Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Tosiaan, kuntoliikunta ei ole oikotie hoikkuuteen. Se lisää energiankulutusta aivan liian vähän.

Teksti: Jukka Ruukki

Tosiaan, kuntoliikunta ei ole oikotie hoikkuuteen. Se lisää energiankulutusta aivan liian vähän.

Julkaistu Tiede -lehdessä 4/2010

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kilot karisevat ja vyötärö kapenee, kun karautat salille tai lenkkipolulle. Tämä neuvo löytyy lähes jokaisesta laihdutusoppaasta ja -artikkelista. Suomalaiset tuntuvat ottaneen neuvosta vaarin, sillä vapaa-ajan liikunta on lisääntynyt 1970-luvulta alkaen. Moni hikoilee nimenomaan pitääkseen linjansa kurissa. Samaan aikaan ylipainoisten osuus väestössä kuitenkin kasvaa. Esimerkiksi miehistä ylipainoisia on yli puolet ja selvästi lihavia viidennes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rasvaa palaa niukasti Todellisuudessa liikunta laihduttaa vain vähän, eikä aina ollenkaan. Perusselityksiä on kaksi.Paino putoaa, kun kuluttaa energiaa enemmän kuin ruoasta saa. Liikkumalla on hyvin vaikea saada aikaan yhtä suurta energiavajetta kuin ruokavalion muutoksilla. Laihdutusliikunta lisää energiankulutusta noin viisi prosenttia vuorokaudessa, kun aterioita keventämällä pääsee helposti kolminkertaiseen tulokseen.  Tutkimuksissa on havaittu, että pelkkä liikunta sulattaa noin puolessa vuodessa vyötäröltä kaksi–kolme kiloa. Jos ruokavaliolla laihtuu kymmenen kiloa, lisäliikunta, kuten kolmen tunnin reipas kävely joka viikko, parantaa tulosta ainoastaan kilon verran. Ja päinvastoin: jos palkitset kävelylenkin jälkeen itsesi herkkuviinerillä, energiapommin kuluttamiseksi sinun pitäisi jatkaa kävelyä vielä 7–8 kilometriä, reilun tunnin verran.Laihdutettujen kilojen laadussa liikunta tosin hakkaa ruokavalion. Huhkimalla hävitetyt kilot ovat kaikki käytännössä rasvaa, erityisesti vyötärön seudulla viihtyvää ja terveydelle vaarallista sisäelinrasvaa.

Arkiliikunta unohtuu Toinen syy, miksi rehkiminen ei näytä suuresti vaikuttavan painoon, saattaa löytyä arjen hyötyliikunnasta. Liikuntaa lisäävät laihduttajat vähentävät helposti hyötyliikuntaa. He keskittävät tarmonsa päivittäisen treeniohjelman tunnolliseen suorittamiseen, ja muu unohtuu. Normaalioloissa arkiaktiivisuus – kävely, pyöräily, portaiden nousu, siivous – voi kuitenkin haukata suuren osan päivän energiankulutuksesta.Vertailun vuoksi: tunnin hikitreenissä palaa noin 500 kilokaloria, mutta kahdeksalle tunnille ajoittuva arkipuuhastelu saattaa polttaa energiaa jopa tuplasti.

Säästöliekkikin kiusana Niukasti liikkuvan ihmisen päivittäisestä energiankulutuksesta valtaosan, noin 70 prosenttia, haukkaa perusaineenvaihdunta. Lopusta 10 prosenttia vie syöminen ja 20 prosenttia liikkuminen. Laihtuessa elimistöstä katoaa rasvan lisäksi lihaksia, mikä pienentää perusaineenvaihduntaa ja energiankulutusta. Elimistö menee tavallaan säästöliekille, ja liikunta karistaa kiloja entistäkin nihkeämmin. Kun kroppa on aiempaa kevyempi, sen liikuttamiseen kuluu entistä vähemmän energiaa.Joissakin laihdutuskokeissa on myös havaittu, ettei ruokavalion tueksi otettu hikijumppa auta lainkaan. Treenit eivät tikistä yhtään ylimääräistä kiloa. Ilmeisesti kova rääkki lisää nälän tunnetta tai sitten ihmiset yksinkertaisesti palkitsevat itsensä urheilusuorituksesta syömällä enemmän. On myös mahdollista, ettei laihduttaja pysty rasittamaan itseään niin kovaa ja niin pitkään, että energiaa kuluisi riittävästi.

Lajilla ja ajalla on väliä Laihduttajille suositellaan yleisesti arkiliikuntaa ja tavanomaista kuntoliikuntaa, koska ne polttavat parhaiten rasvaa. Esimerkiksi lihasmassaa kasvattava voimaharjoittelu on selvästi kävelyä huonompi painonpudottaja. Punttien nosto tuo itse asiassa lisäkiloja, koska kilo menetettyä rasvaa korvautuu painavammalla lihaskudoksella. Voimaharjoittelu voi lihasmassan lisääntyessä vauhdittaa hieman perusaineenvaihduntaa ja energiankulutusta, mutta tähän pääsee vain kovalla harjoittelulla, johon harvalla on aikaa ja motivaatiota.Paras hetki aloittaa liikunta on kaksi–kolme kuukautta ruokavalion keventämisestä. Silloin dieetin paras teho alkaa yleensä hiipua, ja liikunta voi tuoda kilojen karistukseen uutta potkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla