Tilaajille
Rekonstruktiot: Atelier Wildlife Art for Hessisches Landesmuseum Darmstadt. Kuvat: Wolfgang Fuhrmannek, HLM
Ensimmäiset pystyihmisen fossiilit löytyivät Jaavalta 1890. Jotkut pitivät jaavan­ihmistä evoluutiomme puuttuvana renkaana, apinoiden ja ihmisten välimuotona, ennen kuin käsitys lajin ihmismäisyydestä voitti.
Afarinapinaihminen mullisti käsityksiä ihmismäisten piirteiden syntyajoista. Fossiilit osoittivat, että laji liikkui pystyssä, vaikka sen aivojen tilavuus oli vasta noin kolmasosa meidän aivoistamme.
Monet tutkijat pitävät kehitys­haaramme tyvenä kenianesi-ihmistä. Siitä on kuitenkin löytynyt vain paloiksi hajonneita pään luita, eivätkä kaikki hyväksy lajia kantaisäksi.
Käteväihminen on ollut sukupuumme heittopussi. Sitä on pidetty milloin alkeellisena ihmisenä, milloin edistyksellisenä apinaihmisenä.  Uusimman näkemyksen mukaan se kuuluu samaan sukuun kanssamme.
Käteväihminen on ollut sukupuumme heittopussi. Sitä on pidetty milloin alkeellisena ihmisenä, milloin edistyksellisenä apinaihmisenä. Uusimman näkemyksen mukaan se kuuluu samaan sukuun kanssamme.

Ihmisen kehityshistorian tutkijoilla on fossiileja enemmän kuin ikinä, ja sukupuustamme kiistellään kiivaammin kuin koskaan.

Nykyihmisen syntyä pidettiin pitkään malliesimerkkinä siitä, miten laji muuntuu uudeksi ajan mukana. Ihmisen uskottiin kehittyneen suoraan ja nousujohteisesti. Usein myös ajateltiin, että me olimme kehityksen päämäärä: luomakunnan kruunu.

Tästä syystä varhainen sukupuumme oli...