Mikä saa ihmiset luopumaan yksityisyydestään ja menemään tosi-tv:hen koko kansan arvosteltavaksi? Vastaus löytyy arkea vähättelevästä ajastamme.


tosi-tv:hen koko kansan arvosteltavaksi? Vastaus löytyy arkea
vähättelevästä ajastamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla


- Kun kuulin tästä, ajattelin, että nyt kaikki on mahdollista. Nyt kilpailijat ovat valmiita esittelemään koko elämänsä televisiossa, sanoo tutkija Mikko Hautakangas, joka tekee Tampereen yliopistossa mediakulttuurin väitöskirjaa Big Brother-sarjasta ja tosi-tv:stä yleensä.

Näitä kaiken paljastajia riittää jonoiksi asti. Britannian Big Brotheriin pyrki kymmeniätuhansia ihmisiä, ja Suomessakin tuhannet nuoret halusivat kolmeksi kuukaudeksi isonveljen tarkkailuun.

- Etenkin nuoret näkevät elämänsä tarinana, johon on saatava kiinnostavaa sisältöä. Tavallinen arki tiilitaloineen, kaupassa käynteineen ja kymmenen vuoden työsuhteineen tuntuu heistä tylsältä, Hautakangas arvioi erilaisten kisailusarjojen suurta suosiota.

Tosi-tv-kokemus on mitä parhain kappale omaelämäkertaan. Vaikka yksityisyys siinä samassa menisikin, So not!, kuten surullisen hahmon julkkis Matti Nykänen sanoisi.

Moni haluaa julkkikseksi

- Uusien kokemusten ja suurten elämysten lisäksi tosi-tv:stä haetaan huomiota ja julkisuutta, sanoo mediapsykologiaan perehtynyt psykologian tohtori Anu Mustonen Jyväskylän yliopistosta. - Ulkonäkö, näkyminen ja pärjääminen ovat nousseet tärkeiksi tavoitteiksi. Ne ovat pinnassa erityisesti nuorilla.

Tavoitteiden muutos käy ilmi myös kansalaisten arvoja ja asenteita mittaavasta Risc Monitor -tutkimuksesta. Viimeisimmän selvityksen mukaan jo joka toinen suomalaisnuori toivoo tulevansa julkkikseksi.

- Julkisuus on myös monien tosi-tv:n kilpailijoiden mielessä, Hautakangas tietää. - Ihmiset toivovat kisan kuluessa tulevansa niin kiinnostaviksi, että media innostuu ja avaa tien viihdeuralle ja sosiaaliseen nousuun. Moni haaveilee juontohommista ja pr-keikoista.




Tosi-tv muutti tv:n katselua
Yhdysvalloissa on jo vuosia povattu tosi-tv:n suosion hiipumista. Mediatutkija Mikko Hautakangas uskoo, että lajityyppinä tosi-tv jossain vaiheessa saavuttaakin lakipisteensä, sillä sen formaattia - erilaiset ihmiset laitetaan tekemään erilaisia asioita - on toistettu jo kyllästymiseen asti.
Vaikka ohjelmat loppuisivat, jotakin jää jäljelle. Tosi-tv on muuttanut television katselua. Hautakankaan mukaan se on kehittänyt "tiedostavaa katsojuutta".
- Mediakriittinen, aktiivinen ja analyyttinen ote on lisääntynyt. Yhä useammat katsojat ymmärtävät, että myös todeksi väitetyissä ohjelmissa kaikki on jollakin tavoin muokattua ja että katsojiin yritetään aina vaikuttaa.

Kiroistakin pitäisi muistuttaa







Valttina vahvat tunteet










Palstan pitäjä Jarno Forssell on vapaa tiedetoimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.



 

Sisältö jatkuu mainoksen alla