Virgin Galacticin SpaceShipTwo-avaruuslentokoneessa on on tilaa neljälle matkustajalle. Kuva: MarsScientific.com/Virgin Galactic
Virgin Galacticin SpaceShipTwo-avaruuslentokoneessa on on tilaa neljälle matkustajalle. Kuva: MarsScientific.com/Virgin Galactic

Pian avaruuteen pääsevät upporikkaiden lisäksi varakkaat tavikset. Ellei rynni ihan ensimmäisten joukossa, 2010-luvulla lipun voi saada jo alle 100 000 eurolla.

Tähän mennessä avaruudessa käyneet turistit ovat lentäneet Kansainväliselle avaruusasemalle, jossa he ovat kiertäneet maapalloa muutamien päivien ajan. Kaikkiaan asemalla on vieraillut viisi ihmistä.

Kyseiset miljonäärit hankkivat matkansa Wienistä. Siellä näet pitää päämajaansa Space Adventures Ltd, joka puolestaan ostaa matkat venäläisiltä heidän asemakiintiöstään.

Hinta luonnollisesti karsii asiakkaita. Mutta mukaan eivät pääse kaikki rikkaatkaan, sillä nykyisillä avaruusaluksilla kulkeminen edellyttää erittäin hyvää terveyttä ja monen kuukauden harjoitteluohjelman läpäisemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämän vuoden lopulla avaruusasemalle lentää tietokonepelimiljonääri Richard Garriot, joka on astronautti Owen Garriotin poika. Hän on jo aloittanut treenit Moskovasta koilliseen sijaitsevassa Tähtikaupungissa, kosmonauttien valmennuskeskuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimistakin opetellaan. Esimerkiksi iranilaissyntyinen Anousheh Ansari, joka vieraili asemalla 2006, teki tieteellisiä kokeita Euroopan avaruusjärjestölle.

Pikkurahalla saa piipahduksen

Avaruuslentokoneeseen sen sijaan huolitaan astronautteja raihnaisempaa porukkaa, eikä matkustajien tarvitse valmistautua pitkään.

Toisaalta lento kestää vain tunnista kahteen, avaruudessa siis vain piipahdetaan. Aikaa matkaan täytyy kuitenkin varata viikon verran. Sen kuluessa matkustajat perehdytetään matkan vaiheisiin. Viikko tarvitaan myös sään vuoksi: eihän kukaan halua poiketa avaruudessa pilvisenä päivänä.

Eurooppalaisen EADS Astrium -yhtiön tekeillä oleva avaruuslentokone nousee suihkumoottorein tavalliselta lentokentältä. Kun kone on 12 kilometrin korkeudessa, se käyttää 80 sekuntia rakettimoottoreita ja kipuaa 60 kilometriin. Sen jälkeen aluksen hitausmomentti pitää yllä liikettä ja kone nousee sadan kilometrin korkeuteen.

Avaruudessa, jonka alarajana pidetään juuri sataa kilometriä, ollaan kolme minuuttia. Sadan kilometrin korkeudesta erottuu noin neljännes maapalloa. Koneen lentäjä ohjailee alusta pienin rakettimoottorein niin, että kaikki neljä painottomuudessa leijailevaa matkustajaa näkevät haluamansa. Jos lähdit Helsingistä, ikkunoista siintävät kotikonnut.

Kovimmillaan kuin vuoristorataa

Pian painottomuuden keveys on pelkkä muisto. Koneen palatessa ilmakehään sen vauhti hidastuu niin, että vetovoiman kiihtyvyys kasvaa neljään g:hen ja turistit tuntevat painavansa neljä kertaa enemmän kuin Maan pinnalla.

Astriumin avaruuslentokoneen tuolit on kuitenkin suunniteltu sellaisiksi, että kiihtyvyydestä on pienin mahdollinen riesa matkustajalle. Riippukeinun tapaisissa istuimissa ollaan makuuasennossa aivan kuten astronautitkin alustensa nousu- ja laskuvaiheessa. Silloin sydän nimittäin selviää vähimmällä ja keho kestää kiihtyvyyttä paremmin. 

Astriumin tiedotuspäällikkö Rémi Roland vakuuttaa, että pahimmillaan avaruuslentokoneen kiihtyvyys tulee tuntumaan samalta kuin ajelu vuoristoradalla. Hidastumisen jälkeen matka sujuu jälleen kuin reittilento. Suihkumoottorit jyrräävät, ja kone laskeutuu aivan tavalliseen tapaan lentokentälle.

Matkalle jo lähivuosina

Astrium suunnittelee aloittavansa kaupalliset lennot 2013. Nyt se testaa omaa avaruuslentokonettaan tuulitunnelissa. Paljon on siis vielä tehtävä ennen ensimmäistä lentoa, ja tänä vuonna yhtiön olisi  haalittava kokoon miljardi euroa - muutoin hanke ei etene. 

Yhdysvaltalainen SpaceShipTwo (SS2), jonka Virgin Groupin perustaja Richard Barnson tilasi Scaled Composite -yhtiöltä, on pidemmällä. Sen piti aloittaa testilennot jo tänä vuonna.

Tavallaan SS2:ta on jo testattu, sillä se on SpaceShipOnen suurempi ja parannettu versio. Ykkönen oli ensimmäinen yksityinen miehitetty alus, joka käväisi avaruudessa ja liiteli onnistuneesti alas.

SS2:n edistys tyssäsi kuitenkin 2007 moottoritesteissä tapahtuneeseen räjähdykseen, joka tappoi kolme työntekijää. Onnettomuus lykkäsi vuodeksi 2009 aiottuja turistilentoja tuonnemmaksi, mutta ei välttämättä pitkälle.

Ehkä avaruuteen voi pian päästä 70 000 eurolla, jota yhdysvaltalaiset uumoilevat lippujen hinnaksi.

Hinta ei kuitenkaan ole SS2:n ja Astriumin ainoa ero. SS2-lennoille lähdetään New Mexicoon rakennettavalta avaruuslentoasemalta, ja lento on kaksivaiheinen.

SS2 irtautuu kuljetuskoneesta noin 15 kilometrin korkeudessa ja nousee sen jälkeen rakettimoottorein 140 kilometriin. Palatessa pitää sitten sietää seitsemän g:tä!

Lomalle avaruushotelliin

Mutta miksi tyytyä pelkkään piipahdukseen? Roland selittää, että ylemmäs meneminen vaatisi 30-kertaisen määrän ajoainetta. Liput kallistuisivat, ja koko kone olisi suunniteltava uudelleen. Avaruuslentokone ei esimerkiksi tarvitse kallista lämpösuojaa, kuten Maata kiertävältä radalta palaava sukkula.

Luopuvatko ihmiset sitten todella esimerkiksi kesämökistä muutaman minuutin elämyksen takia?  Ehkä eivät, mutta varakkaita näyttää riittävän, sillä SS2:n lennot on buukattu jo pitkälle tulevaisuuteen. Astriumin lennoilla ei ole vielä markkinoijaa.

Avaruudessa piipahtelu johtaa epäilemättä pian avaruushotelleihin, joissa pääsee nauttimaan pidempään luonnon koskemattomuudesta ja olemisen keveydestä.
Silloin avaruudessa on myös rakentajia, ateriapalveluiden pyörittäjiä, huoltomiehiä ja sairaanhoitajia. Eläkkeelle jäänyt tiedetoimittaja ei taida tienata kovin hyvin hotellin siistijänä, mutta pääsisinpä minäkin kokemaan kosmoksen kosketuksen.

Leena Tähtinen on tähtitieteen dosentti, vapaa tiedetoimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2008

Lisää avaruusturismista:
www.astrium.eads.net/families/space-tourism/
www.spaceadventures.com/index.cfm

Artikkelia on muutettu 24.1.2017. Richard Carriotin ja Owen Carriotin sukunimi on korjattu Garriotiksi ja kuva ja matkojen taulukko lisätty.

Pitkiä matkoja rikkaille, elämyksiä varakkaille

Kuun ympäri; lähin etäisyys n. 100 km

Edellyttää pitkän treenausjakson ja hyvää terveyttä. Järjestää Space Adventures (SA). Hinta 69 miljoonaa euroa.

Maapallon ympäri Kansainvälisellä avaruusasemalla

Edellyttää pitkän treenausjakson ja hyvää terveyttä. Nykyiset hinnat noin 22–28 miljoonaa euroa

Piipahdus yli 100 kilometrin korkeuteen

Myynnissä tulevaisuuden matkat, joiden ajankohtaa ei ole ilmoitettu. SA:n hinta 70 000 euroa (sisältää peruutusvakuutuksen). SpaceShipTwo:n sata ensimmäistä matkaa 140 000 euroa; sen jälkeen noin 70 000 euroa. Muutaman päivän koulutus riittää. SpaceShipTwo:n koneessa kuusi matkustajaa ja kaksi pilottia.

Kaupalliset lennot alkavat 2013: matkojen markkinoija ei ole tiedossa. Tehdään Astriumin avaruuslentokoneilla. Hinta 150 000–200 000 euroa. Noin viikon kestävä matka huipentuu lentoon ja sisältää koulutuksen. Koneessa tilaa neljälle matkustajalle.

Vertailuhintoja

Painottomuuslennot lentokoneessa, noin 1 000 euroa.

Matka etelänavalle, noin 25 000–30 000 euroa.

Kesämökki Suomesta, koko maan keskihinta noin 100 000 euroa, Uudellamaalla rantakaava-alueella keskihinta 245 000 euroa.

 

Mitä eroa sukkulalla ja avaruuslentokoneella

* Sukkula laukaistaan avaruuteen kuin raketti. Se tarvitsee suuren ulkopuolisen ajoainetankin ja kaksi kiinteää polttoainetta käyttävää kantorakettia, sillä se matkaa noin 300 kilometrin korkeuteen.
Maan ulkopuolella sukkula toimii kuin avaruusalus, mutta palatessaan maanpinnalle se laskeutuu kuin lentokone.
* Astriumin avaruuslentokone on periaatteessa kuin suihkukone. Siihen on vain lisätty rakettimoottorit, joita käytetään hetken verran. Ulkoisia ajoainetankkeja ja kantoraketteja ei tarvita, koska matka yltää vain runsaaseen sataan kilometriin. Kone nousee ja laskeutuu kuin muutkin lentokoneet ja käyttää aivan tavallista lentokenttää.
* SS2 nousee ylös juuri tähän tarkoitukseen suunnitellun WhiteKnightTwo-kantoaluksen mukana ja tarvitsee erityisen lähtöaseman. Alas se tulee liitäen ja laskeutuu lentokoneen lailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla