymmärrä asiasta höykäsen pölläystä ja todistit sen juuri.
Nuo pimeät purukumit eivät ole yleisen suhteellisuusteorian ennusteita. Tavallinen ainekkaan, planeetat ja tähdet jne. eivät ole yleisen suhteellisuusteorian ennusteita. Yleinen suhteellisuusteoria kertoo avaruuden geometrian kun tunnetaan massajakauma, se ei siis ennusta mitä kaikkea roinaa on olemassa sitä avaruutta kaareuttamassa, se on kaikkiruokainen, kaikki massaenergia kelpaa.
Pimeällä aineella tai pimeällä energialla ei siis parannella suhteellisuusteoriaa.