Liikunta synnyttää uusia aivosoluja ja siivittää oppimista.

Fyysisten ja älyllisten kykyjen välillä on yhteys, ja se jatkuu syntymästä vanhuuteen asti, muistuttaa Helsingin Sanomien juttu.

Liikunta parantaa oppimista, muistia ja keskittymiskykyä pitkin matkaa monella mekanismilla. Se myös lisää aivosoluja.

Vauvan hermoverkot rakentuvat liikkeen ja aistien antamien ärsykkeiden myötä. Kun vauva saavuttaa uusia liiketaitoja, hän saa niiden kautta myös lisää tietoa ja kokemusta maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”On huomattu, että myös vauvan sosiaaliset ja tiedolliset taidot hypähtävät eteenpäin, kun hän saavuttaa uuden motorisen virstanpylvään. Erityisen selvästi kytkeytyvät toisiinsa hienomotoriikan ja puheen kehitys”, kertoo neurobiologi Tiina Huttu Pää edellä -kirjassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vanhemmilla lapsilla aerobinen kunto kytkeytyy verbaalisiin ja matemaattisiin taitoihin, keskittymiskykyyn, itsehillintään ja jopa älykkyyteen.

Paljon liikkuvilla lapsilla on myös vähän liikkuvia parempi itsetunto ja vähemmän stressiä, ahdistusta ja masennusta.

Aerobinen terveys näkyy jopa muistikeskus hippokampuksen koossa. Hyväkuntoisilla kymmenvuotiailla se on keskimäärin suurempi kuin huonokuntoisilla.

”Tutkimukset osoittavat systemaattisesti, että fyysisesti aktiivisemmilla oppilailla on keskimäärin paremmat koulunumerot tai valtakunnallisten kokeiden testitulokset sekä paremmat tulokset muisti- ja tarkkaavaisuustesteissä”, tiivistää aivotutkija, Helsingin yliopiston professori Minna Huotilainen tuoreessa kirjassaan Näin aivot oppivat.

Myös aikuisten ja ikäihmisten aivoissa näkyy yhteys fyysisen kunnon ja aivojen kunnon välillä.

Mitä parempi kunto ja mitä enemmän liikuntaa, sitä enemmän harmaata ainetta otsalohkon alueella ja hippokampuksessa. Sen taas on havaittu liittyvän parempaan suorituskykyyn muisti- ja tarkkaavaisuustesteissä.

Kysely

Mikä sinua liikuttaa?

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5829

Sorasta puhtat tiet ja uudet lenkkarit on inspiroiva yhdistelmä... tosin en juokse, kävelen. Ja pyöräily on ikilajini. Kävelyä ja pyöräilyä harrastan välillä, koska se on virkistävää. Aivot tuulettuu. Useammin voisi kyllä tuulettaa..! :) Lukioaikoina oli tapana tehdä joka päivä 1,5 tunnin lenkki, satoi tai paistoi, se oli helppoa kun ei edes miettiny viitsiikö vai ei. Lähti vain. Nyt liikunnan käsite on ehkä turhan kunnianhimoinen tai jotain. Tiedän että tulen liikkumaan paljon seuraavat 7 kk, joten toistaiseksi minut saa liikkumaan lähinnä ruuan hakeminen ja kotityöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla