Älylaitteiden siniselle valolle altistumiselle on määritelty yläraja, mutta punainenkin valo voi olla haitaksi.

Sinisestä valosta on tullut huolenaihe, koska se haittaa unta ja silmien terveyttä. Päivittäin käytettävät älypuhelimet, tietokoneet ja tabletit lähettävät enemmän sinistä valoa kuin mitään muuta väriä.

Ratkaisevaa on se, minkä tyyppistä sininen valo on, selittää Helsingin Sanomien juttu.

Ranskan terveysviranomainen Anses kertoo keväällä 2019 julkaistussa raportissa, että kotona tyypillinen lämmin valkoinen led-valaistus on vain lievästi haitallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen sijaan esimerkiksi uusimmat taskulamput, auton ajovalot ja jotkin lelut tuottavat valkoisempaa ja kylmempää sinistä valoa, joka on haitallisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Erityisen herkkiä kylmän siniselle valolle ovat lapset ja nuoret, koska heidän silmänsä eivät ole vielä täysin kehittyneet.

”Pieni riski sinisen valon aiheuttamien fotokemiallisten verkkokalvovaurioiden syntymiselle on, mutta tietoa tarvitaan vielä lisää, jotta riskitaso voidaan määrittää tarkasti”, sanoo tutkimusprofessori Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Säteilyturvakeskus on määritellyt näkyvälle siniselle valolle altistumisrajat. Pitkän altistumisen yläraja on 166 minuuttia päivässä.

Aallonpituutensa vuoksi sininen valo häiritsee terveellistä unta heikentämällä unihormoni melatoniinin tuotantoa.

Myös punainen ja himmeä valo voivat heikentää unen laatua, suomalainen tutkimus kertoo. ”Pimennysverhoja ja kaihtimia kannattaa käyttää myös talviöinä, jotta keinovalo ei pääse ulkoa sisälle häiritsemään unta”, suomalaistutkijat kirjoittavat.

Eniten unta haittaa älylaitteen piristävä vaikutus. Sen haitta on sinisen valon aiheuttamaa suurempi, Partonen kertoo.

”Silmien rasittuminen johtuu näyttöruudulla pitkään jatkuvasta työskentelystä. Univaikeudet johtuvat puolestaan sisällöstä, joka pitää aivomme myöhään yöhön asti virkeinä.”

Partonen suosittaa laittamaan puhelimen syrjään 1–2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Viimeinen tunti ennen nukahtamista tulisi pyhittää rentoutumiselle.

Kysely

Vältteletkö illalla näyttöruudun valoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla