Edes 10000 askelta päivässä ei tuo terveyshyötyjä, jos kävelee turhan hitaasti eikä koskaan hengästy.

Monelle arkiliikkujalle on jäänyt mieleen sääntö, jonka mukaan pitäisi astella vähintään 10000 askelta päivässä. Tämä ei kuitenkaan välttämättä riitä terveyshyötyjen saamiseksi, muistuttaa Helsingin Sanomat jutussaan.

”12 000 askeltakaan kolmen neljän kilometrin tuntivauhdilla ei tee hyväkuntoiselle mitään”, sanoo lehden haastattelussa emeritusprofessori Juhani Leppäluoto Oulun yliopiston biolääketieteen laitokselta.

Terveet 35–40-vuotiaat naiset voivat kävellä hänen mukaansa jopa 15 000 askelta päivässä ilman, että hapenottokyky ja lihasvoima paranevat ja niin sanottu huono ldl-kolesteroli laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Terveyshyötyjä ei nimittäin tule, jos terve ihminen ei välillä rasita itseään kunnolla. Näin voi käydä esimerkiksi silloin, jos hyväkuntoinen keski-ikäinen kävelee päivittäin jopa 15 000 askelta, mutta vauhti jää alle kolmeen kilometriin tunnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Terveen ihmisen pitäisi hänen mukaansa kävellä vähintään viiden kilometrin tuntivauhtia terveysvaikutusten saavuttamiseksi.

Silloin riittävät paljon pienemmätkin askelmäärät ja kilometrit. Jopa tuhannella askeleella tai kymmenen minuutin päivittäisellä liikkumisella voi olla terveyshyötyjä, jos nopeus on yli viisi kilometriä tunnissa.

Kysely

Lasketko askeleitasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla