Lintuvirus tarrautuu hengitysteiden limakalvoihin hemagglutiinimolekyyleillä. Nykyisen luonnonkannan molekyylit sopivat kuitenkin huonosti ihmissolujen virussieppareihin. Kuva: Gynthia Goldsmith/CDC

Laboratorioeläimissä leviävän mutantin piti olla saavutus, joka edistää influenssatutkimusta. Siitä tuli uhka, joka kauhuskenaariossa käynnistää maailmanlaajuisen katastrofin.

Kun kaksi maailman johtavaa tiedelehteä Science ja Nature viime syksynä saivat arvioitavakseen virustutkimuksen, kukaan ei arvannut, millainen häly raporteista vielä nousee.

Kohu alkoi, kun sisältö selvisi. Kummassakin raportissa tutkijaryhmä kertoi onnistuneensa laboratoriossa muuntamaan pahana tappajana tunnetun lintujen influenssaviruksen geenejä niin, että virus levisi pisaratartuntana fretistä eli kesyhilleristä toiseen.

Tieto oli hätkähdyttävä. Se saattoi tarkoittaa, että muunnos pystyisi hyppäämään myös ihmisestä toiseen. Fretit, olkootkin eläimiä, reagoivat influenssaviruksiin kuin ihmiset. Influenssakannat, jotka leviävät ihmisjoukoissa, leviävät myös frettilaumoissa ja päinvastoin.

Tiedeyhteisö oli arvioinut, ettei lintuviruksesta hevin kehity supervaaraa ihmiselle, sillä se tarttuu meihin huonosti, muuntuu hitaasti ja muuntuessaan menettänee voimaansa, kuten tartuntataudit yleensä. Nyt virus oli sekä muuntunut helposti että säilyttänyt kuolettavuutensa. Frettejä oli menehtynyt mutanttiin yhtä lailla kuin alkuperäiseen virukseen.

Kaksi kauheaa visiota

Raportit herättivät kaksi painajaismaista näkyä. Jos virus karkaisi laboratoriosta, pitkään pelätty maailmanlaajuinen epidemia, pandemia, voisi päästä valloilleen. Vaikka tällaiselta vahingolta vältyttäisiin, terroristit saattaisivat tiedelehdistä opiskella, miten viruksen voi muokata bioaseeksi, joka vaarantaisi satojen miljoonien, ehkä miljardien ihmisten hengen.

Raportit päätyivät Yhdysvalloissa bioturvallisuuden tilaa arvioivaan neuvottelukuntaan. Se pohti asiaa viikkoja ja suositteli, että lehdet poistavat raporteista kaikki menetelmiin ja geenien muuntumiseen liittyvät yksityiskohdat, ennen kuin painokoneet käynnistyvät.

Sensuuri haittaisi tutkimusta

Lehdet ja tutkimusten tekijät ilmoittivat ymmärtävänsä viranomaisten näkemyksen mutta tuntevansa samalla huolta influenssatutkimuksen edistymisestä. Se ottaa taka-askelen, jos tuloksia sensuroidaan.

Tieto muuntumismekanismeista auttaa tutkijoita hahmottamaan, millaisia viruskantoja voi yleensä odottaa syntyvän ja, mikä tärkeintä, ymmärtämään, mikä tekee viruksesta pisaratarttujan. Ensimmäisestä lintuvirushavainnosta on 15 vuotta, ja vasta nyt tähän mysteeriin alkaa löytyä vastauksia.

Mutantti on tärkeä myös siksi, että se tarjoaa tilaisuuden testata rokotteita ja lääkkeitä, ennen kuin luonto – joidenkin mielestä bioterroristeista vaarallisin – on itse luonut ihmisten kesken leviävän lintuviruksen.

Niin ikään lehdet ja tutkijat ilmoittivat, etteivät tee raporttien riisunnasta lopullista päätöstä ennen kuin saavat selvityksen siitä, miten elintärkeä uusi tieto järjestetään sitä tarvitseville influenssatutkijoille, joita on arviolta tuhatkunta noin sadassa viruslaboratoriossa eri puolilla maailmaa.

Tieteen vapaus uhattuna?

Suositus jakoi tiedeyhteisön. Alkoi kiivas keskustelu tieteen vapaudesta ja viranomaisten oikeudesta puuttua tutkimuksen tekoon.

