Tiede 13/2019 nyt digissä.

”Nykynuoret saattavat olla historian kunnollisin sukupolvi”, sanoo Jukka Ruukki lokakuun numeron pääkirjoituksessa.
Kiltimpiä kuin koskaan

Lisäksi kerromme muun muassa näistä aiheista:

Voiko dementiat ehkäistä?
Kyllä, uskovat tutkijat – kunhan aivojen rappeumasairauksia aletaan hoitaa hyvissä ajoin niin kuin sydän- ja verisuonitauteja.

Magneettinapa kiiruhtaa oudosti
Maan pohjoinen magneettinapa liikkuu ennätyksellisen vauhdikkaasti. Enteileekö meno magneettikentän romahdusta?

Rikos ratkeaa rekisterissä
Tv:n poliisisarjoissa ei turhaan etsitä todisteille vastaavuuksia tietokannoista. Niin etenee tutkinta myös tosielämässä.

Nyt tarvitaan halpoja lentoja avaruuteen
Jos ideat toteutuvat, avaruusalukset viedään kiertoradalle hissillä ja tähtiin matkaamme ykkösinä ja nollina.

Suomalaiset tahtovat lisää tiedettä
Päättäjien puheet kaiken maailman dosenteista eivät ole uponneet kansaan. Tieteen arvostus on meillä huipussaan.

Massaviihde syntyi gladiaattoriareenoilla
Tappamiseen koulutetut miekkamiehet huvittivat roomalaisia 700 vuotta – samalla kaavalla kautta mahtavan valtakunnan.

Onnellinen pari osaa riidellä
He eivät tuhlaa aikaansa asioihin, joita ei voi ratkaista.

Lemmikkien raakaruoka on riski
Yli puolesta testatuista valmisteista löytyi superbakteereita.

Nobeleita toivat avaruus, happi ja akut
Taustasäteily vie kaikkeuden alkuun. Solujen happimittari kutsuu apuun epon. Litiumakku antoi energian mobiililaitteille.

Äitiys pitää aivot nuorena
Synnyttäneiden hermosolut ikääntyvät normaalia hitaammin.

Nauttiiko lohi kutemisesta?
Mitä ilmeisimmin, mutta rakkautta niiden aivot eivät pysty käsittelemään.

Miksi potut maksetaan pottuina?
Ruotsin pyttymäisyys mustasi maukkaan mukulan.

Pääset lukemaan jutut klikkaamalla niiden otsikkoja. Jos et vielä ole tilaaja, voit ottaa maksuttoman tutustumistilauksen otsikkolinkkien kautta. Tilaus tarjoaa neljän viikon lukuoikeuden kaikkiin Tiede-lehden digiartikkeleihin.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea uusimman numeron jutut myös Sanoman Digilehdet-palvelussa. Aktivoi tilaukseesi kuuluva digioikeus osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet.