Nyt mietitään, pitäisikö Apophis-asteroidin tuhoamiseen alkaa varautua. Vuoden 2029 lähiohitus saattaa nimittäin suistaa sen radan vaarallisesti Maan suuntaan..

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2007

Joulukuussa 2004 tutkijat pelästyivät pahan kerran. Näytti siltä, että 320-metrinen asteroidi 99942 Apophis tulee suoraan kohti ja törmää Maahan tuhoisin seurauksin 13.4.2029.

Noin viikon kuluttua selvisi, että uhkaaja pyyhältää sittenkin ohi. Läheltä kuitenkin liippii, sillä sen reitti koukkaa viestintäsatelliittien ratojen sisäpuolelle!

Ohitus se on läheinenkin ohitus, joten yllätyn, kun kuulen, että Apophis saattaa uhata meitä uudelleen kuusi tai seitsemän vuotta myöhemmin. Vaara ei siis ole kokonaan ohi.

Olisiko jo nyt aika ryhtyä tositoimiin ja tuhota uhkaaja? Kysyn asiaa asteroidien ratojen laskemiseen erikoistuneelta dosentti Karri Muinoselta, joka toimii tutkijana Helsingin yliopistossa.

Laskettiin, että pyyhältää ohi

Asteroidi 2004 MN4, joka sai myöhemmin nimen 99942 Apophis, löydettiin kesäkuussa 2004. Hieman ennen joulua todettiin, että se on törmäyskurssilla. Uhka jäi kuitenkin vaille suurta huomiota, sillä Intian valtameren tsunamikatastrofi täytti uutiset.

Karri Muinonen ei tätä ihmettele. - MN4:n tapauksessahan keskusteltiin todennäköisyydestä, ei itse tapahtumasta.

Sitä paitsi tähtitieteilijät tietävät, että ensimmäiset arviot asteroidien reiteistä ovat hyvin epätarkkoja. Radan tarkkuus paranee ajan myötä, koska reitti saadaan lasketuksi sitä täsmällisemmin, mitä pidempään asteroidia on seurattu.

Tällä kertaa odottavan aika ei ollut kovin pitkä. Joulukuun lopulla havaittiin, että Spacewatch-hankkeen tähtitieteilijät olivat tietämättään rekisteröineet Apophiksen paikan jo maaliskuussa. Näin asteroidin reitti tarkentui yllättävän pian, ja murikan todettiin sittenkin viilettävän ohi. Tutkijat huokasivat helpotuksesta.

Sittenkin yllättävän lähelle

Sama asteroidi kuitenkin herätti jälleen huomiota huhtikuussa 2005. Silloin Apophiksen paikka määritettiin entistä tarkemmin, ja sen laskettiin ohittavan meidät vuonna 2029 puolet lähempää kuin aiemmin oli arvioitu: vain noin 37 000 kilometrin päästä maapallon keskipisteestä. Geosynkroniset satelliititkin kiertävät Maata tätä korkeammalla.
Maallikko kauhistuu odottamattoman läheistä ohitusta, mutta ratoja laskevaa tutkijaa riepoo laskelmien epävarmuus. - Tärkeintä olisi saada ennusteet sellaisiksi etteivät niiden muutokset yllättäisi, Muinonen sanoo.

Tällä kertaa yllätyttiin, ja yllätys sai tutkijat kysymään huolestuneina, miksei alkuperäinen ratalasku toiminut.

- Radanmäärityksessä pitää ottaa huomioon kaikki kappaleen liikkeeseen vaikuttavat voimat, mikä on erittäin vaikeaa, Muinonen selittää. - Asteroidin liikkeeseen vaikuttavat muun muassa sen fysikaaliset ominaisuudet, joita ei tunneta.

- Myös Auringon säteilypaine sekä asteroidin pinnasta lähtevä lämpösäteily aiheuttavat voimia, joiden huomioiminen on tarpeellista mutta vaikeaa.

Rata muuttuu Maan takia

Vuoden 2029 lähiohitus johtaa uuteen vaaratilanteeseen, sillä aina planeetan likellä asteroidin reitti muuttuu.
Myös Maan liepeillä on kullekin lähikohtaamiselle ominaisia kapeita avaruuden alueita, joita nimitetään avaimenrei’iksi. Niissä ohittaja resonoi planeettamme kanssa - ja päätyy myöhemmin törmäyskurssille.

