Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2013

Teksti: Tuula Kinnarinen

Uusi spektrikamera purkaa valoshown väreihinsä.

Entisinä aikoina ihmiset uskoivat, että revontulet syntyvät kipinöistä, joita irtoaa tuliketun turkista. Me tiedämme, että niitä aiheuttavat Auringosta avaruuteen ryöppyävät hiukkaset, jotka pujahtavat Maan magneettikenttään ja yläilmakehässä törmäilevät alkuaineiden atomeihin. Tieteellisestä selityksestä huolimatta revontulien leikistä ei tiedetä läheskään kaikkea. Kohta kirkastuu lisää.

Optofyysikot ovat saaneet käyttöönsä hyperspektrikameran, Norusca II:n, joka kuvaa erikseen revontulivalon eri aallonpituudet. Tämä päästää tutkijat nykyistä yksityiskohtaisemmin seuraamaan, millaisia fysikaalisia muutoksia taivaalla tapahtuu tulien leimutessa ja miten Aurinko kaiken kaikkiaan vaikuttaa ilmakehäämme.

Tähän asti kamerat ovat niputtaneet aallonpituudet yhteen, ja kun tutkijat ovat halunneet erottaa analyyseihinsä vain tietyn pituisen valon, heidän on pitänyt käyttää suodattimia ja sulkea ”häiritsevät” aallonpituudet pois. Noruscan edistyksellinen optiikka vaihtaa optista kaistaa sekunnin tuhannesosissa.

Voinemme varautua entistä värikkäämpiin revontulikuviin, ja niitä sopii odottaa jo piakkoin. Astrofyysikot ovat ennustaneet, että Aurinko saapuu ihan lähiaikoina uuteen pilkkumaksimiinsa, ja se tietää suuria hiukkaspurkauksia.

Tuula Kinnarinen on Tiede-lehden toimitussihteeri.