Vapauden kannattajat korostivat, etteivät tutkijat ole paholaisen asialla. He työskentelevät estääkseen pandemian, eivät edistääkseen sitä. Kiisteltyjä tutkimuksiakin on puntaroitu rahoittajien ja viranomaisten kanssa. Tartuntatauteja ei ole ikinä voitettu pelkäämällä ja tutkimustuloksia salaamalla.

Viranomaisten ymmärtäjät peräsivät kansainvälistä sääntelyä. Hankkeet, jotka voivat yhtä aikaa hyödyttää ja uhata maailmaa, on saatava tarkempaan valvontaan. Kiivaimmat äänet vaativat koko tutkimuksen kieltämistä ja mutantin tekijöitä tuhoamaan mahdollisen tappajaviruksen yleisen edun nimissä.

Huiput ottivat aikalisän

Tammikuun lopulla lintuvirustutkimuksen maailmanhuiput vihelsivät vapaaehtoisesti mittelöön aikalisän. He sopivat, ettei yhtään tutkimusta edistetä kahteen kuukauteen. Sen sijaan virologit ja oikeus-, terveys- ja turvallisuusviranomaiset kokoontuvat WHO:n johdolla miettimään, miten kriisi ratkaistaan ja miten tästä eteenpäin toimitaan.

Eri lähteiden mukaan WHO kaavailee kokousta helmikuun lopulle. Osapuolet toivovat, että puolueettoman maailmanjärjestön suojeluksessa yhteisymmärrys löytyy ja tapaamisesta tulee menestys – mitä se sitten eri vinkkeleistä katsoen tarkoittaneekin.

Tuula Kinnarinen on Tiede-lehden toimitussihteeri.

Julkaistu Tiede-lehdessä 2/2012

Päivitys Tiede-lehdessä 5/2012

Tappajavirus ei tappanutkaan

Kuukausia jatkunut kiistely kahden lintuvirustutkimuksen kohtalosta on ratkennut yllätyskäänteeseen. Fretit selvisivät hengissä. Kuva: Wikimedia Commons

Kauhukuvat, joissa laboratoriossa luotu muuntogeeninen viruskanta aiheuttaa maailmanlaajuisen pandemian ja surmaa miljoonia ihmisiä, ovat osoittautuneet ennenaikaisiksi.

Pahana tappajana tunnettu lintujen influenssavirus H5N1 kyllä muuntui laboratoriokokeissa niin, että se levisi kausi-influenssan tavoin pisaratartuntana fretistä toiseen. Se ei kuitenkaan kulkenut kuin kulovalkea.

Itse asiassa kaikki virukselle altistuneet fretit eivät edes sairastuneet ja, mikä merkittävintä, yksikään sairastunut eläin ei kuollut. Mutantti tappoi frettejä vain silloin, kun tutkijat istuttivat massiivisia määriä viruksia suoraan eläinten hengitysteihin.

Kohututkimusten tekijät, japanilainen Yoshihiro Kawaoka ja hollantilainen Ron Fouchier, kertovat maininneensa asiasta jo tammi-helmikuussa, mutta kommentit hukkuivat yleiseen hälyyn.

Frettien säästyminen noteerattiin maaliskuussa, kun Yhdysvaltain bioturvallisuuden neuvottelukunta otti tutkimukset uuteen käsittelyyn. Silloin se sai eteensä Kawaokan ja Fouchierin täsmentyneet raportit, joista kävi selvästi ilmi, että frettejä menehtyi vain äärimmäisissä oloissa.

Uuden tiedon valossa tutkimusraporttien salaamiseen ei ole syytä. Aiemmin sensuuria suosittanut  bioturvallisuuden neuvottelukunta on asettunut julkaisemisen kannalle.

Miehet hälyn takana

• Ron Fouchier
  • Erasmus-yliopisto, Hollanti
  • Alun perin hiv-tutkija.
  • Vaihtoi lintuvirukseen pian sen jälkeen kun oppi-isä Albert Osterhaus löysi ensimmäisen lintuvirustartunnan ihmisestä.
  • Alansa huippua.
  • Tutkimusraportti Science-lehdessä.
  •
  • Yoshihiro Kawaoka
  • Wisconsin–Madison-yliopisto, Yhdysvallat, Tokion yliopisto, Japani
  • Tutkinut lintuvirusta alusta pitäen.
  • Teki viikkokausia kenttätutkimusta jo ensimmäisen Hongkongin virusaallon aikana.
  • Alansa huippua.
  • Tutkimusraportti Nature-lehdessä.

Virusta on seurattu 15 vuotta

1997 Lintuvirus pelästyttää ensi kerran. Hongkongissa 18 ihmistä sairastuu, 6 kuolee. Tortunta­iskuna tapetaan kaupungin koko siipikarja. Virus katoaa näköpiiristä.

2004 Virus tekee näyttävän paluun. Thaimaassa ja Vietnamissa 46 ihmistä sairastuu, 32 kuolee.

2006 Villilinnut ovat kuljettaneet viruksen Eurooppaan. Turkissa sairastuu 12 ja kuolee 4 ihmistä. Huoli pandemian mahdollisuudesta kasvaa.

2008 Virus on levinnyt jo 60 maan linnustoon. Ihmisiä on tilastoinnin alusta, vuodesta 2003 sairastunut 395. Heistä 250 on kuollut.

2009 Sikainfluenssa ohittaa lintuinfluenssan pandemiavirusten listalla.

2011 Lintuinfluenssaa on tavattu kaikkiaan 15 maassa. Sairastuneita on ollut 578, kuolleita 340; kuolleisuus on 60 %. Tutkijat luovat muuntogeenisen viruskannan, joka leviää pisaratartuntana.

20?? Uhka toteutuu, jos luonnonvirus omia aikojaan luo ihmisten kesken leviävän kannan tai sellainen päätyy luontoon laboratoriosta. Ilman rokotetta voi kuolla satoja miljoonia ihmisiä.

Lähde: WHO

Venäjän MM-kisojen virallinen ottelupallo on Telstar18. Adidas on valmistanut kisapallot vuodesta 1970. Kuva: Wikimedia Commons

Tulevaisuuden huippufutarin peliasuun kuuluu älysiruja ja antureita, jotka rekisteröivät joka liikkeen, ja älypallo raportoi maalit ilman tuomaria.

Mistä tulevaisuudessa keskustellaan, jos jalkapallo-ottelun tuomitsemisestakin poistetaan inhimilliset erehdykset? miettii moni penkkiurheilijaveteraani. Viime vuonna kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa nimittäin hämmästytti maailmaa ryhtymällä kokeilemaan älysirutekniikkaa tuomitsemisen apuna.

Teknisen avun mahdollisuus ei ole uusi asia mutta valmius sen hyväksymiseen on.

Aiemmin tuomarin näköaistin avittamiseen on suhtauduttu nihkeästi. Kun televisiokamerat ilmestyivät kentän laidalle 1950-luvulla, tulivat pian myös nauhoitetut ja hidastetut otokset. Äkkiä kävi mahdolliseksi tutkia rauhassa, menikö pallo todella maaliin ja tuomitsiko tuomari oikein. Fifa reagoi päättämällä, että nauhoitukset jätetään huomiotta. Tuomarin sana on laki, näkyi filmillä mitä tahansa.

Yksi seuraus päätöksestä on ollut ikuinen kiista siitä, oliko Englannin joukkueen hyökkääjän Geoff Hurstin kolmas maali MM-finaalin jatkoajalla vuonna 1966 oikea maali vai ei. Hurstin laukaus osui poikkipuuhun ja kimposi alas, mutta minne? Tuomari, joka näki tilanteen heikosti, päätti, että pallo oli maalissa, mutta moni on tuomiosta edelleen eri mieltä.

Nyt linja on muuttumassa jalkapallomaailmassa. Testattavassa seurantajärjestelmässä pallo ilmoittaa sijaintinsa tietojärjestelmään. Tuomari kantaa ranteessaan älyrengasta, joka piippaa, kun tulee maali.

Paikannusanturit palloon ja sääriin

Jalkapallon seurantalaitteisto on kehitetty saksalaisessa tutkimuslaitoksessa Fraunhofer-instituutissa, ja sen on valmistanut saksalainen yritys Cairos Technologies AG. Saksalaiset toivoivat, että älypalloa olisi potkittu jo tämän kesän ottelussa. Näin MM-kisojen isäntämaa olisi päässyt esittelemään tekniikkaansa oikein leveällä rintamalla.

