Koralleja riuduttaa uusi uhka: ihmisellekin tuttu herpes.

Teksti: Jukka Ruukki

Julkaistu Tiede-lehdessä 6/2012

Maailman korallien nopeaa katoa on hämmästelty pitkään. Pahimpana syypäänä joukkotuhoon pidetään ilmaston lämpenemistä, mutta osansa saattaa olla mikrobeilla.

Oregonin yliopiston tutkijat tunnistivat äskettäin Karibianmeren riutoista 22 erilaista tarttuvaa tautia. Koralleja kiusaavat erityisesti herpesvirukset, joiden sukulaiset aiheuttavat ihmisissä flunssaa, ripulia ja sukupuolitauteja. Tulokset julkaisi Journal of Experimental Marine Biology and Ecology.

– Miljoonan dollarin kysymys kuuluu: ovatko nämä virukset sairauden syy vai seuraus ja pystyvätkö ne tuhoamaan korallit, sanoo tutkimusta johtanut apulaisprofessori Rebecca Vega-Thurber.

Tutkijoilla on todistusaineistoa, joka osoittaa, että stressi herkistää korallit infektioille ja lisää herpestartuntoja. Ärsykkeeksi saattaa riittää veden rehevöityminen ja lämpeneminen.

Koralliriuttoja kutsutaan usein valtamerten sademetsiksi, koska tuhannet kalat ja selkärangattomat löytävät niiden lokeroista suojaa ja ruokaa. Koska korallit kuolevat romahtamalla, kolot ja lokerikot ovat vaarassa kadota.

Riuttojen häviämisen pelätään johtavan kokonaisten ekosysteemien luhistumiseen. Korallit kattavat vain 0,1 prosenttia maailman merialasta, mutta niillä elää jopa neljännes merien lajeista.

Riutta kasvaa vain muutaman millimetrin vuodessa, joten koko komeuden synty vaatii aikaa. Suurin osa riutoista on rakentunut 10 000 viime vuoden kuluessa.

Jo kolmannes menetettyLiki kolmannes maailman riutoista on tuhoutunut, ja vuoteen 2050 mennessä korallit saattavat kadota meristä kokonaan, ennusti Science-lehti muutama vuosi sitten.Riuttoja jäytävät :– meriä lämmittävä ja happamoittava ilmakehän hiilidioksidi,tehokalastus,– rehevöityminen ja– rantojen rakentaminen.