Kuvitus Hanna Härkälä
Kuvitus Hanna Härkälä

Länsimaissa autoilun kasvu päättyi vuosia sitten. Suomi seuraa perässä.

Monelle keski-ikäiselle auto on vapauden symboli. Ilman autoa aikuistuvalla nuorella ei ollut kavereita eikä seksielämää. Autokouluun mentiin 17-vuotiaana, heti kun laki salli, jotta kortti saatiin jo sillä viikolla, kun täyttettiin 18.

Nyt nuoret aikuiset ajattelevat toisin. Muutama vuosi sitten Helsingin kaupungin laskelmat päivähoidon tarpeesta osuivat pahasti alakanttiin. Aiemmin perheenlisäys merkitsi muuttoa Helsingistä tilavampaan asuntoon Espooseen, Vantaalle tai kehyskuntiin, mutta nyt yhä useammat haluavat kasvattaa lapsensa kantakaupungissa.

Kaupungissa lapsiperhe voi tulla toimeen ilman autoa, kun kehyskunnissa niitä tarvitaan oikeastaan kaksi.

Kyse ei ole vain helsinkiläisestä marginaali-ilmiöstä. Lähes kaikki mittarit osoittavat autoilun kasvun päättymistä Suomessa.

Vähemmän kilometrejä

Suomalaiset ajoivat henkilöautoilla 22,18 miljardia kilometriä vuonna 1980, käy ilmi Liikenneviraston tilastoista. Suomen autoistuminen oli muita länsimaita jäljessä, mutta talouskasvun myötä liikennesuorite kaksinkertaistui kolmessa vuosikymmenessä. Vuonna 2011 henkilöautoilla ajettiin ennätysmäiset 46,78 miljardia kilometriä. Vuonna 2012 luku putosi 46,62 miljardiin kilometriin.

Nuoriso ei myöskään hanki ajokorttia entisellä innolla. Ruotsissa enää vain noin 25 prosenttia 18-vuotiaista suorittaa ajokortin. Osa ajaa kortin myöhemmin, jos elämäntilanne muuttuu.

Tätä niin sanottua Tukholma-ilmiötä on odotettu Suomeenkin. Taloussanomien toissavuotinen soittokierros helsinkiläisiin autokouluihin osoitti, että ajokortin suosion­ uskotaan laskevan nuorison keskuudessa.

Yhdysvallat edellä

Ajokortti on kallistunut, bensiini on ollut pitkään kallista, eikä Suomen talous ole vieläkään päässyt vuonna 2007 alkanutta finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Jatkuuko autoilun kasvu, jos talouskasvu lähtee taas kunnolla käyntiin?

Mikäli Suomi seuraa muun maailman trendejä, autoilu hiipuu talouden noususta riippumatta. Monissa maissa niin sanottu autohuippu, peak car, saavutettiin jo kymmenisen vuotta sitten.

Australian hallitukselle kaksi vuotta sitten tehdyssä tutkimuksessa ilmeni, että 20 rikasta maata on tullut käännekohtaan ajoneuvoilla ajettujen kilometrien määrässä. Yhdysvalloissa mittari osoitti kasvun tasaantumista jo kymmenen vuotta sitten, ja vuonna 2007 kilometrit kääntyivät laskuun.

Yhdysvaltojen väestö on kuitenkin kasvanut tällä vuosituhannella. Henkeä kohti laskettujen kilometrien määrä saavutti huippunsa jo vuonna 2000.

Economist-lehden mukaan autottomuudesta on tullut nuorisomuoti sellaisissakin vahvan autokulttuurin maissa kuin Saksassa.  Nuorten saksalaisten talouksien joukossa autottomien osuus kasvoi 20 prosentista 28 prosenttiin vuosien­ 1998 ja 2008 välillä.

Kaikki hoituu kotoa

Nuoret eivät koe autoa enää samalla tavalla tärkeäksi kuin aiemmat sukupolvet. Economistin mukaan sen paikan ovat ottaneet internet ja sosiaalinen media. Michiganin yliopiston 15 maata kattaneessa kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että siellä, missä tavallista suurempi osa nuorista käyttää paljon internetiä, tavallista harvemmalla on ajokortti.

TNS-tutkimuslaitoksen maail­manlaajuisen tutkimuksen mukaan nuoret suhtautuvat autoon yhä enemmän välineenä ja yhä vähemmän tavoitteena itsessään. Sosiaalinen media antaa nyt nuorille pääsyn siihen maailmaan, johon aiem­min tarvittiin autoja.

