Uusi numero löytyy nyt uudesta Digilehdet-palvelusta.

Tieteessä 11/2016

PÄÄKIRJOITUS

Jalat maassa, järki päässä

Suomessa asuu tiedeviisas kansa.

PÄÄUUTISET

Värimaailma mullistuu

Kumous alkoi sattumalta löydetystä sinisestä.

Ihminen on säyseä apina

Nisäkkäiden joukossa olemme silti julmia.

Nobelit tulivat puun takaa

Vain suomalaisvoittaja oli odotettu.

ARTIKKELIT

Aurinkokunta
Arvoitus joka planeetalla

Kotikulmillamme tapahtuu asioita, jotka eivät käy edes astrofyysikoiden järkeen.

Painajainen valmentaa vaaratilanteisiin

Aivojemme uhkasimulaattori käynnistyi jo kivikautisissa kantavanhemmissa.

Suomi vannoo tieteen nimiin

Suosio päihittää urheilun, mutta tekijöistä mieleen ponnahtaa useimmiten yksi ja sama mies.

Eläimetkin muuttavat paremman elämän perässä

Vanhojen tapojen rikkominen voi pelastaa hengen.

Työnä työläs konekieli

Suomi ei niin vain antaudu automaattikääntimille.

Kiire ja netti tappavat seksin

Aikapulassa nautinto siirtyy omiin käsiin.

Viisas varautuu myrskyyn

Harvasta kodista löytyy edes tähdellisin hätävara.

Ihmiselle sian sydän 2015?

Sikaan on siirretty ihmisen geenejä, joiden on tarkoitus vähentää vieraselinten hyljintää.

TIEDE VASTAA

Kuka keksi pikkujoulun?

Kehräävätkö kaikki kissaeläimet?

Miksi kvasaarit ovat niin kirkkaita?

Miksi vanki istuu kakkua?

Onko mahdollista rakentaa kilometritalo?

Voiko iän lukea dna:sta?

KIRJAT

Ihmeellisen luonnon opas

Fysiikka on niin kaunista

Yksinäisyyden vaarallinen kierre

OMAT SANAT

Elävä kieli ei koskaan valmistu

Siitä todistavat hiiri, emoji ja tiimi.

FAKTAN PAIKKA

Rehunobel porskuttaa

Suomalaiskeksinnöistä tunnetaan parhaiten AIV, kännykkä ja ksylitoli.

Jos olet jo ottanut käyttöön digilukemiseen tarvittavat tunnukset, kirjaudu sisään Sanoman Digilehdet-palveluun sivuston Kirjaudu-painikkeesta.

Psykedeelit ayahuasca ja psilosybiini tehoavat tutkimusten mukaan masennukseen.

Amazonin alueen ihmiset ovat ammoisista ajoista nauttineet näkyjä nostattavaa ayahuasca-kasviuutetta.

Aine kiinnostaa myös lääketieteen tutkijoita. Se näyttää tehoavan masennukseen ja riippuvuuksiin, kertoo Helsingin Sanomat jutussaan.

Muilla psykedeeleillä, kuten tietyissä sienissä esiintyvällä psilosybiinillä, on havaittu samanlaisia vaikutuksia.

Ayahuascaa pitkään tutkinut Jordi Riba Sant Paun sairaalasta kertoo, miten vaikeasta masennusta potevat potilaat ovat saaneet apua yksittäisestä kokeilusta.

”Tavalliseen masennuslääkkeeseen verrattuna teho oli todella nopea vain yhdellä annoksella. Hämmästyttävästi tulokset näkyivät heti, ja ne säilyivät monia viikkoja”, Riba sanoo HS:n haastattelussa.

Lontoon Imperial Collegen Robin Carhart-Harris on saanut samanlaisia tuloksia psilosybiinillä.

Ratkaisevia myönteisille vaikutuksille ovat ympäristö ja olot, joissa psykedeelejä käytetään.

”On tärkeää, että ammattiterapeutti valmistelee kokemukseen, on mukana sen aikana ja auttaa sen jälkeen tekemään siitä selkoa”, Carhart-Harris sanoo.

Suomessakin tutkijat etsivät rahoitusta tutkimukseen, jossa testaan psilosybiinin tehoa masennukseen.

Kokeilisitko psykedeeliä masennukseen, jos lääkäri määräisi?