Tärkeintä työhaastattelussa on hymy, ja neuvottelun voi ratkaista maisemahissi.

Teksti: Tuija Matikka

Tärkeintä työhaastattelussa on hymy, ja neuvottelun voi ratkaista maisemahissi.

Julkaistu Tiede -lehdessä 9/2010Työnantajat kuvittelevat palkkaavansa työntekijöitä pätevyyden ja kokemuksen perusteella. Käytännössä parhaiten onnistuvat kuitenkin sympaattisimmat hakijat, selvisi vuonna 2004, kun Chad Higgins Washingtonin yliopistosta ja Timothy Judge Floridan yliopistosta selvittivät sadan vastavalmistuneen työnsaantia. Hymyilevä katsekontakti ja rento rupattelu organisaatiosta tai muusta kiinnostavasta aiheesta antoivat ratkaisevan vaikutelman. Jähmeä hikipinko oli näissä tilanteissa heikoilla, vaikka olisi saattanut olla organisaation kannalta paras valinta. Mikä avuksi, jos hakutilanne jähmettää? Jollei helpottunut hymy muuten irtoa, kannattaa ajatella jotain mukavaa, vaikkapa riemua, joka koituu anopin peruuttaessa kyläilyn. On tutkittu myös, missä järjestyksessä kannattaa esittää itseä koskevia faktoja. 1970-luvun alussa Duken yliopiston psykologit Edward Jones ja Eric Gordon arvioittivat tuntemattoman miehen sympaattisuutta. Ääninauhalla hän kertoi saaneensa potkut koulusta lunttaamisen takia. Kuulijat pitivät miestä sympaattisempana, jos nauhaa oli leikattu niin, että lunttaustieto tuli alussa eikä vasta lopussa. Yleensäkin ilmi tulevat heikkoudet on hyvä kertoa heti, koska se antaa rehdin vaikutelman.

Olen yleensä nirso, mutta...Omien urotekojen esittely kannattaa jättää sokeriksi pohjalle, koska vaatimattomuus on suurempi hyve kuin rehellisyys. Keskustelun kuluessa syntyy luontevasti tilanteita, joissa saavutukset voi mainita ikään kuin sivulauseessa. Moni pätemään pyrkivä mies pilaa niin työ- kuin treffihaastattelun kerskailemalla oma-aloitteisesti. Jos olet ulkonäöltäsi huomattavan näyttävä tai olet älykkäämpi tai varakkaampi kuin kilpailijasi, pieni möhläys saa sinut vaikuttamaan sympaattisemmalta. Mutta jos olet jo muutenkin tumpelo, mokaaminen vie mielikuvaa entistä huonompaan suuntaan. Tosin muut eivät yleensä huomaa möhläyksiä yhtä hyvin kuin itse luulisit. Jos lopuksi annat vaikutelman, että muutkin ovat kiinnostuneita sinusta, muutut heti halutummaksi. Sen sijaan, että esittäisit vaikeasti saatavaa, kannattaa kainon neidon viesti: Olen yleensä nirso, mutta juuri tämä paikka on unelmani.

Juodaanpa ensin kahvitArkiajattelun perusteella pidämme niistä, jotka ovat kanssamme samaa mieltä, ja inhoamme niitä, jotka ovat eri mieltä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Pidämme kaikkein eniten käännynnäisistä eli niistä, jotka saamme puhuttua puolellemme. Jos olet uuden tuttavan kanssa eri mieltä, älä missään nimessä myötäile ja nyökyttele hyväksyvästi. Ajan oloon todellinen karvasi tulee esiin, jolloin vaikutat petolliselta. Eriävän mielipiteensä heti ilmaissutta kunnioitetaan, vaikka hänestä ei pidetä. Luopio on pohjasakkaa, ja häntä vihataan. Mitä kannattaa tehdä, jos haluaa toisen kääntyvän omalle kannalle? Jo 1930-luvulla todettiin kokeissa, että yhteinen ateria saa kiintymään ihmisiin, esineisiin ja väitteisiin. Vasta vuonna 2005 huomattiin, että uskomme tavallista todennäköisemmin kiistanalaisiin väitteisiin, jos olemme nauttineet parikymmentä minuuttia ennen niiden kuulemista kofeiinipitoisia juomia. Kerro siis arveluttava uutispommi kahvikupillisen jälkeen. Mahtaisiko suomalaisten innovatiivisuus johtuakin siitä, että juomme paljon kahvia? Yhtenä oljenkortena voisi kutsua eri mieltä olevan kahville paikkaan, jossa hän näkee ylös ja alas kulkevan maisemahissin. On näet todettu, että kun ihminen mistä tahansa syystä nyökyttää päätään, hänen mielensä muuttuu myöntyväisemmäksi. Vastaavasti tennisottelu on huono tausta, koska pelin seuraamisesta syntyy kieltävä pään liike.

Koiranpentu ja vauva vetoavat Sympaattisuuttaan voi lisätä myös henkilökohtaisin lisukkein. Tätäkin on testattu kokeellisesti. Brittiläinen psykologi Richard Wiseman hankki 240 lompakkoa, jotka täytettiin tavanomaisella sälällä. Lompakot jaettiin kuuteen 40 kappaleen sarjaan ja ”kadotettiin” Edinburghin kaduille. Viikossa noin puolet oli palautettu. Niiden sarjojen lompakoista, joissa oli pelkästään paperisälää, kuitti lahjoituksesta hyväntekeväisyyteen tai iäkkään pariskunnan kuva, palautettiin alle neljännes. Niistä, joissa oli suloisen koiranpennun tai onnelliselta näyttävän perheen potretti, palautettiin yli puolet. Voiton vei vauvan kuva. Näistä lompakoista palautettiin kaikki 40.Oxfordin yliopistossa tehtyjen aivoskannausten mukaan suoraan silmien takana oleva aivojen otsalohkon alue reagoi salamana vauvan tai lemmikin näkemiseen. Sama aivoalue syttyy, kun ihminen saa vaikkapa arpajaisvoiton tai suklaapatukan. Ihmissuku tuskin säilyisi, ellei hoivattava jälkikasvu herättäisi meissä hyvää mieltä.

Lainaa houkutushauva Vauvan tai hauvan hankkiminen imagomielessä lienee epäeettistä. Onneksi voit aina tarjoutua ulkoiluttamaan naapurin söpöä koiraa. Auttamalla koiraa ja sen omistajaa autat itsesi hyvälle tuulelle – ja olet sympaattisempi. Belfastilaisen Queensin yliopiston eläinpsykologi Deborah Wells pani tutkijan vuonna 2004 ulkoilemaan yksin tai erilaisten kavereiden kanssa. Kintereillä seurasi kokeenjohtajan apulainen, joka kirjasi muistiin 1 800 vastaantulijan reaktiot. Teddykarhun tai jukkapalmun ulkoiluttaminen keräsi katseita selän takana. Aikuista labradorinnoutajaa tai sen pentua ulkoiluttaneet saivat hymyjä, ja heidän kanssaan ryhdyttiin herkästi rupattelemaan. Rottweilerin ulkoiluttajaa ei juuri puhuteltu.

Koolla ja sykkeellä on väliäMyös seksuaalinen viesti voi toimia, kunhan sen valitsee oikein.Ranskalainen psykologi Nicolas Coéguen halusi mitata, miten rintaliivien kuppikoko vaikuttaa peukalokyydin saamiseen. Kokeessa sama nainen liftasi tien poskessa mutta kävi aika ajoin joko lisäämässä liiveihin silikonilisäkkeen tai poistamassa sen. Kokeen aikana tietä pitkin ajoi lähes 800 miestä ja runsaat 400 naista. Naisista yhdeksän prosenttia otti liftaajan kyytiin peukalokyytiläisen rintaliivien kuppikoosta riippumatta. Miehet olivat selvästi hövelimpiä kuin naiset, sillä 15 prosenttia mieskuljettajista heltyi, kun rintaliivien kuppikoko oli A. B-kuppi kirvoitti ritarillisuuden esiin 18 prosentista miehiä. Kun kuppikoko oli C, peräti 24 prosenttia miehistä pysäytti ottaakseen naisen kyytiin.Miehen ei ole sopivaa esitellä eikä silikonein liioitella varustustensa kokoa. Onneksi rohkea ritarillisuus tekee naiseen vaikutuksen. Yksi hienovarainen riiuukonsti on viedä nainen kauhuelokuviin tai lenkille niin, että naisen syke nousee kuin huomaamatta. Kun mies on turvallisesti vierellä, nainen luulee, että sykkeen nouseminen ja mahdollinen hengityksen tihentyminen johtuvat miehen seksikkyydestä. Myös kevyt sipaisu olkavarteen viestii turvallisuudesta ja on samalla hienovarainen valtaele.

Tuija Matikka on psykologi ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.Lähde: Richard Wiseman, Minuutissa muutokseen. Mieti hieman, muuta paljon (Atena 2010).