Elimistö pistää kampoihin, vaikka kuinka laihduttaisit.

Teoriassa painon pudottaminen on yksinkertaista: täytyy kuluttaa enemmän kuin syö. Teorian ja tahdonvoiman yhdistelmä tuottaa kuitenkin keskimäärin kehnoja tuloksia. Moni on huomannut, että karistetut kilot tulevat helposti takaisin. Lihavuustutkijoiden näppituntuman perusteella vain 5-20 prosenttia kaikista laihdutusyrityksistä onnistuu.

Uusia syntyy kaiken ikää

Pysyvää painonpudotusta tavoittelevan ihmisen pahin vastustaja on oma biologia. Elimistö ei hevillä luovu läskeistään, vaan haluaa painon nousevan tai vähintäänkin pysyvän ennallaan. Kroppaamme asuttaa arviolta 60 miljardia rasvasolua, ja lihavalla määrä voi olla kymmenkertainen. Solut eivät pelkästään varastoi rasvaa, vaan ne säätelevät aineenvaihduntaa ja ruumiinpainoa. Laihtuessa solut kutistuvat ja niiden määrä vähenee — tai näin ainakin luultiin vielä jokin aika sitten.

Tukholman Karoliinisen sairaalan lihavuustutkijoiden tuoreet havainnot osoittavat, että rasvasolujen määrä säilyy samana läpi aikuisiän. Ikäloppuja soluja hajoaa, mutta uusia syntyy tilalle koko ajan noin 10 prosentin vuosivauhtia.

Tulokkaat huutavat täytettä

Edes laihdutuskuuri ei tee pysyvää lovea soluvarastoon. Lihavan laihtuessa solujen uusiutumistahti kaksinkertaistuu, ja tulokkaat huutavat täytettä. Ne imevät itseensä rutkasti rasvaa ja kasvattavat painetta painonnousuun. Tämä saattaa ainakin osin selittää, miksi pysyvä pudotus on niin vaikeaa.

Ilmiö on ikävin lapsena lihoneille. Heillä on jo lähtökohtaisesti suurempi solureservi, ja solujen uusiutumissykli on kiivaampi kuin hoikilla ikätovereilla. Alhainen rasvasolumäärä taas helpottaa painonhallintaa aikuisena.

Termostaatti painaa jarrua

Laihtumista jarruttaa ja ylipainoa ylläpitää myös elimistön sisäinen termostaatti. Ihminen menettää laihtuessaan rasvan lisäksi lihasmassaa, mikä pienentää perusaineenvaihduntaa ja energiankulutusta. Kevyempi kroppa kuluttaa vähemmän, ja kovassa laihdutuksessa elimistö kääntää energiahanan entistä tiukemmin säästöliekille, jotta paino ei pääsisi romahtamaan.Tämä on laihduttajalle kiusallista, mutta evoluution näkökulmasta fiksu turvajärjestelmä. Ei ole suotavaa, että lihasmassaa katoaa liikaa silloin, kun ruoasta on pulaa.

Artikkelin asiantuntijana tutkija Kirsi Pietiläinen HUS:n lihavuustutkimusyksiköstä ja Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitoksesta.

Julkaistu Tiede -lehdessä 1/2010