Tilaajille
Tämä voi olla totta 2040-luvulla. Euroopan suurin ilmailuyhtiö kaavailee yliäänikonetta, joka hujauttaa kolmeenkymmeneen kilometriin ja taittaa matkaa neljä kertaa nopeammin kuin nykyiset reittikoneet. Kuvitus: Hannu Lukkarinen
Tämä voi olla totta 2040-luvulla. Euroopan suurin ilmailuyhtiö kaavailee yliäänikonetta, joka hujauttaa kolmeenkymmeneen kilometriin ja taittaa matkaa neljä kertaa nopeammin kuin nykyiset reittikoneet. Kuvitus: Hannu Lukkarinen
Kiihdytys moninkertaiseen äänennopeuteen tuntuu kehossa, mutta muuten kyyti on pehmeää. Alailmakehän pyörteiset suihkuvirtaukset laantuvat yläilmakehässä. Kuvitus: Hannu Lukkarinen
Kiihdytys moninkertaiseen äänennopeuteen tuntuu kehossa, mutta muuten kyyti on pehmeää. Alailmakehän pyörteiset suihkuvirtaukset laantuvat yläilmakehässä. Kuvitus: Hannu Lukkarinen
Suihkumoottorit ovat nousua ja laskua varten ja käyttävät biopolttoainetta. Rakettimoottorit ovat matkalentonopeuteen kiihdytystä varten ja käyttävät nestevetyä ja -happea, jotka paineistetaan heliumilla. Patoputkimoottorit ovat matkalentoa varten ja käyttävät nestevetyä ja ilmasta ottamaansa happea. Kuvitus: Jukka Fordell
Suihkumoottorit ovat nousua ja laskua varten ja käyttävät biopolttoainetta. Rakettimoottorit ovat matkalentonopeuteen kiihdytystä varten ja käyttävät nestevetyä ja -happea, jotka paineistetaan heliumilla. Patoputkimoottorit ovat matkalentoa varten ja käyttävät nestevetyä ja ilmasta ottamaansa happea. Kuvitus: Jukka Fordell
Kuvitus: Jukka Fordell
Kuvitus: Jukka Fordell

Tulevaisuuden kaukomatkaaja ei käkistele penkissä kymmentä tuntia. Suunnittelussa on entistä nopeampia matkustajakoneita.

Tämä on Finnairin lento AY 73 Tokioon. Lentoaikamme tänään on kaksi tuntia kaksikymmentä minuuttia. Pyydämme teitä tarkistamaan, että istuinvyönne on lukittunut, ja varmistamaan, että kaikki käsimatkatavaranne ovat turvallisesti paikoillaan. Nousukiihdytyksemme on voimakas, joten irtonaiset...