Kun vastattavana on kysymys, milloin, missä ja miten elämä syntyi, yhden tieteen tontin tuntemus ei riitä. Tarvitaan ymmärrystä koko kaikkeuden oloista. Astrobiologeilla sitä on.

Kun vastattavana on kysymys, milloin, missä ja miten elämä syntyi,
yhden tieteen tontin tuntemus ei riitä. Tarvitaan ymmärrystä koko
kaikkeuden oloista. Astrobiologeilla sitä on.

Julkaistu Tiede-lehdessä 5/2003

Juuri nyt astrobiologeja innostavat eliöt, jotka elävät Tyynenmeren syvyyksissä Costa Rican edustan mustien savuttajien kyljessä. - Mustien savuttajien ympäriltä löytyneet bakteerit ovat hämmästyttäviä, sillä ne käyttävät yhteyttämiseen infrapunavaloa. Aikaisemmin yhteyttämisen on oletettu tapahtuvan vain näkyvän valon avulla, kertoo Harry Lehto, joka on suomalaisen astrobiologian uranuurtajia.

Hetkinen. Miksi Auringotta pärjääminen on elämän kannalta niin hämmästyttävää? Onhan maapallolta aikaisemminkin löytynyt bakteeriekosysteemejä, jotka saavat energiansa kemiallisista reaktioista.

- Uutinen onkin se, että sellaiset elämän perustekijät kuin yhteyttäminen ja happipitoinen ilmakehä eivät ole tarvinneet valoa päästäkseen alkuun. Siksi elämän syntyhistoriaa arvioidaan nyt uudestaan, selittää Turun yliopiston tähtitieteilijä Lehto.

Tutkitaan monesta vinkkelistä

Miten orastava elämä kehittyi?

Ensin jonkun on kuitenkin määriteltävä, mitä elämä on. Tällä kertaa kysyn asiaa toiselta suomalaiselta astrobiologian uranuurtajalta, molekyylibiologi Kirsi Lehdolta.

- Elämää on vaikea määritellä kattavasti, mutta sen välttämättömiä perusominaisuuksia ovat kuitenkin - ainakin maapallolla - solullisuus, toiminnallisuus, lisääntyminen ja uusiin oloihin sopeutuminen eli evoluutio.

Kun ryhdytään etsimään vastauksia muihin suuriin kysymyksiin, tarvitaan monen alan asiantuntijoita. - Astrobiologia onkin ehkä maailman monitieteisin ala, Harry Lehto toteaa.

• Geologit ja geofyysikot yrittävät selvittää, millaiset olivat olot Maassa, kun elämä syntyi noin 3,5 miljardia vuotta sitten.

• Kemistit etsivät elämään johtavia kemiallisia reaktioita, jotka toimivat geologien tarjoamissa oloissa.

• Biologit astuvat kuvaan, kun syvennytään elämän kehitykseen. Myös ekologit, niin kasvi- kuin eläintieteilijät, osallistuvat salaisuuden selvittämiseen.

• Matemaatikot laskevat esimerkiksi eliöpopulaatioiden elinaikaa: milloin minkinlainen yhteisö on tuomittu sukupuuttoon.

keskittyvät tähtienvälisten pilvien kemiaan. Löytyväthän pilvistä elämän rakennuspalikat. He myös kaivavat elämää aurinkokunnastamme ja etsivät elämälle sopivia planeettoja muiden tähtien ympäriltä. Ensin tähtitieteilijät tietenkin kysyvät biologilta, millainen planeetta meidän tuntemallemme elämälle sopisi.

Alalla useita nimiä

• Eksobiologiaa harjoitetaan Ranskassa ja Venäjän jo 1960-luvulla perustetuissa laboratorioissa.

• Bioastronomia kuuluu yhdysvaltalaisen Maan ulkopuolista älyä etsivän Seti-hankkeen ohjelmaan. Myös Kansain-välinen tähtitieteilijäseura pitää bioastro-nomian kokouksia.

• Astrobiologia ja eksobiologia ovat molemmat päässeet alan eurooppalaisen kattojärjestön Eanan nimeen (European Exo/Astrobiology Network Association).

Savuttajat ravitsevat äärioloja

ja alhaalla valtamerien pohjassa, jopa kilometrien syvyydessä kallioperässä.

Mustat savuttajat löytyivät 1977 Tyynestämerestä 2,5 kilometrin syvyydestä.

kemosynteesistä, arveltiin.

Viime keväänä Arizonan yliopiston Robert Blankenship kuitenkin huomasi, että Costa Rican edustalla olevien mustien savuttajien ekosysteemi saa ruokansa bakteereilta, jotka yhteyttävät.

Auringon valo ei syvyksiin ulotu, mutta savuttajien kuuma vesi hohkaa infrapuna-alueella. Bakteerit käyttävät infrapunasäteilyä yhteyttämiseen ja tuottavat happea meren pimeältä näyttävissä syövereissä!

Elämälle tuntuu siis kelpaavan lähes millainen loukko tahansa.

- Mustia savuttajia voi olla esimerkiksi Jupiterin kuussa Europassa, jonka jäisen kuoren alla velloo suolainen meri, Harry Lehto sanoo.

Eurooppalaiset satelliitit elämän asialla

luotain, aikataulu, tehtävä

Mars Express

Lähti kesäkuussa, saavuttaa Marsin joulukuussa. Selvit-tää mm., onko Marsissa elämälle tärkeää vettä viittä kilo-metriä pintaa lähempänä.

Cassini-Huygens

Lähti 1997, saavuttaa Saturnuksen 2004. Tutkii Satur-nuksen suurinta kuuta Titania elämän näkökulmasta.

Lähtee 2004, saavuttaa kohteensa 2014. Tutkii Churyumov-Gerasimenko-komeettaa. Ehkä elämän raaka-aineet siirtyvät paikasta toiseen komeetan kyydissä.

Smart II

Lähtee 2006. Kahden kaukoputken muodostelma löytänee ennätysmäärän eksoplaneettoja.

Herschel

Lähtee 2007. Tutkii tähtienvälisen aineen kemiaa.

Eddington

Lähtee 2008. Etsii Maan kaltaisia planeettoja.

ExoMars

Lähtee 2009. Etsii elämänmerkkejä marsperästä.

Darwin

Lähtee 2015. Näkee 50 valovuoden päähän. Löytää Maan kaltaisen planeetan, jos sellainen on lähiseudulla.

Alkupiste meressä tai Marsissa tai…

Elämä - ainakin täällä - muodostuu universumin yleisimmistä aineista: vedystä, hiilestä, typestä ja hapesta. Mutta miten?

onnistui juurtumaan tänne. Toistaiseksi ei kuitenkaan tiedetä, missä elämä syntyi.

- Ehkä se syntyi meren pimeissä sopukoissa yhteyttämällä infrapunavaloa. Meren haihtuessa savuttajien eliöstön oli pikku hiljaa sopeuduttava yhteyttämään näkyvää valoa, Lehto miettii. - Ehkei merenpohja ollutkaan paikka, minne valoisammassa syntynyt elämä pakeni muuttuvia oloja, kuten on ajateltu. Ehkä kaikki alkoi siellä.

Vai saiko elämä alkunsa jossakin muualla? - Ehkä se syntyi Marsissa ja kulkeutui meteoriitin mukana tänne. Tai kenties elämä muhi Jupiterin kuussa tai Venuksessa.

Tämän päivän tuntematon on tieteessä usein huomisen arkitietoa. Ehkä tutkijoiden yhteistyöllä löytyy elämänkin salaisuus.

Leena Tähtinen on tähtitieteen dosentti, vapaa tiedetoimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.