Kehitystyö osoittautui kuitenkin odotettua työläämmäksi ja hitaammaksi. Fifa testasi älypalloa nuoriso-otteluissa viime syksynä. Seurantajärjestelmä havaitsikin kaikki maalit 32 ottelun sarjassa. Valitettavasti tietokone kirjasi maaleiksi myös joitakin ohi menneitä laukauksia. Siksi Fifa heitti älypallon takaisin insinööreille luotettavuuden parantamista varten.

Ensimmäinen yritys oli ehkä hiukan ahne. Heti alussa yritettiin luoda laitteisto, joka kerää valtavasti tietoa.

Cairoksen seurantajärjestelmässä pallon mikrosiru lähettää 2 000 kertaa sekunnissa paikannustietoja antenneihin, jotka sijaitsevat kentän laidalla. Yhtiön mukaan pallon sijainti pystytään määrittämään puolentoista sentin tarkkuudella. Mahdollista on mitata myös pallon nopeus, kiihtyvyys, lämpötila ja paine.

Myös pelaajalla on älysiru kumpaankin säärisuojukseen piilotettuna. Älysiru kertoo hänen sijaintinsa, nopeutensa ja kiihtyvyytensä. Hänen potkaistessaan palloa pystytään mittaamaan laukaisun nopeus. Mittaustuloksista saadaan selville myös askeltiheys ja askelten pituus.

Kilpailijat ovat huomanneet Cairoksen hankkeen vaikeudet. Tanskassa Goalref-niminen yritys on kehittänyt seurantalaitteistoa, joka toteaa vain maalit. Tanskalaiset toivovat näin pääsevänsä suurempaan luotettavuuteen.

Älysirutekniikka ottaa ensi askeliaan, mutta suunta on selvä ja heijastaa tekniikan yleistä kehitystä. Sirut ja sensorit tulevat kaikkialle, ja esineet ja ihmiset muuttuvat tietoverkkojen silmuiksi.

Värinätyynyillä vinkkejä lihaksille

Vielä villimpää on odotettavissa hieman kaukaisemmassa tulevaisuudessa. Ensin tekniikka seuraa pelaajaa etäältä mutta sitten alkaa myös kulkea hänen mukanaan. Taustalla on nouseva tieteenhaara haptiikka, joka tutkii viestin lähettämistä ja vastaanottamista kosketuksen avulla.

Haptiikan tutkija Hendrik-Jan van Veen hollantilaisesta tutkimuslaitoksesta TNO:sta, joka vastaa Suomen VTT:tä, on työtovereineen ideoinut opastavaa peliasua. Urheilijoiden vaatteisiin upotetaan sensoreita, joka mittaavat lihasten toimintaa. Tietokone käsittelee mittaustulokset ja antaa palautetta kosketuksen avulla. Pienet värähtelevät tyynyt kertovat urheilijalle, mitä lihaksia hänen pitäisi käyttää enemmän. Värinä nilkassa voi viestittää, että nyt vauhtia kinttuihin.

Toistaiseksi tekniikkaa ovat testanneet melojat laboratoriossa, mutta tutkijat suunnittelevat asuja myös jalkapallovalmennusta varten.

On helppo kuvitella, miten monipuolisia mahdollisuuksia haptiikka avaa jalkapallossa. Miksei värisijän voi upottaa vaikka pelihousuihin, jolloin haluttaessa saataisiin myös katsojien ja pelaajien välille uudenlaista viestintää. Kannustushuutojen lisäksi suosikkipelaajille voi tulevaisuudessa antaa hellän etäpotkun takapuoleen: Älkää nukkuko! Tsemppiä!

Kun haptiikkaan yhdistetään älykkäät sensoriverkot, syntyy jotain vielä mielikuvituksellisempaa. Joskus verkko pystyy laskemaan optimaalisia syöttöketjuja, ja haptinen värisijä viestittää, mihin suuntaan pitää potkaista. Silloin pelaajilla on jaloissaan todelliset taikakengät.

Video mullisti pelianalyysin

Älysirut ovat vasta tulossa, mutta jalkapallo on teknistynyt ja tieteellistynyt paljon aikaisemmin.

Valmennuksessa video otettiin käyttöön heti, kun kamerat kehittyivät tarpeeksi pieniksi, eli 1970- ja 1980-luvun vaihteessa. Sitä ennen valmentajat ja heidän apulaisensa olivat tarkkailleet peliä kentän laidalta ja tehneet muistiinpanoja kynällä ja paperilla.

Kun kameraan yhdistettiin tietokone, kuvamateriaalista pystyttiin jalostamaan kaikkea mahdollista tietoa kentän tapahtumista. Pelaajat ja valmentaja saattoivat nyt katsoa kuvaruudulta, mitä pelissä todella oli tapahtunut. Pallon ja pelaajien liikkeet, syötöt, laukaisut, haltuunotot ja muut tapahtumat voitiin kirjata tarkasti ja objektiivisesti. Syntyi uusi tieteenhaara, pelianalyysi.

Pelaajan vointia voi valvoa yötä päivää

Mikä sitten on ollut pelianalyysin ja muun jalkapallotutkimuksen arvokkainta antia? Vastaus voi ensi alkuun tuntua yllättävältä.

– Yksilöllisyyden vahvistuminen on ollut tärkein kehitystrendi valmennuksessa ainakin jo 1990-luvulta asti, sanoo biomekaniikan dosentti, ”jalkapalloprofessori” Pekka Luhtanen, joka työskentelee Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksessa Kihussa. Luhtanen on tutkinut Suomessa jalkapalloa ehkä syvällisemmin kuin kukaan muu ja on kansainvälisesti tunnettu pelianalyysin kehittäjä.

Miten niin yksilöllisyys? Jalkapalloahan esitellään malliesimerkkinä tiimityöstä. Tarkemmin katsottuna ristiriitaa ei kuitenkaan ole. Mitä taitavammin jokainen pelaaja hoitaa oman tehtävänsä, sitä hienompaan kokonaistulokseen päästään. Joukkue on sitä parempi, mitä onnistuneemmin osataan sijoittaa oikeat pelaajat oikeille paikoille.

Tekniikka on mahdollistanut entistä paljon yksilöllisemmän valmennuksen. Videolta valmentaja voi tutkia esimerkiksi askelten pituuksia ja tiheyksiä, hetkellisiä asentoja ja nivelten liikelaajuuksia.

Sykemittarilla, joka tuli samoihin aikoihin kuin video eli 1980-luvun alussa, pystytään seuraamaan kuormitusta ja voimavarojen palautumista vaikka vuorokauden läpi.

Mittausten ansiosta pelaaja saa valtavan määrän tietoa itsestään. Vähitellen hän oppii kuuntelemaan kehonsa signaaleja, jolloin laitteita tarvitaan vähemmän. Tekniikka osaltaan auttaa häntä kehittymään ”24 tunnin pelaajaksi”, jota myös lepo, palautuminen ja vapaa-aika auttavat pääsemään parhaaseen mahdolliseen suoritukseen.

Vahvoissa seuroissa, kuten Ajaxissa, valmennus on yksilöllistetty pitkälle. Eri ikäluokkia ja pelin osa-alueita varten on erikoistuneita valmentajiaan. Pelaajat harjoittelevat hyvinkin pienissä ryhmissä.

Pelaajat ovat sekä fyysisesti että psyykkisesti erilaisia. Jotkut ovat perusluonteeltaan hyökkääviä, toiset puolustavia, kolmannet rakentavia. Tarkka tieto pelaajien yksilöllisistä ominaisuuksista auttaa sijoittamaan heidät sopivimmille pelipaikoille.

Joskus kielteinen tunne onkin hyväksi

Pelaajien fyysisen kunnon ja pelitekniikan lisäksi valmentajien pitää virittää heidän mieltään. Fyysisesti tasavahvojen ja älyllisesti yhtä taitavien joukkueiden ottelussa tuloksen ratkaisevat tunteet.

Liikuntatieteiden tohtori Pasi Syrjä Jyväskylän yliopistosta on tutkinut, miten huippujalkapalloilijan tunteet vaikuttavat hänen pelituloksiinsa. Tulokset rikkovat tavanomaisia myyttejä.

Olemme tottuneet pitämään itsestään selvänä, että urheilussa ja muuallakin myönteiset tunteet parantavat suoritusta ja kielteiset vahingoittavat. ”Ajattele positiivisesti”, neuvovat konsultitkin.

Tutkijat ajattelivat samalla tavoin aina 1990-luvulle saakka. Tunteiden tutkimus lähti liikkeelle sotilaspsykologiasta. Psykologit tutkivat toisen maailmansodan aikana sotilaan ahdistusta taistelukentällä. Ahdistusta totuttiin pitämään häiriönä ja yksinomaan kielteisenä tunteena.

Uudempi tutkimus on osoittanut, että myös kielteiset tunteet voivat olla hyödyllisiä ja myönteiset haitallisia. Kielteinen ja epämiellyttävä tunne on joskus tehokas ja stimuloiva. Myönteinen tunne voi olla myös lamaannuttava.

Joitakin auttaa jopa pelokkuus

Syrjän väitöskirjatutkimuksessa pelaajat kuvasivat tunteitaan useilla kymmenillä adjektiiveilla.

Tuskin on yllättävää, että ”latautunut”, ”motivoitunut” tai ”sähäkkä” tunne yhdistyi onnistumisen kokemukseen. Yhtä odotettavissa on, että jos on "väsynyt", "haluton" tai "veltto" olo, tuloksia syntyy huonosti.

Mielenkiintoista sen sijaan on, että löytyi positiivisia mutta haitallisia tunteita. Vahingollisia positiivisia tunteita pelaajat luonnehtivat useimmiten sanoilla "huoleton", "tyytyväinen" ja "tyyni".

Kielteisiä mutta hyödyllisiä tunteita kuvasivat esimerkiksi adjektiivit "jännittynyt", "tyytymätön" ja "hyökkäävä".

Mutta tässä ei ollut vielä kaikki. Hyödyllisten ja haitallisten tunteiden valikoima vaihteli pelaajasta pelaajaan. Esimerkiksi "huoleton" tunne vaikuttaa moniin pelaajiin haitallisesti mutta joihinkin myönteisesti. "Pelokas" tunne on useimmille haitaksi mutta joillekin hyödyksi.

Tieto omasta tunneprofiilista auttaa pelaajaa vahvistamaan juuri niitä tunteita, jotka auttavat häntä saavuttamaan parhaat tulokset. Näin valmentaja pystyy yksilöllistämään valmennusta myös tunnepuolella.

Kalevi Rantanen on teknistä luovuutta tutkiva diplomi-insinööri, tietokirjoittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.

Julkaistu Tiede-lehdessä 4/2006

Jalkapallon pieni historia

1863 yksitoista englantilaista seuraa sopivat jalkapallon säännöistä.

1800-luvun loppupuoliskolla tasaisen pyöreä kumikalvo alkaa korvata epäsäännöllisen muotoisen sianrakon jalkapalloissa. Pallon lujittamiseksi uloin kerros ommellaan nahasta. Jalkapallokengät ovat nilkkapituisia ja nappulat metallisia.

1904 perustetaan Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa.

1909 kenkien metallinappulat kielletään vaarallisina ja siirrytään nahkaisiin.

1920-luvulla kehitetään ruuvattavat, vaihdettavat nappulat.

1930 ensimmäiset MM-kisat järjestetään Uruguayssa.

1954 MM-kisat televisioidaan ensimmäisen kerran. Fifa päättää, ettei nauhoituksia käytetä tuomareiden apuna.

1962 tanskalainen Select Sport esittelee 32:sta kuusikulmiosta ommellun pallon. Vuosikymmenen edetessä siirrytään mataliin, ketteriin kenkiin ja kehitetään ensimmäiset täysin synteettiset pallot.

1970 saksalainen Adidas valmistaa ensimmäisen Telstar-kisapallon. Se saa nimensä 1960-luvun Telstar-satelliitista.

1980-luvulla synteettiset pallot syrjäyttävät nahkaiset pallot. Kenkiä parannellaan biomekaanisten mittausten turvin. Valmennuksessa otetaan käyttöön videointiin perustuva pelianalyysi ja sykemittariseuranta.

1990-luvulla palloihin aletaan lisätä polymeerivaahdoista valmistettu sisäkerros, joka nopeuttaa pomppua ja parantaa vesitiiviyttä.

1991 pelataan ensimmäinen MM-ottelu naisten jalkapallossa.

2000-luvulla uudet polymeerimateriaalit vahvistavat ja keventävät kenkiä.

2005 Fifa testaa sijaintinsa ilmoittavaa älypalloa nuorten turnauksessa Perussa. Tekniikka lähetetään jatkokehittelyyn.

2012 Maaliviivakamerat seuraavat maalin syntyä MM-kisoissa Brasiliassa.

2017 Fifa testaa videotuomarointia, Video Assistant Referee -järjestelmää, MM-kisojen esiturnauksessa Confederations Cupissa Venäjällä.

2018 Videotuomarointi, lyhyesti Var, otetaan käyttöön MM-kisoissa Venäjällä. Seurantakamerat paikantavat pelaajat kentällä. Katsomosta saa erityissovelluksella yhteyden vaihtopenkille, ja virallinen kisapallo tarjoaa omistajalleen nfc-sirun välityksellä oheispalveluja.

Aikajana päivitetty 13.6.2018

Keskiaika toi viinamarjat, perunat ja plomut.

Kesäkuumalla tekee mieli syödä mehukkaita hedelmiä. Globaalien markkinoiden ansiosta niitä on nykyään tarjolla ympäri vuoden, mutta kesäntuoreina ne maistuvat aivan erikoisen hyviltä.

Suomessa ei kasva yhtään kotoperäistä hedelmälajia. Kaikki ovat alkuaan muualta tuotuja.

Vanhimmasta päästä on omena, jonka nimityksellä on vastine muutamissa lähisukukielissä. Sanaa on arveltu vanhaksi iranilaiseksi lainaksi, mutta sen esihistorialliset kulkureitit ovat hämärän peitossa. Vanhoina aikoina kauppaa käytiin etenkin ylellisyystuotteilla, koska jokapäiväisessä elämässä tarvittavat perushyödykkeet tuotettiin itse.

Keskiajan Turun arkeologisissa kaivauksissa on löydetty viinirypäleiden ja viikunoiden jäänteitä, ja ilmeisesti myös niihin viittaavat sanat ovat olleet kaupunkilaisille tuttuja. Muualla Suomessa fiikunat ja viinamarjat opittiin tuntemaan viimeistään 1500-luvun puolimaissa, kun Mikael Agricola kertoi niistä suomenkielisissä teoksissaan.

Viini oli tärkeä tuontituote jo keskiajalla, ja siitä käytettiin vanhaa germaanista lainanimitystä viina 1800-luvun alkuun asti. Viikunan alkujuuret ovat latinassa, jossa ficus tarkoittaa sekä viikunahedelmää että viikunapuuta.

Agricola mainitsee myös perunan, jolla hän tarkoittaa päärynää, latinaksi pirum. Niitä kasvatettiin hänen aikanaan jo Suomenlahden eteläpuolella. Päärynä-sana on kuitenkin lainattu ruotsista, jossa latinan sanaa on muokattu omaan kieleen sopivaksi ottamalla mallia marjaa tarkoittavasta bär-sanasta.

Luumutkin olivat Itämeren alueen vanhaa kauppatavaraa, ja niitä saatettiin jopa viljellä Naantalin luostarissa 1400-luvulla. Luumu-sana on tullut ruotsista, ensi alkuun asussa plomu tai plumo.

Murteissa ja vanhassa kirjakielessä luumuja on nimitetty myös väskynäksi. Se on lainaa varhaisuusruotsin sanasta swetzkon, joka puolestaan perustuu uusyläsaksan sanaan Zwetschge. Se on alkuaan mukaeltu loppuosa latinan sanasta damascena ja kertoo, että luumut tulivat alun perin Damaskoksen suunnalta.

Tavallisten suomalaisten ruokavalioon metsämarjat ovat kuuluneet esihistoriallisista ajoista lähtien, mutta tuoreiden tuontihedelmien syöntiä on alettu opetella vasta 1800-loppupuolella. Sanomalehti Suometar raportoi huhtikuussa 1856, kuinka kauppalaiva täynnä ”appelsiinia, sitronia ja mandelia” oli saapunut Tallinnan satamaan. Muutaman vuoden kuluttua sama onni kohtasi myös helsinkiläisiä.