Moottori kärsii, bensaa kuluu ja päästöt tuplaantuvat.

Paukkupakkasella todelliset automiehet tunnistaa siitä, että he jättävät auton kotiin.

- Sama kuin hakkaisi moottoria kirveellä, jos sen nyt käynnistää, totesi hellämielinen mies ja lähti kävelemään poskia purevaan talvisäähän.

Mikä kylmäkäynnistyksessä on noin kamalaa?

Jäykkä öljy ei kierrä

Auton seisoessa voiteluöljy valuu pois moottorista. Pakkanen jäykistää öljyn niin, ettei se lähde moottorin käynnistyessä kiertämään yhtä liukkaasti kuin lämpiminä päivinä, selittää VTT:n asiakaspäällikkö Juhani Laurikko.

Ilman kunnon voitelua syntyy kitkaa, ja liikkuvat osat kuluvat. Auton käynnistäminen 20 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin 500 kilometrin ajo. Jos kylmässä on pakko ajaa, parasta moottorin suojelua on talvikäyttöön jalostettu öljy.

Oikean öljyn valinta on vielä tärkeämpää kuin moottorinlämmittimen käyttö, Laurikko huomauttaa. Lohkolämmitin ei riitä notkistamaan millaista öljyä tahansa.

Liiallinen esilämmitys voi myös olla vahingoksi moottorille. Seisovan moottorin kuumentaminen haihduttaa sen pinnoilta öljykalvot, niin etteivät nekään suojaa moottoria käynnistyksessä.

Bensa ei tahdo palaa

Muuten moottorinlämmittimestä on paljon hyötyä. Se vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Kun bensamoottoria käynnistetään, nestemäinen polttoaine täytyy saada höyrystymään ja sekoittumaan ilmaan, jotta se syttyy. Jos ilma ja moottorin pinnat ovat jääkylmiä, höyrystyminen vaikeutuu. Silloin polttoainetta täytyy syöttää moottoriin tavallista enemmän. Osa jää palamatta ja menee hukkaan.

Tämän vuoksi polttoainetta kuluu kylmäkäynnistyksessä 1,5-3 desilitraa enemmän ajokertaa kohti, ja vaillinainen palaminen lisää rajusti auton päästöjä. Parhaimmillaan moottorin esilämmitys vähentää käynnistyksen häkä- ja hiilidioksidipäästöt puoleen.

Lämmittimiä käytetään kuitenkin ihan liikaa, Laurikko moittii. Moottorilämmittimen pitäminen päällä koko pakkaspäivän ajan on paitsi riski moottorille myös silkkaa haaskausta.

Myös sisätilalämmittimet ovat yleistyneet nopeasti. Ne ovat energiasyöppöjä, jotka eivät lämmitä lainkaan moottoria vaan ainoastaan autoon kömpivää kuskia, ennen kuin auton oma lämmityslaite ehtii hetken päästä tehdä saman.

Lämmitä, mutta älä liikaa

Talvella moottoria kannattaa esilämmittää, mutta ei liikaa, sillä liika lämmittäminen voi vahingoittaa moottoria.

Lämpötila/astetta

Lämmitysaika
+5 > -5 30 minuuttia
-5 > -10 1 tunti
yli -10 2 tuntia

Kovimmillakin pakkasilla riittää kahden tunnin esilämmitys, enempi on turhaa.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2008