Toimiva tavaravirta auttaa niin kiireistä kuin nirsoa asiakasta. Kauppa pyrkii logistiikalla vilkkaampaan myyntiin.


Kauppa pyrkii logistiikalla vilkkaampaan myyntiin.




Maailman vanhin logistinen fantasia, vuodelta 1494, lienee saksalaisen kirjailijan Sebastian Brantin satiiri Schlaraffenland eli Laiskurila. Laiskurilassa  riistakin hyppii tai lentää suuhun itse, juuri sopivan mureaksi paistuneena.

Nykyaikainen logistiikka pääsee jo lähelle. Kohta kysymys on enemmän siitä, haluammeko kaiken, mitä logistiikka mahdollistaa. Tahdotko esimerkiksi, että älykäs ostoskärry nostaa ostokuumettasi?

Enimmäkseen logistiikkaa toki kehitetään todellisiin tarpeisiin. Usein on välttämätöntä vaikkapa kuljettaa ruokaa, jos ei suuhun, niin ainakin kotiin.


Ei saa olla ei oota

Arvostelemme kerkeästi turhuuden markkinoita, mutta mitä teemmekään kaupassa? Jos herkkusuu ei löydä sitä tiettyä rommirusinajäätelöä pakastealtaasta, hän menee seuraavalla kauppamatkalla toiseen markettiin. Ei auta, vaikka vieressä tarjottaisiin sataa muuta jäätelölajia.

Yksi nykytalouden paradokseista on tavarapula valtavan valikoiman keskellä. Nimikkeitä voi olla lähikaupassa 1 000-3 000, marketissa kymmeniätuhansia ja tavaratalossa yli satatuhatta. Silti lähes joka kymmenes kerta, kun haemme jotain tietty tavaraa, kauppa tarjoaa "ei oota".

- Puuteprosentti on eri puolilla maailmaa tehtyjen tutkimusten mukaan keskimäärin noin kahdeksan, kertoo Relexin toimitusjohtaja, tekniikan tohtori Mikko Kärkkäinen.

Relex on erikoistunut vähittäiskaupan logistiikkaan ja erityisesti tuotetäydennyksen kehittämiseen. Yrityksen perustajat ovat työskennelleet Teknillisen korkeakoulun logistiikan tutkimusryhmässä - ja hyvällä menestyksellä: ryhmä sijoittui kymmenen parhaan joukkoon viime vuonna julkaistussa kansainvälisessä vertailussa, joka käsitti 493 yliopistoa.

Tutkimus helpottaa jo paljon kuluttajien ja kaupan arkea. - Puuteprosentti voidaan painaa lähes nollaan, Kärkkäinen vakuuttaa.

Automaattisessa tuotetäydennyksessä tietojärjestelmä seuraa varastosaldoa, ennakoi kysyntää, tekee tilausehdotuksia ja tarvittaessa tilaa tavaraa.


Parvessa ostat enemmän

Uudet logistiset kumoukset odottavat oven takana. Lähitulevaisuuden innovaatioita on älykäs ostoskärry. Kun radiotaajuustunnistimet eli rfid-tarrat lukulaitteineen halpenevat, kaikkiin tavaroihin on voidaan liittää etäluettava saattomuisti. Silloin ostoskärry pystyy lukemaan tarrat ja velottamaan asiakkaan tiliä automaattisesti. Kassat katoavat kaupoista. 




Kuljetukset lisääntyvät verkkokaupan takia


Sähköinen kauppa tuo uusia logistiikkaongelmia. Tampereen teknillinen yliopisto on tutkinut tietoyhteiskunnan vaikutusta liikenteeseen. Tutkimus osoitti, että "elämysyhteiskunnassa", jossa ihmiset tilailevat innokkaasti tavaroita verkosta, kuljetusten määrä kasvaa 25 prosentilla ja energian kulutus 10 prosentilla.

Ongelmaa ratkotaan esimerkiksi Seulo- eli seutulogistiikkakokeilulla. Seulo käynnistyi Espoossa viime syksynä. Tilaus- ja kuljetuspalvelu, jossa aluksi on mukana kaksi kauppaa, tuo kerran viikossa kotiin tavarat ja vie palautuspullot ja muun kierrätysmateriaalin mennessään. Kuljetuksia yhdistelemällä niiden kustannuksia voidaan alentaa.






Ronaldo Menezes


Ateria perille lämpimänä

Jos kehitystä vie eteenpäin meidän kuluttajien nirsous tai sosiaalisuus, yhä parempaa logistiikkaa luodaan varmistamaan yhteiskunnan tärkeitä toimintoja. Kun huonojalkainen vanhus joutuu odottamaan ateriapalvelun autoa ja ruoka tulee myöhässä ja jäähtyneenä, edessä on tyypillinen logistinen ongelma, ajoreittien optimointi.
Ajoreittien suunnittelu on "maailman vaikeimpia tutkimusalueita", luonnehtii dosentti Olli Bräysy Jyväskylän yliopistosta. Hän on tutkinut paljon kuljetusten järkeistämistä.

Asiantuntijoiden mukaan on mahdotonta optimoida reittejä käsin, jos ajoneuvoja on viisi tai enemmän.




Mikä logistiikka


Logistiikka on yritysten ja laitosten materiaalivirran fyysistä, tiedollista ja taloudellista hallintaa hankintalähteiltä asiakkaille. Mukaan luetaan ostot, kuljetukset, varastointi, materiaalinkäsittely sekä logistisen ketjun hallintaan liittyvä tietohallinto. Näin alan määrittelee Suomen Logistiikkayhdistys (www.logy.fi/).










Kalevi Rantanen on diplomi-insinööri, tietokirjoittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.