Kohta kaikki pääsevät katsomaan Spitzer-avaruuskaukoputken dataa kuvina.

Teksti: Tuula Kinnarinen

Kohta kaikki pääsevät katsomaan Spitzer-avaruuskaukoputken dataa kuvina.

Julkaistu Tiede-lehdessä 5/2012

Jos kauneus maapallolla on katsojan silmässä, avaruudessa se on katsojan aallonpituudessa. Universumia voi tarkastella monessa valossa.

Nasan Spitzer-kaukoputkella on infrapunanäkö: sen peili kerää valon pitkiä aallonpituuksia, joita me ihmiset emme havaitse mutta jotka me tunnemme lämpönä. Siksi galaksigalleria hehkuu oranssinpunaisena. Tai hehkuu nyt, kun Spitzerin keräämää dataa on ryhdytty koostamaan kuvastoksi. Työtä tekee vaativilla ammattiohjelmilla yhdysvaltalainen galaksitutkija George Bendo – ei tosin pelkästään suuren yleisön iloksi vaan myös ja ennen kaikkea maailman johtavien astrofyysikoiden ja kosmologien avuksi.

Kohta Spitzerin galakseihin suuntaa peilinsä Esan Herschel, ja tutkijoiden on helpompi vertailla kaukoputkien havaintoja kuvista kuin mittauslukemista. Ehkä tutkijat eivät ehdi edes ihailla näkymiä, sillä heidän intohimonsa on selvittää, miten universumista tuli sellainen kuin tuli. Tätä varten Spitzer on uurastanut avaruudessa vuodesta 2003.

Spitzerin infrapunasilmät näkevät myös kaukaisia galakseja, joita näkyvän valon kaukoputket, kuten avaruuskuvauksen veteraani Hubble, eivät tavoita. Spitzer onkin tehnyt ennätyksellisiä havaintoja. Se on erottanut galakseja, jotka syntyivät universumin lapsuudessa yli 13 miljardia vuotta sitten.

Spitzerin kotisivut: www.spitzer.caltech.edu

Kurkistus galleriaan– Spitzerin galleriaan tulee infrapunapotretti yli 200 galaksista. Kuvat ovat vielä tekeillä. joten avajaisia vietetään myöhemmin tänä vuonna.

– Kuvissa keltapunaisen skaalan saanut infrapunasäteily on peräisin lähinnä kolmesta lähteestä: tähdistä ja tähtienvälisestä kaasusta ja pölystä.

– Me kiinnitämme huomiota muotoihin, mutta tutkija katsoo säteilyn voimaa ja vaihtelua. Ne kertovat yksityiskohtia galaksien rakenteesta, tähtien tehtailuvauhdista ja siitä, millainen musta aukko hallitsee keskustaa.