Jos Apophis osuu avaimenreikään, se kolaroi Maan kanssa vuonna 2035 tai 2036. Nyt jännitetään, millaista reittiä vuoden 2029 ohitus tapahtuu. Kyse on metreistä, eikä asteroidin rataa pystytä laskemaan niin tarkasti etukäteen.

Törmäysuhkaa kuvataan Torinon asteikolla, jolla nolla tarkoittaa harmitonta murikkaa ja 10 maailmanlaajuista tuhoa tuottavaa törmäystä. Apophis saa tätä nykyä vuodelle 2036 arvon yksi. Mutta tiedämme siis vasta yli kahdenkymmenen vuoden päästä, miten vaarallinen tämä asteroidi 2030-luvun puolivälissä oikeasti on.

Arviointiajankohta
22.12.2004
24.12
25.12
27.12

7.8.2005

Tsunami sortaisi kaupunkeja

Millaista tuhoa Apophis sitten saisi aikaan, jos se syöksyisi tänne?

- Ilmakehä ei pysäyttäisi sitä. Kuivalle maalle osuessaan se synnyttäisi 3-6 kilometrin läpimittaisen kraatterin ja voisi tuhota noin Viron kokoisen alueen, Muinonen arvioi.

- Tuhoisinta olisi osuma mereen. Syntyvä tsunami saattaisi pyyhkäistä suurkaupunkeja maan tasalle.

Todennäköinen törmäysalue alkaa vain hieman Suomesta itään. Eikö siis olisi jo aika miettiä, miten estettäisiin mahdollinen törmäys vuonna 2035 tai 2036?

Radiopanta asteroideille

Muinonen aloittaa vastauksen kertomalla, että ensi askel suojautumisessa asteroidien ja komeettojen törmäyksiltä on olemassaolevien kiertolaisten kartoittaminen.

- Maan lähelle tulevien asteroidien havainnointi on tehostumassa uusien etsintäohjelmien kuten Havaijilla alkavan Pan-Starrsin ansiosta. (Ks. Tiede 6/2006, s. 7.)

- Me itse osallistumme vuonna 2011 avaruuteen laukaistavan Euroopan avaruusjärjestön Gaia-luotaimen asteroidiosuuteen. Vastuullamme on löydettyjen asteroidien tarkka radanmääritys.

Kun uhkaajaehdokkaat on löydetty, niiden liikkeitä pitää seurata.

- Jotta Maan lähelle tulevia asteroideja kyettäisiin pitämään silmällä, merkitsisin ne radiolähettimillä sitä mukaa kun niitä löydetään. Tämä on tosin kallis vaihtoehto.

Pelastussuunnitelma on

Toistan vielä kysymykseni: pitäisikö Apophis-asteroidille tehdä jotain jo nyt?

- Odottaisin vielä seuraavia havaintoja ennen päätöksen tekoa, Muinonen vastaa.

Myös Nasa odottaa. Viime vuoden lopulla julkaistun suunnitelman mukaan toimiin ryhdytään, jos Apophis on uhkaajien listalla vielä seitsemän vuoden päästä.

Siinä tapauksessa Nasa lähettäisi Apophikselle vuonna 2019 kojeen, joka auttaisi määrittämään asteroidin reitin tarkasti. Jos tilanne näyttäisi yhä vaaralliselta, vuosina 2024-2028 rakennettaisiin avaruusalus, joka hoitaisi Apophiksen päiväjärjestyksestä. Sitä ei vielä tiedetä, pyrittäisiinkö asteroidin rataa muuttamaan, vai räjäytettäisiinkö murikka palasiksi.

Kuulostaako tieteiselokuvalta? Ehkä, mutta on mukava muistaa, että Deep Impact -luotain, joka toissa vuonna törmäsi tarkoituksella komeetta Tempel 1:een, eteni suunnittelupöydältä määränpäähänsä vain seitsemässä vuodessa ja osui kohteeseensa (ks. Komeetan ydin yllätti, Tiede 8/2005, s. 12-13).

Palstan pitäjä Leena Tähtinen on tähtitieteen dosentti, vapaa tiedetoimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.