Yli puoli miljoonaa suomalaista pudottaa painoaan joka vuosi. Moni turvaa muotidieetteihin. Selvitimme, onko niissä järkeä.


Moni turvaa muotidieetteihin. Selvitimme, onko niissä järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla


Atkins


Lupaus Laihdut jättämällä pois hiilihydraatteja sisältävät ruoat. Pahinta ovat pasta, peruna, puuro ja ruisleipä. Lisäbonuksena vaarasi sairastua diabeteksen ja sydäntautiin laskee. Kardiologi Robert C. Atkinsin tunnetuksi tekemästä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on useita muunnelmia.

Totuus "Alakarppaus" tepsii. Se karsii rankasti ruokavaliota ja aiheuttaa energiavajeen, jonka seurauksena kilot karisevat. Hiilihydraattien niukkuus ajaa pikkuhiljaa elimistön ketoosiin: se alkaa pilkkoa rasvoja, jolloin tarvittava energia napataan rasvahapoista. Proteiinien runsaus ylläpitää kylläisyyttä.


+ Dieetin alussa laihtuminen on nopeaa, jopa kymmenen kiloa puolessa vuodessa.
- Painon lasku taittuu puolen vuoden jälkeen, koska ruokarajoitusten noudattaminen käy liian työlääksi.
- Ummetus, päänsärky ja pahanhajuinen hengitys kiusaavat.
- Vitamiini- ja kivennäisainepuutos vaanii, kun normaalista ruokavaliosta karsitaan pois kolmannes.
- Menetät kokojyväviljatuotteiden hyödyt: diabetes-, syöpä- ja sydäntautisuojan.
- Hyvä HDL-kolesteroli kohoaa, mutta myös paha LDL-kolesteroli piikittää.
- Ruokavaliota pitkään jatkettaessa eläinrasvaa ja kolesterolia tihkuvan ruoan turvallisuus on arvoitus.



GI eli glykemiaindeksi


Lupaus Rakenna ruokavaliosi GI:n eli hiilihydraattien imeytymisnopeuden perusteella. Suosi veren sokeria hitaasti nostattavia eli matalan GI:n hiilareita, kuten ruisleipää, täysjyväpuuroja ja tummaa riisiä. Korkean GI:n takia varo sokeria, pullaleipää ja perunaa. Näin nälän tunne pysyy loitolla ja sinä hoikistut.

Totuus Vertailussa GI-dieetti hakkaa hienokseltaan tavallisen laihdutusruokavalion. Ylivoimaisuus on kuitenkin keinotekoista, koska laihdutusruokavalio sisältää vähän, jos ollenkaan korkean GI:n tuotteita.
Pelkkää GI-lukemaa ei kannata tuijottaa, sillä ruokavalion kokonaisuus ratkaisee. Muun muassa ruokien valmistustapa, kypsyysaste ja ateriakokonaisuus vaikuttavat hiilihydraattien imeytymiseen. Leivonnaisten, suklaan ja jäätelön GI on pieni mutta rasva- ja energiapitoisuus suuri. Porkkanan korkea GI ei puolestaan merkitse mitään, koska porkkanassa on vain niukasti hiilihydraatteja.


+ Matalan GI:n tuotteita kannattaa suosia, sillä niissä on usein terveydelle edullisia kuituja.
- GI ei ole tae terveellisyydestä: suklaapatukan ja ruisleipäpalan GI on suurin piirtein sama.
- Dieetin noudattaminen on hankalaa, koska jopa samanlaisten tuotteiden, kuten riisilajikkeiden, GI voi vaihdella hurjasti.



Zone


Lupaus Vain ihanteellisessa tasapainotilassa keho toimii tehokkaasti. Hienoviritys toteutuu ja kilot karisevat, kun syöt oikeaa ruokaa oikeaan aikaan. Tärkeintä on proteiinien, rasvan ja hiilihydraattien oikea osuus kullakin aterialla nautitusta energiasta (30/30/40).

Totuus Yhdysvaltalaisen biokemistin Barry Searsin opit ovat huuhaata. Laihtuminen perustuu energian saannin niukkenemiseen, ei ravintoaineiden suhteisiin. Proteiinien tavallista suurempi määrä ylläpitää kylläisyyttä ja auttaa hoikistumaan.


+ Kaikella laihtumisella on ruokavalion koostumuksesta riippumatta suotuisa vaikutus elimistön rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan.
- Sisältää liian paljon proteiineja.
- Karsii turhaan ruokavaliosta esimerkiksi leivän.



Montignac


Lupaus Voit mussuttaa herkkuja ja silti pudottaa painoa, kunhan et syö samalla kertaa hiilihydraatteja ja rasvaa. Yhdistelmä on turmiollinen, koska valkoinen sokeri ja muut huonot hiilihydraatit kohottavat veren sokeria ja piiskaavat insuliinituotantoa, joka taas lisää rasvan varastoitumista.

Totuus Yhdistelmien kieltäminen on silkkaa puppua. Yhdellä aterialla hiilihydraatit voivat lisätä rasvan varastoitumista, sillä ilman hiilihydraattien sokeria elimistö nappaisi enemmän energiaa rasvasta. Ajan mittaan yksittäinen ateria menettää kuitenkin merkityksensä. Ranskalaisen Michel Montignacin neuvoissa on silti jotain järkeäkin. Huonojen hiilihydraattien välttäminen on terveellinen valinta.


+ Tällä voi laihtua: ruokarajoituksista seuraa, että energian saanti jää kulutusta pienemmäksi.
+ Ruokavaliosta karsitaan vain terveydelle vähämerkityksisiä asioita.
- Sisältää turhia rajoituksia.
- Ruokkii kuuriajattelua.


Himoliikunta


Lupaus Ilman liikuntaa et voi laihtua. Mitä hikisemmin huhkit, sitä enemmän saat tuloksia.

Totuus Liikunta on vaatimaton laihdutuskeino. Kolme tuntia rivakkaa kävelyä viikossa pudottaa painostasi pari kiloa muutamassa kuukaudessa. Kovatempoisempi rääkki ei juuri tuo lisätehoa, eikä kukaan jaksa rääkätä itseään päivästä toiseen.


+ Jokainen hikiliikunnalla laihdutettu kilo on arvokkaampi kuin ruokavaliolla karistettu kilo. Kehosta palaa erityisesti haitallisinta sisälmysrasvaa. Lihasten energia-aineenvaihdunta paranee, ja verisuonitus tehostuu.
- Himoliikunta lisää loukkaantumisvaaraa ja sydäninfarktiriskiä.
- Lihava ihminen ei pysty lisäämään liikunnan määrää turvallisesti niin paljon, että laihtuisi merkittävästi.
- Lihasmassan haihtumista laihdutuksen aikana ei voi liikkuenkaan estää.



Veriryhmä


Lupaus Normaali ruokavalio ei sovi kaikille, vaan ABO-veriryhmäsi sanelee, mitä saat syödä. Jos kuulut esimerkiksi A-ryhmään, voimanlähteesi on kasvisruoka, sama, jota viljelijöiksi sopeutuneet esi-isäsi noudattivat. Varsinkin kasviöljyt, soijaruoat, kasvikset ja ananas pitävät sinut solakkana. O-tyyppi on taas sukua metsästäjille ja tarvitsee siksi paljon eläinproteiineja.

Totuus Lääketieteen tohtori Peter J. D’Adamon ideoima oppi on paksua balkania. Sillä ei ole mitään todellisuuspohjaa.


+ Hyvä vitsi.
- Rajoittaa turhaan ruokavaliota.
- Levittää harhauttavaa tietoa ravitsemuksesta.



Paasto


Lupaus Paasto on hyvä startti painonpudotukselle. Sen aikana elimistö lepää ja puhdistuu kuona-aineista.

Totuus Keho menettää massaa, mutta se on pääasiassa vettä ja hiilihydraatteja eikä rasvaa. Siksi elopaino palaa nopeasti ennalleen. Ajatus paaston elimistöä puhdistavasta ja rauhoittavasta vaikutuksesta on harhaluulo. Suolisto on syntynyt työskentelemään, ei lepäämään. Suolihuuhtelu häiritsee hyödyllisiä bakteereja, jotka suojaavat meitä infektioilta, syöviltä ja jopa sydäntaudeilta.


+ Paastolla voi olla henkisenä kokemuksena jonkinlaisia terveysvaikutuksia.
- Paino nousee nopeasti uudelleen.
- Verottaa yhtä paljon lihaksia kuin rasvakudostakin.
- Pitkä paasto voi viedä näläntunteen ja altistaa syömishäiriöille.
- Ei sovi diabeetikoille eikä munuaissairauksista tai kihdistä kärsiville.



Kilot vai henki?


Tieteen viesti tapalaihduttajalle on karu: lopeta, jos haluat elää. Väestötutkimusten mukaan jatkuva laihduttaminen ja lyhempi elinikä kulkevat käsi kädessä. Varsinkin jos kiloja karistetaan pelkästään ruokavaliolla. Painonhallinta liikkumalla ei sen sijaan näytä lyhentävän elinikää.

Fiksu noudattaa kultaista keskitietä ja pysyttelee vakiopainossa (+/- 3 kiloa).

Tämä toimii


Tehokkain, terveellisin ja pysyvin painonpudotuskonsti on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen:
- koosta ruokavalion kivijalka täysjyväviljatuotteista, kasviksista, marjoista ja hedelmistä (60 prosenttia päivittäisestä energiasta)
- syö kolme kunnon ateriaa ja pari järkevää välipalaa päivässä
- nipistä päivittäisestä energiasta pois 500 kilokaloria (viineri, hampurilainen tai 100 grammaa suklaata)
- reippaile joka päivä vähintään puoli tuntia, kävelykin riittää.
Näillä eväillä energiansaantisi pienenee ja laihdut varmasti kaksi kiloa kuukaudessa.


Artikkelin asiantuntijana toimi elintarviketieteiden tohtori, dosentti Mikael Fogelholm Suomen Akatemiasta.


 

Sisältö jatkuu mainoksen alla