Tutkimuslaitos KCR:n mukaan Yhdysvaltain 18–34-vuotiaat sanovat paljon muita ikäryhmiä useammin, että sosiaalinen elämä verkossa korvaa autoilua. Yhdysvalloissa isoihin kauppakeskuksiin ajetaan paitsi ostoksille myös elokuviin ja kahville. Sosiaalinen media on alkanut korvata ihmisten välisiä kohtaamisia, mutta myös netistä ladattavat elokuvat ja verkkokauppa vähentävät tarvetta lähteä kotoa.

Virastot eivät usko

Kaiken tämän lisäksi autoilun vähentymistä selittää kaupungistuminen. Rikkaissa maissa autoilu on pysynyt vakaana tai jopa lisääntynyt maaseudulla, missä yksityisauto on edelleen ylivoimaisesti käytännöllisin tapa liikkua. Tulevaisuudessa yhä suurempi osa ihmisistä asuu kuitenkin kaupungeissa.

Yhdysvalloissa suurten kaupunkien asukkaista yhä useampi pärjää ilman autoa. Economist-lehden mukaan yli kolmen miljoonan asukkaan kaupungeissa 13 prosentilla ei ole autoa, kun taas maaseudulla autottomia on vain kuusi prosenttia.

Tiehallinnon vuonna 2007 julkaisema Tieliikenne-ennuste 2007–2040 arvioi, että ajettujen kilometrien määrä kasvaisi Suomessa vielä 2030-luvullakin. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tämänvuotisissa skenaarioissa arvellaan, etteivät muun Euroopan laskutrendit ole välttämättä sovitettavissa harvaan asuttuun Suomeen.

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Marko Forsblom sanoo, että vasta tulevaisuus näyttää, onko havaittu autoilun väheneminen aito käyttäytymismuutos. Hänen käsityksensä poikkeaa virastojen ennusteista.

– Oma näkemykseni on, että kyse on isommasta ja pysyvämmästä ilmiöstä kuin taloussuhdanteesta.

Forsblom uskoo, että digitaalistumisen myötä ihmiset alkavat hoitaa uudella tavalla arkitoimensa, kuten työn, opiskelun, ostokset ja treffit. Myös ajoneuvojen erilainen yhteiskäyttö yleistyy.

– Liikennekin palveluistuu, ja omistajuuden merkitys vähenee.

Marko Hamilo on vapaa tiedetoimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.

Julkaistu Tiede-lehdessä 4/2014

Nämä vauhdittavat alamäkeä

  • Kaupungistuminen jatkuu, ja kaupungissa pärjää joukkoliikenteellä.
  • Verkkokauppa ja nettipalvelut vähentävät tarvetta liikkua kotoa.
  • Sosiaalinen media on korvannut torin kiertämisen Datsunilla.
  • Auto ei enää lisää nuoren aikuisen statusta.
taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Autohuippu meni jo

Autoilun todelliset kustannukset ovat verotuspoliittisia, auton omistaminen maksaa jo useita satasia vuodessa, sen käytöstä nyt puhumattakaan ja pakollisista ylihinnoitelluista vakuutuksista. Nuo em. maksavat vuodessa enemmän kuin auton hankintahinta. Auto on käytännössä pakollinen väline, jos ei halua maksaa ylihinnoiteltua vuokraa ja asua Hellsingissä. Julkinen liikenne kehän ulkopuolella on huono vitsi, tai sitten se on sarkasmiksi tarkoitettukin.
Lue kommentti

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008

Autohuippu meni jo

SamBody 20.08.2014 klo 22:32 Ajokorttia ja autoa ei hankita, kun ei ole varaa - eikä ainakaan enää huimiin vakuutus-, käyttövero ja polttoainekuluihin. Olisiko tuo yksi mahdollinen selitys kansan köyhtyessä? Tuo on muuten varmaan yksi painava syy noitten kirjotuksessa mainituiden lisäksi. Nykyään ihmiset osaa laskea atoilun todelliset kustannukset verrattuna autottomuuteen. Hyötyliikunta toivottavasti on myös valtaamassa alaa. Itsellä ei nuorena ollut ajokorttia, tarve tuli vasta yli 30...
Lue kommentti

Huolehdi bisneksestä niin bisnes huolehtii sinusta.