Kuva Shutterstock

Hän inhoaa myös ruusukaalia ja naurista.

Minä olen Amerikan Yhdysvaltain presidentti, eikä minun tarvitse syödä parsakaalia, jos minä en halua.” Näin julisti vaimolleen George W. Bush.
Parsakaalin inho voi olla geneettistä. Tutkijat ymmärsivät jo 1930-luvulla, että tiettyjen kitkerien makujen aistiminen on yhtä perinnöllistä kuin kielen saaminen rullalle. Tuolloin kemisti Alfred Fox pölläytti vahingossa ilmaan fenyylitiokarbamidia eli ptc:tä, ja hänen kollegansa ihmetteli, mistä hänen suuhunsa tuli niin hirvittävä kitkerä maku. Outoa, ajatteli Fox, sillä hän ei maistanut mitään.
Asian selvittely osoitti, että toiset ihmiset maistavat ptc:n, toiset eivät. Miksi joillakin on kyky maistaa yh­diste, jota ei edes esiinny luonnossa? Vastaus on, että nämä ihmiset maistavat myös muita kitkeriä aineita erityisen herkästi. Ptc vain sattuu kemialliselta rakenteeltaan muistuttamaan kasvimaailman kitkeriä makuja.
Koska kasvien kitkeryys usein johtuu myrkyllisistä yhdisteistä, ptc:n kaltaisen kitkeryyden maistamisesta on ollut hyötyä. Kitkerille aineille herkät ihmiset sylkevät ne suustaan ja siten välttyvät myrkyiltä.
Tästä kuitenkin heräsi vastakysymys. Jos kasvimyrkkyjen karttaminen on tärkeää, miksi osa ihmisistä ei kykene maistamaan ptc:tä? Mysteeri vain syveni, kun huomattiin, että simpanssit jakautuvat maistajiin ja
ei-maistajiin aivan samassa suhteessa kuin ihmisetkin.
Vuonna 2003 amerikkalaistutkijat löysivät vihdoin geenin, johon ptc:n maistaminen perustuu. Se on nimeltään tas2r38, ja sitä esiintyy kolmena eri versiona: pav, avi ja harvinainen aav.
Pav on maistajan versio ja avi ei-maistajan. Jos ihminen saa pavin isältä ja äidiltä eli on pav/pav, hän on supermaistaja. Jos hän on avi/avi, hän ei maista ptc:tä lainkaan. Ja jos hän on pav/avi, hän asettuu ääripäiden välille.
Tas2r38 kuuluu geeniperheeseen tas2r, joka vastaa kitkerien makujen tunnistamisesta. Perhe koostuu kaikkiaan 43 geenistä, ja tutkijat ovat vasta selvittämässä niiden toimintaa. Koska kitkerien makujen yhdisteitä on enemmän kuin 43, kunkin geenin täytynee auttaa aistimaan useita.
Tas2r38 tunnistaa glukosinolaatteja, kitkeriä yhdisteitä, joita on parsakaalissa, ruusukaalissa ja nauriissa. Ne maistaa erityisen voimakkaasti, jos on perimältään pav/pav. Retiisi, endiivi tai munakoiso ovat nekin kitkeriä, mutta niissä ei ole glukosinolaatteja, ja siksi pav/pav-ihmiset eivät kavahda niitä.
Toinen tas2r-perheen paljon tutkittu geeni on tas2r16. Se tunnistaa kasvien tuottamia glykosideja, jotka ovat suurina määrinä myrkyllisiä. Papuja esimerkiksi pitää liottaa, jotta syanidia tuottavista glykosideista päästäisiin eroon. Tas2r16 tunnistaa myös pajun kuoresta saatavaa salisiinia, joka toimii aspiriinin tavoin.
Makujen aistiminen on kuitenkin vain yksi kitkeräreseptorien tehtävistä – eikä välttämättä edes tärkein. Kitkeräreseptoreja on löydetty keuhkoista, joissa ne ilmeisesti varoittavat tunkeilijoista, ja suolistosta, jossa ne osallistuvat ravinteiden imeytymiseen. Lisäksi niitä on siittiöissä, joissa ne mahdollisesti aistivat munasolusta tulevia viestejä. Aivoistakin niitä löytyy, ja siellä niiden merkitys on täysi arvoitus.
Nämä muut tehtävät ovat ehkä syynä siihen, että tas2r38-geenistä on syntynyt avi-muunnos, joka ei tunnista tiettyjä kitkeriä makuja. Muunnoksesta voi olla hyötyä jossakin toisessa tehtävässä, jota ei vielä ole kyetty selvittämään.
Kitkerien makujen maailmaan kuulunee tas2r-perheen lisäksi muita geenejä, joita ei vielä ole löydetty. Ne saattavat selittää esimerkiksi, miksi korianteri on toisille ihmisille mauste muiden joukossa mutta toisten suussa maistuu saippualta tai pesunesteeltä. c