Merirahti on ekologista ja iso risteilijä pientä parempi.




Saksalaisen Helmholtz-yliopiston ja yhdysvaltalaisen Delawaren yliopiston tutkijoiden maaliskuussa 2007 julkistamien laskelmien mukaan meriliikenne tuottaa vain 2,7 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. Maailman tavaraliikenteestä laivojen osuus sen sijaan on 90 prosenttia. Lastin määrään suhteutettuna laiva on ekologisin kulkuneuvo.

Matkustajaliikenteessä vertailu on hieman mutkikkaampaa. Motivan Matkalla Suomessa -peli kertoo, että jos yksi ihminen matkustaa Helsingistä Maarianhaminaan laivalla, aikaa kuluu 11 tuntia 25 min. Hiilidioksidia syntyy 108 kiloa. Jos hän lentää saman matkan, aikaa kuluu 55 minuuttia ja päästöjä tulee 46 kiloa.


Lämpöä talteen

Toisaalta juuri laivamatkailun hitaus parantaa sen ekologisuutta: laivalla ei päristellä autolla.

- Ollessaan risteilyllä ihmiset tuottavat hiilidioksidia vähemmän kuin tavallisesti asuessaan ja liikkuessaan maalla, Kai Levander sanoo. Aker Yardsin johtaja muistuttaa, että laiva on "uiva yhteiskunta" voimalaitoksineen ja asuntoineen. Myös "hotelliosan" energiataloutta on jatkuvasti parannettu. Esimerkiksi ilmastointilaitteet ottavat talteen lämmön, ja ilmamääriä säädetään matkustajien luvun mukaan.

- Laiva on energiansäästöjärjestelmissä edelläkävijä verrattuna keskimääräiseen asuntoon, Levander tiivistää.
Jos unohdetaan erilaiset vertailut ja yksinkertaisesti vaaditaan, että päästöjä on pienennettävä, nimenomaan suuret laivat ovat edullisia.  Suuressa laivassa energian kulutus matkustajaa tai lastiyksikköä kohti pienenee.

Matkustajamäärä ja täyttöaste vaikuttavat paljon. VTT:n Energy Use -tutkimuksen mukaan tuhannen matkustajan laiva, joka on täynnä, tuottaa vähemmän päästöjä henkeä kohti kuin puolityhjä lentokone tai bussi.


Päästöt pienemmiksi

Päästöjä voi pienentää entisestään. Aker Yards on yhdessä moottorivalmistaja Wärtsilän kanssa suunnitellut risteilijää, joka kulkee myös nesteytetyllä luonnonkaasulla.

- Hiilidioksidipäästöt putoavat 20-25 prosentilla verrattuna raskaaseen polttoöljyyn, Levander sanoo. - Viisaampaa kyllä olisi korvata hiilivoimaloita kaasuvoimaloilla ja säästää nestemäistä polttoainetta laivojen voimanlähteeksi.

Jos hiilidioksidipäästöt halutaan kokonaan nollata, ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin ydinvoima.

- Ydinkäyttöisiä jäänmurtajiahan on rakennettu Helsingin telakalla, palauttaa Levander mieleen historiaa. - Jotta asiakkaat haluaisivat ja hyväksyisivät ydinener¬gian laivan voimanlähteeksi, pitää kuitenkin kehittää uusi reaktoritekniikka.

Se on jo isompi ongelma, eikä hotellihuone reaktorin kupeessa ehkä välttämättä houkuta lomailijaa.