Islannin tulivuoret voivat räjäyttää tuhkaa tuplasti.

Kun Eyjafjallajökull keväällä 2010 purkautui, Euroopan taivas peittyi massiiviseen tuhkamattoon ja lentoliikenne sekosi viikoiksi. Samanlainen kaaos voi olla edessä, kun Islannissa seuraavan kerran ärjähtää. Vastoin yleistä käsitystä maan tulivuoret lienevät tuhkatehtaita kahdella tapaa.

Tiedossa on ollut, että jään peittämät tulivuoret tuottavat tuhkaa, koska magma räjähtää hiukkaspilveksi, kun se törmää veteen. Nyt näyttää siltä, että magmassa itsessäänkin on yllin kyllin räjähdysvoimaa.

Kuinka paljon magma tuhkaa tuottaa, riippuu siitä, millaista se on. Jos se on notkeaa, kraatterista juoksee laavavirta. Jos se on sitkeää ja sisältää runsaasti vulkaanisia kaasuja, lähinnä vedestä ja hiilen ja rikin oksideista koostuvia aineita, ulos syöksyy tuhkaa taivaan täydeltä. Kun magma noustee kohti maanpintaa, kaasut laajenevat ja paineen raue­tessa räjähtävät.

Tällaisia ärhäköitä vuoria on paljon Tyynenmeren laidoilla, mutta Atlantin keskellä vuorien piti olla leppoisampia. Ehkeivät ole.

Brittigeologit ovat analysoineet magmaa, joka purkautui 70 000 vuotta sitten Torfajökullista. Sulkeumissa oli vettä peräti viisi prosenttia. Pitoisuus vastaa tropiikin vuorten tyypillisiä lukemia ja on tuplasti enemmän kuin tutkijat osasivat etukäteen kuvitella löytävänsä.

Islannin tulivuorista tunnetuimmat, Hekla ja Katla, on tiedetty räjähdysherkiksi, mutta todennäköisesti moni muukin kykenee järjestämään näyttävän tuhkashown, muinaismagman analysoijat arvioivat Geology-lehdessä.

Päätelmä on huolestuttava, sillä useat saarivaltion tulivuoret ovat saapumassa aktiiviseen vaiheeseen. Magman liikkeistä päätellen seuraavaksi purkautuu joko Grimsvötn tai Hekla.

Tuula Kinnarinen on Tiede-lehden toimitussihteeri.

Julkaistu Tiede-lehdessä 6/2013