Tyrannosaurus rexin sukulainen Daspletosaurus horneri johdatti paleontologit perille tyrannosaurusten kuonon luonteesta. Kuva: Dino Pulerà

Tyrannosaurukset luultavasti aistivat kuonollaan yhtä hyvin kuin ihmiset sormenpäillään.

Tyrannosauruksilla oli herkästi aistiva kuono, jolla he hoivasivat jälkeläisiään ja jota ne käyttivät myös parittelua edeltävään hellintään.

Näin todistelevat tutkijat, jotka ovat analysoineet vastalöydetyn tyrannosauruslajin Daspletosaurus hornerin ja sen sukulaisten, kuten Tyrannosaurus rexin, kasvoluiden rakennetta.

Tyrannosaurusten kuonon epätasainen pintarakenne viittaa siihen, että kuonoa peitti herkästi aistiva suomuinen iho. Kuono oli tutkijoiden mukaan samanlainen kuin krokotiileilla.

Tyrannosaurusten kuonoluiden aukot, joissa verisuonet ja hermosäikeet kulkivat, ovat lähestulkoon samalla tavoin järjestyneitä ja yhtä tiheässä kuin krokotiileilla. Aukot luissa mahdollistavat kuonon tiiviin hermotuksen. Krokotiileilla kuonon herkkyys vastaa ihmisten sormenpäiden tuntoherkkyyttä.

Tyrannosaurukset käyttivät herkkää kuonoaan samoihin tarkoituksiin kuin krokotiilit, tutkijat päättelevät. Kuono oli tärkeä tietenkin saalistuksessa ja erilaisten kohteiden käsittelyssä.

Herkkä kuono oli omiaan myös aistimaan pesän lämpötilaa ja pitämään sen sopivana. Se auttoi myös munien ja poikasten liikuttelussa näitä vahingoittamatta.

Parittelussa tyrannosaurukset saattoivat hieroa kuonojaan yhteen eräänlaisena esileikkinä, tutkijat kirjoittavat raportissaan Scientific Reports -lehdessä.