Planeetan suolavesi voi tarjota tarpeeksi happea mikrobeille.

Marsin kaasukehässä on happea niin vähän, ettei se juuri tarjoa edellytyksiä elämälle. Suolaista vettä on kuitenkin aivan Marsin pinnan alla, ja nähtävästi paljon. Se voisi riittää sellaisten mikrobien elämälle, joka sai alkunsa maapallolla miljardeja vuosia sitten.

Hapen määrä voisi paikoin elättää myös alkeellista monisoluista elämää. Näin päättelevät tutkijat Nature Geoscience -lehdessä.

”Pinnanalaiset suolaliuokset voisivat tarjota riittävästi happea mikrobeille”, sanoo raportin kirjoittaja, Nasan fyysikko Vlada Stamenkovic.

”Tämä mullistaa käsityksiämme elämän mahdollisuuksista Marsissa nyt ja aiemmin”, hän sanoi uutistoimisto AFP:lle.

”Tulokset eivät tarkoita sitä, että Marsissa olisi elämää, mutta ne osoittavat, mitkä ovat marsperään vesistä liuenneen hapen tarjoamat mahdollisuudet.”

Tähän asti oletettiin, että hapen määrä Marsissa ei riitä mikrobien elättämiseen. Marsin kaasukehän tilavuudesta happea 0,14 prosenttia, kun maapallon ilmakehässä sitä on 21 prosenttia.

Maapallon happi muodostuu kasvien fotosynteesissä. Happi vaikutti ratkaisevasti siihen, että maapallolle syntyi mutkikasta elämää.

Maapallolla elää mikrobeja myös hapettomissa ympäristöissä, kuten valtamerten pohjien niin sanottujen mustien savuttajien äärellä. Niinpä Marsissa on tutkittu lähinnä tällaisen anaerobisen elämän mahdollisuuksia.

Marsia kiertävät satelliitit ovat hiljattain löytäneet viitteitä suolavesien esiintymistä aivan Marsin pinnan alta. Jos suolaa on paljon, vesi pysyy nestemäisenä myös hyvin kylmissä lämpötiloissa. Nestemäisyys on puolestaan edellytys sille, että happi liukenee Marsin maaperään. Niinpä suolavedet voivat tarjota mikrobeille mahdollisuuden elää ja lisääntyä.

Vuodenajasta ja alueesta riippuen lämpötila voi vaihdella Marsin pinnalla 195 miinusasteesta 20 plusasteeseen Celsiusta.

Marsin suolavesien tutkijat kehittivät löytöjen pohjalta mallin siitä, kuinka happi liukenee Marsissa lämpötiloissa, jotka ovat alle veden jäätymispisteen. Nämä kylmät olot voivat tarjota edellytyksiä mikrobeille.

Toinen malli arvioi Marsin ilmaston muutoksia 20 miljoonan viime vuoden aikana ja seuraavien kymmenen miljoonan vuoden aikana, kertoo verkkolehti Phys.org.

Laskelmat osoittivat yhdessä, mitkä punaisen planeetan alueet todennäköisimmin tuottavat happea. Tämä tieto voi auttaa, kun tutkijat pohtivat, minne seuraavat Mars-luotaimet laskeutuvat.

Uskotko, että Marsista löytyy joskus elämää?