Nukkuminen parantaa muistia, säätelee mielialaa ja huuhtoo kuonaa aivoista. Unen puute aiheuttaa tulehdustilan ja lisää monien sairauksien riskiä.

Nukkuminen on yksi biologian suurista arvoituksista, kertoo Helsingin Sanomat jutussaan. Emme pysty täysin selittämään, mikä tarkoitus unella on evoluution saatossa ollut.

Teorioita unen merkityksestä on kyllä runsaasti. Yhtä selitystä nukkumisen tarkoitukseksi tuskin koskaan löytyy, sanoo dosentti Tarja Stenberg, joka johtaa Helsingin yliopiston Helsinki Sleep Team -tutkimusryhmää.

Eniten on tutkittu vaikutuksia aivoihin – ja erityisesti muistiin sekä oppimiseen. Valtava määrä tutkimuksia osoittaa, että nukkuminen oppimisen jälkeen parantaa oppimistuloksia. Uni vahvistaa muistia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Yksi keskeisistä asioista on se, että hippokampuksen työmuistista koodataan yön aikana tietoa aivokuorelle pysyväismuistiin.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aivot siirtävät muutaman edellisen päivän tai jopa viikon aikana työmuistiin valveilla ollessa tallentunutta tietoa.

Uni vahvistaa hermosolujen välisiä kytkentöjä eli synapseja. Tämä on kiistatta unen tärkeä tehtävä. Mutta vahvistamisen lisäksi uni toisaalta myös karsii yhteyksiä.

Nukkuminen on välttämätöntä myös mielenterveyden kannalta. Uni säätelee mielialaamme.

”Unettomuus on yksi parhaiten tunnetuista masennuksen riskitekijöistä, ja se on myös yksi selkeä syy, miksi unettomuutta kannattaa hoitaa”, sanoo psykiatrian professori Tiina Paunio Helsingin yliopistosta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Hän johtaa Helsingin yliopiston Sleepwell-ohjelmaa, johon myös Stenbergin unitutkimusryhmä kuuluu.

Lisäksi unettomuus lisää ahdistuneisuuden riskiä. Ahdistuneisuuden syy-yhteys uneen on kuitenkin masennusta monimutkaisempi.

Uni myös puhdistaa kuona-aineita aivoista. Tämä tehtävä on tunnistettu vasta verrattain lyhyen aikaa. Tanskalainen professori Maiken Nedergaard työtovereineen raportoi aivojen puhdistusjärjestelmästä Science-lehdessä vuonna 2013. Näyttö niin sanotun glymfaattisen järjestelmän toiminnasta perustuu vielä pääosin jyrsijäkokeisiin, ja merkityksestä ihmisillä tarvitaan lisää tutkimusta.

Glymfaattinen järjestelmä toimii aktiivisimmin syvän unen aikana. Aivoja ympäröivä aivo-selkäydinneste pääsee silloin huuhtelemaan aivokudoksen soluvälitiloja syvemmältä kuin valveilla ollessa. Univajeessa aivojen pesukoneeksi tai viemäriverkostoksi kutsutun järjestelmän toiminta voi heikentyä.

Jos ja kun unen puute sekoittaa viemäriverkoston toimintaa, myös beeta-amyloidiproteiinin puhdistuminen aivoista voi häiriintyä. Se saattaa olla kohtalokasta, sillä yleisimmässä muistisairaudessa Alzheimerin taudissa aivojen kuorikerrokseen kertyy juuri beeta-amyloidiplakkia.

Unen merkityksen tutkiminen on keskittynyt niin paljon aivoihin, että muu elimistö on jäänyt vähemmälle huomiolle. Unen puutteesta kärsivät kuitenkin myös kehon muut osat.

Väestötutkimukset osoittavat selvästi, että univajeesta tai unihäiriöistä kärsivillä on suurempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä kakkostyypin diabetekseen kuin hyvin nukkuvilla.

Univaje – samoin kuin vaikkapa stressi tai kihtikiteet – aktivoi luonnollisen immuunijärjestelmän. Elimistössä syntyy lievä tulehdustila.

Matala-asteista tulehdustilaa onkin esitetty selitykseksi sille, miksi huonounisuus lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, kakkostyypin diabetekseen, masennukseen ja Alzheimerin tautiin.

Kysely

Kärsitkö univaikeuksista?

Kyllä, usein.
Kyllä, usein.
57.7%
Kyllä, aika ajoin.
Kyllä, aika ajoin.
27.4%
En.
En.
14.7%
Ääniä yhteensä: 251
Käyttäjä33793
Seuraa 
Viestejä4038

Kun otin bissee niin nukuin paljo, ehkä liikaa.
Jäänny bisse pois niin 8h yössä ja joskus päikkärit.
Ihan hyvin nukuttaa ja stressilevelit tai toleranssi kohdallaan.

DIAMOND
Seuraa 
Viestejä4689

Ikähän sen tekee, että sietää stressiä huonommin. Joskus punariisi ja tryptofaani tehoaa. Kudokset löystyy ja kuona-aineita kasaantuu lihassoluihin, kusettaa herkästi. Vanhetessa elimistö kuihtuu, kuivuu ja rasvoittuu, hengitys vastaavasti vaikeutuu. Myös laihduttaminen löystyttää kudoksia. Ainut keino nukkua hyvin, on raskas fyysinen työ. Haet metsästä pari mottia halkoja ja otat jotain kolesterolia alentavaa jugurtin kanssa, lasi maitoa ei auta. B3-vitamiinien on todettu olevan tehokkaita solujen energia-aineenvaihdunnan vilkastuttajia eläimillä.

Lopeta sekakäyttö ja lisää vain GOLD 5w/40, diamonds are forever.

Sisältö jatkuu mainoksen alla