Karta epärealistisia odotuksia, niin voit onnistua.


TEKSTI:Risto Selin

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Karta epärealistisia odotuksia, niin voit onnistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2003

Uutenavuotena moni meistä päätti luopua huonoista tavoistaan ja kehittää itseään. Kokemus kuitenkin kertoo, etteivät monet lupaukset kestäneet edes paria päivää. Myös tutkimukset puhuvat karua kieltä: ensimmäisen viikon aikana rikotaan 25 prosenttia lupauksista, vuoden puoliväliin mennessä yli puolet.

Huonosta menestyksestä huolimatta ihmiset eivät anna periksi. Sama lupaus toistetaan keskimäärin kymmenen kertaa. Ne 40 prosenttia, jotka sinnittelevät yli puoli vuotta, ovat yleensä luvanneet samaa jo viitenä aikaisempana vuotena.




- Aseta realistisen kokoisia lähiajan tavoitteita. Pyri suuriin muutoksiin vasta pitkänä aikana.

- Määrittele tavoitteet mahdollisimman tarkasti ja konkreettisesti.

- Määrittele mitä aiot tehdä (pureksia purkkaa), älä mitä et aio tehdä (olla polttamatta tupakkaa).

- Korota panoksia, tee tavoite tärkeäksi. Laita vaikka satanen kuuteen kirjekuoreen ja anna ne ystävällesi. Jos et saavuta kuukausitavoitettasi, hän lähettää yhden kirjeen raivostuttavimmalle ihmiselle tai yhdistykselle, jonka tiedät. Jos saavutat, saat rahat itse.

- Etsi tavoitettasi tukevia tilanteita. Vältä epäsuotuisia ympäristöjä.

- Tunnista asiat, jotka voivat estää tavoitteesi saavuttamista. Apuna voit käyttää "kristallipallomenetelmää": kuvittele, mikä on puolen vuoden päästä voinut mennä pieleen.

- Suunnittele ja harjoittele konkreettisten ongelmien kohtaamista.


Moni yliarvioi kykynsä

Epäonnistuminen johtuu yleensä epärealistisista tavoitteista ja odotuksista. Ihmiset uskovat esimerkiksi voivansa laihduttaa mallin mittoihin nopeasti ja helposti. Lisäksi he toivovat epätodennäköisiä sivuvaikutuksia. "Kun olen saanut laihdutuskuurin loppuun, olen paitsi laihempi myös kurinalaisempi, menestyvämpi ja kaiken kaikkiaan parempi ihminen, jolla on paljon kauniita ystäviä."

Jos on ottanut tavoitteekseen karistaa kesään mennessä mahdottomat 20 kiloa, viiden kilonkin näkyvä painonpudotus voi tuntua epäonnistumiselta.

Laihduttaminen tulee sitä paitsi vaikeammaksi, kun "riutuva" keho iskee takaisin. On nälkä, heikottaa, ajatukset pyörivät ruoassa, ahdistaa ja masentaa. Alkuinnostuksen jälkeen ympäristön houkutukset alkavat kiinnostaa.

Yrittäminenkin on edistystä

Uudenvuodenlupauksensa rikkonut ei yritä uudelleen, jos hän uskoo epäonnistuneensa täydellisesti ja uskoo, ettei hän pysty muuttumaan tai että ympäristö ei salli hänen muuttua. Ylipainoinen ei laihduta, jos hänellä on omasta mielestään "liian vähän itsekuria" tai jos "kavereiden kanssa tulee kumminkin käytyä hampurilaisella".

Useimmiten muuttumisyritys ei kuitenkaan epäonnistu täysin, vaikka se jäisi yritykseksi. Jo pelkkä päätös muuttumisesta antaa miellyttävän tunteen elämänhallinnasta, ja onhan ruokavalion noudattaminen kai onnistunut jonkin aikaa ennen innostuksen lopahtamista.

Lupauksensa rikkonut luultavasti yrittää uudestaan, jos hän oivaltaa epäonnistumisen johtuneen esimerkiksi huonosta laihdutusmenetelmästä tai jostakin muusta asiasta, jonka hän voi muuttaa.


 


Kirjoittaja on psykologi. Lähteenä muun muassa American Psychologist 57(9):677-689.


Sisältö jatkuu mainoksen alla