Möykkä hiljenee sitä mukaa, kun sähkö yleistyy veneiden ja vesiskootterien voimanlähteenä. Hiilidioksidipäästötkin vältetään, kun sähkö tulee aurinkokennoista tai vetypolttokennoista, joiden vety tuotetaan tuulivoimalla.


vesiskootterien voimanlähteenä. Hiilidioksidipäästötkin vältetään,
kun sähkö tulee aurinkokennoista tai vetypolttokennoista,
joiden vety tuotetaan tuulivoimalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla


Amsterdamissa alkaa vielä tänä vuonna liikennöidä vene, joka saa energiansa vetypolttokennoista (ks. Vetytulevaisuutta tehdään jo, Tiede 2/2004, s. 50-54). Sähköalus seilaa keskusrautatieaseman ja Shellin tuotekehityskeskuksen väliä, ja sen kyytiin mahtuu sata henkilöä.

Vesibussin polttokennojen tarvitsema vety erotetaan vedestä sähköllä, joka tuotetaan Pohjanmeren tuulivoimaloissa. Hiilidioksidipäästöjä ei siis synny lainkaan.

Tähän mennessä polttokennotekniikka on kiinnostanut vasta pioneerikäyttäjiä, mutta tuotantosarjojen kasvaessa, hintojen laskiessa ja tiedon levitessä perusveneilijätkin intoutuvat. - Vetyveneitä alkaa näkyä Suomenkin vesillä jo ensi vuonna, uskoo järvenpääläisen Hydrocellin toimitusjohtaja Tomi Anttila.

Hydrocell valmistaa polttokennoja, jotka voi liittää perämoottoriin joko suoraan tai tavallisen akun kautta.

Tyhjentyneitä vetysäiliöitä täyttävät liikkeet, jotka myyvät hitsaus- ja muita teollisuuskaasuja.

Vedyn käyttö voimanlähteenä helpottuu olennaisesti, mikäli yhdysvaltalaisen Purduen yliopiston tutkijoiden uusi idea saadaan tuotteistetuksi. He ovat keksineet, miten vetyä saadaan kaatamalla vettä alumiinista ja galliumista tehtyjen pellettien päälle. Näin vetyä ei tarvitsisi säilöä, vaan sitä voitaisiin valmistaa moottorin tarpeeseen paikan päällä.


Sähköveneitä jo satoja

Vaikka polttokennot ovatkin veneissä vielä harvinaisia, sähkö pyörittää yhä useampaa potkuria.

Pikkupaatteihin sähkömoottoreita on ollut saatavana jo vuosia, ja viime aikoina markkinoille on ilmestynyt myös niihin sopivia aurinkokennoja.

Esimerkiksi pikkufiskarin Albica 500 EL Solar -mallin aurinkokennojen teho on valmistajan mukaan 50 wattia.

Pääosa tarvittavasta sähköstä ladataan verkosta, mutta kennot antavat apuvoimaa. Fiskarin nopeus on samaa luokkaa kuin muillakin sähköaluksilla eli noin yhdeksän kilometriä tunnissa. Toinen valmistaja, Terhi, tarjoaa puolestaan Saiman Sunwindia, jossa on 40 watin aurinkokenno.

Yritykset arvioivat, että sähköveneitä on käytössä maassamme tätä nykyä jo muutamia satoja.


Akut turvana pilvisäällä

Suomen tunnetuin sähköveneilijä, keksijä Jorma Ponkala, on liikkunut laineilla sähköisesti yli 40 vuotta. Alussa hänkin latasi veneensä akut vain verkosta, mutta omavaraisuus parani sitä mukaa, kun aurinkokennot kehittyivät.

Nyt Ponkala seikkailee yhdeksättä kesää Itämerellä itse rakentamallaan aurinkosähkövene Atonilla. Aton on kahden hengen retkivene, jonka aurinkokennot tuottavat noin 700 wattia tehoa.

Atonin matkanopeus on noin neljä solmua eli 7 kilometriä tunnissa, ja taivalta taittuu 50-100 kilometriä päivässä. Akut takaavat energian moottorille myös pilvisellä säällä.


Joutsenkin suvaitsee

Paraikaa Ponkala rakentaa uutta venettä nimeltä Shalom, jossa voi asua ympäri vuoden. Tilaa on 4-6 hengelle ja nopeutta viitisen solmua eli vajaat kymmenen kilometriä tunnissa. Aluksen akusto riittää myös ruoanlaittoon ja saunan lämmitykseen. Mitään polttoaineita veneessä ei tarvita.

Nimi "Shalom" tulee heprean kielestä. Ponkalan mukaan sanaa on mahdotonta kääntää tarkasti. Summittainen suomennos olisi: "aivan kaikki hyvin". Nimi kuvastaa sähköveneilyn filosofiaa: hiljaisuus ja hitaus ovat pikemmin hyveitä kuin rajoituksia.

- Maalla sijaitseva kesämökki ei liiku yhtään minnekään, ja silti monet viihtyvät mökeillään, Ponkala muistuttaa.




Näin mölytään nyt


Melutaso polttomoottoriveneen ajaessa ohi maksiminopeudella 50 metrin etäisyydellä:

- Moottorivene, kaksitahtimoottori 63 dB
- Moottorivene, nelitahtimoottori   64 dB
- Matkavene (iso, asuttava vene) 42 dB
- Vesiskootteri 70 dB



Vertaa: Huvivenedirektiivin meluraja 78 dB 75 metrin etäisyydellä


Lähde: Ympäristöministeriön julkaisu Veneiden melu ja aallokon muodostus





Hybridi lisää varmuutta

Vapaa-ajan veneilyyn pelkkä sähkö riittää mainiosti, mutta ammattimaisessa vesiliikenteessä tarvitaan usein vielä dieselmoottori varmistamaan energian saatavuus.

Tehdään siis hybridivene!

Yksi hybriditekniikan pioneereista, australialainen Solar Sailor, käyttää kolmea energialajia: auringon, tuulen ja dieselmoottorin voimaa. Ratkaisun kehitti alun perin lääkäri ja harrastajapurjehtija Robert Dane.

Idean yhdistää aurinkokenno ja purje Dane sai kirjasta, joka väitti, että lentävät hyönteiset hyödyntävät siipiään myös aurinkoenergian keräiminä. Biologit kiistelevät yhä hyönteisten energiataloudesta, mutta veneessä yhdistelmä osoittautui toimivaksi.


Vauhtiveikotkin innostuvat

Solar Sailor -hybridikatamaraani valmistui Sydneyn olympialaisiin vuonna 2000. Sadan hengen laivassa on siipimäiset purjeet, jotka on päällystetty joustavilla aurinkokennoilla.




Hiljaisia vesiskoottereita


Isoja veneitä äänekkäämmin päriseville vesiskoottereille löytyy jo hiljaisia vaihtoehtoja, jos on valmis tinkimään sadan kilometrin tuntivauhdista. Esimerkiksi yhdysvaltalainen Nautical Ventures South myy sähkökäyttöistä vesiskootteria, joka liitää laineilla 16 kilometrin tuntinopeudella.







 


Kalevi Rantanen on teknistä luovuutta tutkiva diplomi-insinööri, tietokirjoittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.


 

Sisältö jatkuu mainoksen alla