Hengitystapa muokkaa jopa muistiamme ja voi lievittää stressiä, unettomuutta ja kipua.

Rauhallinen hengitys vähentää stressiä ja lieventää ahdistuneisuutta, muistuttaa Helsingin Sanomat jutussaan.

Kasvava määrä tutkimuksia kertoo erilaisten hengitystekniikoiden tyynnyttävän levotonta mieltä.

Hengityksen hidastaminen aktivoi keskeistä aivohermoamme vagus- eli kiertäjähermoa. Vagushermo ulottuu aivorungosta useisiin tärkeisiin elimiin kuten sydämeen, keuhkoihin ja suolistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Hidas palleahengitys sekä lieventää stressiä että parantaa tarkkaavaisuutta, kertoo esimerkiksi Frontiers in Psychology -lehdessä julkaistu tutkimus. Stressihormoni kortisolin tasot laskivat merkitsevästi palleahengitystä harjoitelleilla koehenkilöillä kontrolliryhmään verrattuna. Lisäksi heidän huomiokykynsä parani kahdeksan viikkoa kestäneellä harjoitusjaksolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jotkut suosivat vuorosieraimin hengittämistä. Tällaista tekniikkaa käytetään esimerkiksi Sudarshan Kriya -joogassa eli Skyssä.

Yhdysvaltalaisen Stanfordin yliopiston suomalaistaustainen psykologi Emma Seppälä on tutkinut yhdysvaltalaisia Irakin ja Afganistanin sotien veteraaneja, jotka kärsivät traumaperäisestä stressihäiriöstä. Sky-harjoituksia tehneiden ahdistuneisuus lieveni verrattuna kontrolliryhmän veteraaneihin, jotka olivat joogaharjoitusten jonotuslistalla.

Pennsylvanian yliopiston tutkimuksessa Sky-harjoitukset lievensivät puolestaan vakavaa masennusta. Tutkittavat eivät olleet saaneet apua lääkehoidosta, mutta hengitysharjoitukset tehosivat heihin.

Monissa rentoutumisharjoituksissa korostuu nenän kautta hengittäminen. Se on uusien tutkimusten mukaan ratkaisevaa myös oppimisen ja muistin kannalta.

Kysely

Osaatko rauhoittua hengittämällä?

Kääpä
Seuraa 
Viestejä1428

Oma hengitysnopeus levossa on 6x minuutissa.
Jos on 10x tai yli niin on ongelmia tiedossa.
Matala palleahengitys. Ei syvät vedot.
Liika hengittäminen on vahingollista.
Kevyt hengitys on suotavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla